Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olja med vitlök till hund?  (läst 4849 gånger)

märta

  • Inlägg: 31
  • sofiahakansson@gmail.com
    • Västergötland
olja med vitlök till hund?
« skrivet: 17 jun-13 kl 08:25 »
Jag har förut gett olivolja med vitlök till mina hundar som fästingmedel och det funkar kanon.Hundar ska ju inte tåla vanlig lök men hur är det med vitlök?
mina hundar har aldrig reagerat på det men det skulle vara bra att veta om det kan vara farligt.
Sofia
Vi tar hand om de flesta djur som blir över och just nu är det ca 100st

Halte

  • Gäst
SV: olja med vitlök till hund?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 09:18 »

Hittade följande text på en veterinärsida:
"Om en hund som väger 10 kg äter 150 gram rå lök eller två gula lökar motsvarande 14 gram lökpulver är risken stor att den kan få en lökförgiftning. 1 gram rå vitlök anses motsvara 5 gram rå gul lök."

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: olja med vitlök till hund?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 10:18 »
För länge sedan använde jag det också, jag tycket inte det funkade och ökade dosen, min dåvarande hund fick leverproblem, om det berode på vitlöken, vet jag inte förståss. Detta var vad lärde mig i samband med detta:
Hundar har inte det enzym som krävs för att bryta ner vitlök, vilket gör att det är levertoxiskt (dessutom är det en nedbrytningsprodukt dom beror av enzymet som är repelent mot fästingar, så att du tycker det funkar kanon finner jag lite mystiskt.)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: olja med vitlök till hund?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 10:48 »
Vad jag har förstått så innehåller alla slags lökar (även vitlök) ett ämne som bryter ner de röda blodkropparna hos hunden. Den får alltså blodbrist och blir tröttare. Förr gav man lök till överenergiska hundar eftersom det fungerade "lugnande". Och det är klart, lugn och trött blir man ju om man inte kan transportera runt syret i kroppen, men det är ju inte särskilt nyttigt och vid större doser eller lägre doser under längre tid så kan hunden blir riktigt sjuk eller dö.

märta

  • Inlägg: 31
  • sofiahakansson@gmail.com
    • Västergötland
SV: olja med vitlök till hund?
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 19:16 »
Att hundarna skulle bli lugna av det har jag inte märkt .Dom jag har haft har varit väldigt aktiva .men det är ju lite andra biverkningar på det så jag provar något annat i stället.
Tack ska ni ha.
Vi tar hand om de flesta djur som blir över och just nu är det ca 100st


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser