Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spånisolering kontra mineralull.  (läst 15694 gånger)

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Spånisolering kontra mineralull.
« skrivet: 25 aug-06 kl 09:43 »
Grubblar på vad man ska satsa på för isolering i golven efter renovering. Läste i en bok från Gysinge att de rekomenderar att återandvända spånet för självventilationen av kakelugnarna.

Projektet blir lite bökigt om vi väljer detta alternativ, förvaring av ca: 12 kbm. spån. Det jag funderar på är om inte lösull har samma ventilationsegenskaper. Det hela handlar väl om hur man tätar runt isoleringen?
Mineralull har ju också bättre isoleringsegenskaper.

grutt

  • Gäst
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #1 skrivet: 25 aug-06 kl 15:54 »
Beror även lite på vad du har för typ av hus och hur detär isolerat och tätat. Mineralull och spån har ju ganska olika egenskaper när det gäller fuktvandring. Spån kan ju ta upp och släppa fukt utan problem vilket mineralull inte kan. Hur är resten av huset - är det plast i väggarna? Är huset uppvärmt året runt? Vad har du för grund? Har du mekanisk ventilation eller självdrag?

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #2 skrivet: 25 aug-06 kl 20:28 »
Huset är byggt ca:1880 och orört sedan dess.
Torpargrund med självventilation, tyvärr har förra ägaren skitit i att öppna ventilerna sommartid vilket har gjort att vi måste byta ut i alla fall blindbotten.
Huset värms upp huvudsakligen av 3 kakelugnar och en vedspis, det är därför jag vill vara säker på att ej försämra egenskaperna hos dessa.

Eter

  • Inlägg: 22
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #3 skrivet: 26 aug-06 kl 22:02 »
Vill du vara helt säker ska du använda spån igen, men vill du ha bättre isoleringegenskaper får du använda ekofiber eller linmattor som har bra fukvandringsegenskaper. Men isolerar du golvet mycket så ändras temperaturen i krypgrunden och det är kanske inte så bra...

Anders E

  • Inlägg: 356
    • -
    • Ljusvision
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #4 skrivet: 31 aug-06 kl 09:09 »
Efter att ha brytit upp golvet har jag upptäckt att det endast finns 8 cm. spån, och under det 1 tum lerklining. Under leran ligger dubbel blinbotten korsvis av 36 m.m. plank.
För att få ett varmt golv snabbt blir det nog tyvärr mineralull för att återskapa golvet finns det inte tid till, dessutom är det ett rätt avancerat projekt.

timmertomten

  • Inlägg: 257
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #5 skrivet: 23 sep-06 kl 18:57 »
tyvärr har förra ägaren skitit i att öppna ventilerna sommartid vilket har gjort att vi måste byta ut i alla fall blindbotten.
Det är en vanlig missuppfattning att man skall öppna ventilerna sommartid, efter vad jag hört. Ventilerna skall vara öppna på vintern, då luftfuktigheten är mindre och vara stängda på sommaren, då luften innehåller mycket fukt.

marivio

  • Gäst
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #6 skrivet: 26 sep-06 kl 03:09 »
För att få ett varmt golv snabbt blir det nog tyvärr mineralull för att återskapa golvet finns det inte tid till, dessutom är det ett rätt avancerat projekt.
Ska du bara ha huset 10 år eller så kan du visst lägga in mineralull - då blir det nästa ägares problem.
Eters förslag på lin eller ekofiber är inte långsammare än mineralull...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #7 skrivet: 26 sep-06 kl 10:20 »
Man hade inte varma golv förr. Man hade raggsockor.

leifhh

  • Gäst
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #8 skrivet: 26 sep-06 kl 10:26 »
Man hade inte varma golv förr. Man hade raggsockor.

och väldigt mycket mattor vintertid... (hittade tvp dussin trasmattor på vinden till vårt gamla hus i somras)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #9 skrivet: 26 sep-06 kl 11:02 »
Uteluftsventilerad krypgrund anses väl numera vara en rätt kass konstruktion. Kassare blir den ju mer man isolerar.

I nedanstående hus från 1700-talet var golvkonstruktionen s.k. mullbänk, dvs helt oventilerad med golvplank på åsar som låg direkt på backen, och isolering bestående av "boss" mellan åsarna. Det anses vara en riskkonstruktion, men de enda golvplank som behövde bytas var i det rum där en trasig hängränna hade hällt generösa mängder vatten på väggen. Dessutom tog vi bort samtliga plastmattor.

En granne (dvs han bodde några kilometer bort) berättade att han hade samma konstruktion på sitt 80-åriga golv. Han hade bytt det mot en gjuten betongplatta, för "man måste ju ha något som håller". Jag undrade varför han inte bara hade bytt det mot ett likadant och låtit barnbarnsbarnen ta hand om det om ytterligare 80 år.



wikhall

  • Gäst
Re:Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #10 skrivet: 27 sep-06 kl 16:28 »
Det sista du bör använda är cellplast. Det näst sista är mineralull.
Det genomgår en miljöovänlig tillverkningsprocess, det är mumma för möss och annan ohyra, det är hälsovådligt vid anläggning m.m.

Jag rekommenderar (billigast) industrihampa i lösull, om du får tag på någon odlare. Jag har kontakter, hör av dig isåfall. Mycket billigt, slitstarka värmande fibrer, ohyran avskyr det pga THC-halterna. Men det är svårt att uttala sig om K-värdet...

Det går att blåsa in isolering annars, ekofiber eller termoträ, www.termotra.se Enkelt, arbetsbesparande, bra brand och fuktegenskaper.

Linfiberisolering säljer Claessons trätjära i Göteborg, www.claessons.com


dem

  • Inlägg: 4
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #11 skrivet: 26 maj-08 kl 20:27 »
Termoträ (standard) och Warmcel fick dåliga poäng i mögelbeständighet i Råd & Rön nr 8, september 2002 då Råd & Rön låtit testa åtta lösfyllnadsprodukter i vindsbjälklag.
Termoträ fick betyget 1 och Warmcel betyget 2 (5 var högst) i mögelbeständighet.
http://www.sitac.se/download/Press%20om%20Sitac/R%C3%A5d%20&%20R%C3%B6n%20p%C3%A5%20n%C3%A4tet%20-%20L%C3%B6sull,%20isolering.htm

ekologisk-livsföring

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Re:Spånisolering kontra mineralull.+ Kattgluggarnas funktion!
« Svar #12 skrivet: 26 jan-17 kl 00:07 »
Det är en vanlig missuppfattning att man skall öppna ventilerna sommartid, efter vad jag hört. Ventilerna skall vara öppna på vintern, då luftfuktigheten är mindre och vara stängda på sommaren, då luften innehåller mycket fukt.
Att gå ut och påstå att man hört att kattgluggarna "ska vara stängda på sommaren och öppna på vintern" är ju att ta på sig ett oerhört ansvar då detta är helt fel. Jag både känner dom som berättat för mig om sina erfarenheter och jag har egna vid renovering av egna och andras hus. Det är så att man för att spara värme har skapat en s k varmgrund genom att stänga kattgluggarna vintertid, vanligt förr. men tyvärr glömde en ofta att ta bort det man stoppat i kattgluggarna och på bara en sommar kan hela bjälklaget ruttna pga det stora ångtryck som bildas under huset pga att det inte finns någon annanstans än uppåt för fukten att ta sig då.
Att täta kattgluggarna s k a en i n t e göra. Snålheten bedrar visheten. Kattgluggar sitter i murade/gjutna grunder. s k torpargrunder som är uppbyggda av natursten med springor har inga problem. Täta/putsa aldrig en sådan grund, för då blir den goda funktionen förstörd och en har skapat sig ett stort problem. Öppna kattgluggar alltså! Allt gott/Jerker

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #13 skrivet: 26 jan-17 kl 11:04 »
Det med kattgluggarna är helt riktigt. Man får ALDRIG förstöra luftningen av en grund.
Men att öppna källardörren på sommaren för att lufta får man inte göra. Första året när jag hade köpt huset pekar frugan på att det rann vatten på väggarna. Hon öppnade dörren 2 dagar i rad med resultat att det bildades so mycket kondens på de kallare källarväggarna så det rann ner och samlades på golvet.
Nu luftar  vi ibland på vintern, men på sommarn är det stängt.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #14 skrivet: 26 jan-17 kl 20:26 »
För att ta upp det här med att putsa torpargrund, så var det så att vi hade väldigt stora problem med grävlingar i flera år, fastän jägarn var där och tog hand om våra "hyresgäster". Till slut fick vi täta till den sista sprickan och blev av med grävlingarna. Torpet är inte isolerat och vi är bara där några veckor på sommaren. Är det nödvändigt att öppna upp springorna? Det finns fortfarande gott om grävling i trakten. Någon som vet?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #15 skrivet: 26 jan-17 kl 21:24 »
Det beror på hur klimatet ser ut i just den krypgrunden. Om marken är torr, det är långt ner till grundvattnet, väl dränerat runt huset, god ordning på hängrännor och stuprör osv så KAN det fungera bra ändå.

Det är väl lämpligt att ta sig in under huset och inspektera varje år, kanske sätta upp en fukt- och tempgivare med loggningsfunktion för att kolla hur temperatur och luftfuktighet i grunden ändrar sig med årstiderna.

Man kan om nödvändigt ta upp några "kattgluggar" och förse dem med kraftiga galler och nät för att inte få in oönskade inneboende i grunden.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #16 skrivet: 26 jan-17 kl 21:42 »
Okej, tack så mycket, vi ska fundera på hur vi gör!

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #17 skrivet: 30 jan-17 kl 10:32 »
Jag håller med Torbjörn.

Det normala är stängd ventilation på sommaren då varm luft håller högre fukthalt, kommer in i en kall grund och fäller ut/ kondenseras,

Lägger man mineralull i en ej för mineralull anpassad torpargrund/bjälklag så skapar man sina egna bekymmer. Fukten kommer stanna i isoleringen och hitta sin väg in i bjälklag och golv.

För "bästa" effekt: öppen ventilation på sommaren, mineralull i bjälklag, spånskiva och på det plastmatta eller klickgolv. Om fem till tio år kommer det börja lukta mögel.

Hokuspokus

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #18 skrivet: 05 feb-17 kl 21:26 »
Fukt kan komma som fuktig uteluft som kondenserar i den kallare grunden eller som markfukt som vandrar upp ur fuktig mark i grunden. Olle Åberg är en konsult som skrivit om detta. Finns en bra sammanfattning på den här länken: http://www.viivilla.se/bygg/glasbetong/sa-slipper-du-fukt-och-lukt-i-krypgrunden/

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spånisolering kontra mineralull.
« Svar #19 skrivet: 06 feb-17 kl 10:44 »
Jag har allt öppet just nu för fullt så att det kan blåsa ur ordentligt under husen, har inte vågat stänga till, dessutom saknas luckorna runt så de tär i princip en plintgrund just nu hos mig... Golven är ganska kalla, men jag är livrädd att få in röta i syllstockarna, så tänker behålla konceptet med öppen luftväxling sedan också.


Vet inte om det är rätt eller fel, men har hört om att man kan isolera efter marken så att man får en luftspalt under trossbotten.
Har funderat kring detta, men vetetusan som jag vågar ha en tät luftkudde under trossbotten (moderna hus är annorlunda gjorda, de är byggda för detta från början), men annars verkar iden  vettig med att isolera mot mark.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser