Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande Blekingeankor!  (läst 1316 gånger)

Anna Elina

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Ruvande Blekingeankor!
« skrivet: 13 jul-17 kl 19:05 »
Hej!
Vi har två Blekingeankor och en andrik här hemma.

Nu har våra två ankor legat på 10 ägg i tre veckor. Vi lyste alla för någon vecka sedan och alla förutom 1 rörde det sig i!

Nu har jag lite funderingar på hur vi ska göra om det väl kommer ällingar om en vecka.
Hur gör vi då?
Eftersom båda ankorna ligger i ett däck på alla äggen ihop så blir det rätt så opraktiskt när de väl kläcks eller? Ska vi ta bort däcket då och låta dom ligga på golvet?
Ska vi skärma av så inte vår andrik kommer åt eller är det bra om de träffas från start?

Tacksam för svar!


Postat med Alternativ.nu´s app

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: Ruvande Blekingeankor!
« Svar #1 skrivet: 18 jul-17 kl 08:27 »
Hej, har inte haft blekingeankor själv (myskankor) men min första fundering är om någon älling riskerar att hamna inne i däcket? Eller är däcket fyllt med typ packad halm? Jag vet ju inte hur dina ankor är, hur lättstörda men när det gäller hönsen som ibland ruvat på tokiga ställen, här jag flyttat först när det har kläckts ett antal. Du kan väl då lyfta däcket och fylla på med halm runtom.
 Men håll koll på om det fungerar med två mammor! Jag har haft två myskankor som ruvade ihop och sen började slåss om ällingarna. 
Vad gäller andriken,  gäller samma. Håll koll på hur han beter sig. Jag har alltid haft draken ihop med kullarna och även om han är rätt klumpig,  så har han aldrig skadat någon.

 

Anna Elina

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Ruvande Blekingeankor!
« Svar #2 skrivet: 21 jul-17 kl 15:41 »
Tack för svar!
Vi skärmade av inne i boden där de bor i måndags så att en av ankorna fick ansvara färdigt för äggen.
Under tisdagen och onsdagen kläcktes 8 små fina ällingar som verkar må bra. Det var ett skapligt projekt att ta sig in och ta bort däcket, men vi lyckades! Idag har de fått vara ute i den nätade gården för första gången! Äter, dricker och badar. Härligt att se!

Det 9:e ägget hjälpte vi idag men var tvungna att avliva då den hade inälvorna på utsidan tyvärr. Den hade nog inte ätit upp gulan heller. Förstår att den hade problem att ta sig ut själv.
Är det något som kanske är vanligt bland fåglar? Att de föds med inälvor på utsidan?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser