Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad drar era hus i kwh?  (läst 20210 gånger)

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #20 skrivet: 28 jun-06 kl 13:35 »
Jag är inte kaxig, jag vill bara ha svaret på min fråga:
"Vad kostar era hus under ett dygn utan uppvärmning?"

Varför ska jag räkna in uppvärminingen? Jag har ju problem med hög förbrukning i huset sommartid (givetvis vintertid oxå men då är det svårare om alla element jobbar)

"Vill man komma tillrätta med "hög" elförbrukning i en kåk med direktverkande el och mekanisk frånluft bör man inrikta sig på värme och ventilationssystemet."

NEJ!!! Jag har inte problem där, jag har ett suveränt styrsystem med total loggning av allt!
Fick inte igång allt förens i slutet av vintern bara men nu rullar det.

2 personers hushåll

*Sparnivå: 1500 kWh/år
*Genomsnittsnivå: 2920 kWh/år
*Hög nivå: 5800 kWh/år


Ja du ser ju, ETT ÅR, jag har 5000:- på två månadre drygt. Nått måste ju vara fel. NEJ, inte inräknat värmen!

Jag har ju ca 25000:- i hushållsel på ett år för fasen...
Iaf om varje räkning hamnar på denna vilket den troligen gör om nått skenar iväg.

4 personers hushåll eller fler

*Sparnivå: 2200 kWh/år
*Genomsnittsnivå: 4470 kWh/år
*Hög nivå: 8900 kWh/år


Inte ens där kommer vi upp i samma...

Du komplicerar hela frågan en aning....strunta i värmekostnader.

Du vill räkna årsförbrukningen, finfint men tänk om nått e fel i huset då? Nu har jag ju den bästa chansen att räkna då man inte behöver ta reda på så mycket om vart huset står etc.

Det fattar ju vem som helst, "hur mycket väger din bil tom? ja du, det beror ju på hur mycket bensin det är i den från början, fyll tanken, räkna på bensinens vikt/densitet o så drar du av det..., jamen nu ÄR den ju tom, spelar ingen roll, jag måste veta totala vikten MED bensin för att kunna dra av den vikten"

ursäkta jämförelsen men det är så jag upplever dig.

Nu tänker jag inte argumentera mer för du ger dig inte ang värmen, och jag har ingen värme så det blir liksom fel hela tiden.

ursäka en kaxig attityd.

/B

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #21 skrivet: 28 jun-06 kl 13:36 »
Jag var just ute och läste av mätaren.

http://gullringe.se/el.shtml

Har ingen aning om vad förbrukningen ligger på. Här finns i alla fall ingen elvärme. Direktverkande el måste vara världens dummaste sätt att värma upp hus.



Gör en avläsning i morgon vid samma tid, om en månad och ett år. Sedan kan du jämföra med statistik... ;D

Direktverkande el är ett problem skapat av den massiva kärnkraftsutbyggnaden, man behövde avsättning för överproduktionen!
El är alldeles för fint energislag att använda för uppvärmning, det är som att köpa glas med 500 kronors sedlar när 20 kronors sedlar finns tillhanda.

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #22 skrivet: 28 jun-06 kl 13:37 »
Ulric Eriksson TACK!!

Kan du göra samma sak i morgon vid samma tid?

MVH / B

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #23 skrivet: 28 jun-06 kl 13:39 »

Du komplicerar hela frågan en aning....strunta i värmekostnader.

/B

Du har fått statistik att jämföra med, både förbrukning för uppvärmning och hushållsel, det är bara att jämföra!

Bry dig inte om min diskussionsteknik, det blev fel från början, men nu ordnar det sig ju med statistiken!

Mvh Bärfisen

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #24 skrivet: 28 jun-06 kl 13:43 »
Ok, ska jag följa den statistiken så har jag o göra ;D

Tack!

/B

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #25 skrivet: 28 jun-06 kl 14:12 »
Kan du göra samma sak i morgon vid samma tid?

Jag skall försöka. Om jag kommer ihåg. ;-)

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #26 skrivet: 28 jun-06 kl 14:22 »
Jag påminner dig, ha bevakning på ämnet bara:)

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #27 skrivet: 29 jun-06 kl 07:13 »
Godmorgon.

Jag har en digital elmätare på v-v-beredarn, den drog på ett dygn, en dusch + ett bad inräknat på 2 vuxna: 11 kwh. Badet tog 6 kwh.
Dyrt me bad men 6:- + vattenkostnad på ca 3:- så tycker jag frun kan få unna sig det bara man vet om kostnaden:) Badas ju inte varje dag...

Totalt drog kåken 21 kwh på 24 timmar så 10 kwh är övrig el.

Så som jag ser det ska det ligga på mellan 10 kwh till ca 25 kwh/dygn, det är normalt här så att säga med ett sånt hopp.

men hamnar jag över 40 kwh under natten igen så vet jag inte.. då får jag forska vidare.

/B

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #28 skrivet: 29 jun-06 kl 22:38 »
Nu har jag varit ute och läst av igen. 38 kWh på lite drygt ett dygn, det känns ohyggligt mycket. 13870 kWh på ett år. Visserligen är vi två vuxna och sex barn, men ändå.

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #29 skrivet: 30 jun-06 kl 01:01 »
Nu har jag varit ute och läst av igen. 38 kWh på lite drygt ett dygn, det känns ohyggligt mycket. 13870 kWh på ett år. Visserligen är vi två vuxna och sex barn, men ändå.

Gäller det enbart hushållsel? I så fall finns det goda slantar att spara.... ;D

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #30 skrivet: 30 jun-06 kl 07:10 »
Nu har jag varit ute och läst av igen. 38 kWh på lite drygt ett dygn, det känns ohyggligt mycket. 13870 kWh på ett år. Visserligen är vi två vuxna och sex barn, men ändå.

om du läste av dom tider inläggen är skrivna ovan så är det 32 timmar delat på 38 kw=0,8 i timmen, samma som jag har, 20 kwh på ett dygn, 7376 kwh/år.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #31 skrivet: 30 jun-06 kl 07:22 »
om du läste av dom tider inläggen är skrivna ovan så är det 32 timmar delat på 38 kw=0,8 i timmen, samma som jag har, 20 kwh på ett dygn, 7376 kwh/år.


Nej, jag läste av de tider som står på webbsidan, som jag för övrigt registrerat som blogg.

http://www.bloggportalen.se/BlogPortal/view/BlogDetails?id=2039

Navelskådarnas paradis!

Då får jag mellan de två senaste avläsningarna 38 kWh på 25 timmar = 1,5 kW.

Jag kan tänka mig att våra fyra datorer står för en del av den förbrukningen. Men ändå. Det här måste undersökas.

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #32 skrivet: 30 jun-06 kl 10:01 »
coolt:)


Ja då har du o spara på:)

http://hem.passagen.se/ftpserver/el.gif

Så ser det ut för mig under året, lite väl i januari...

Tack för din avläsning!:)

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #33 skrivet: 01 jul-06 kl 19:16 »
Du o jag ligger ungefär likadant ser jag. Kollade din nya avläsning:)

Jag har ca 10000kwh i hushållsel. Enligt statistiken vi fick av Bärfisen så kan man nog se mig som slösaktig.... eftersom vi på 2 pers gör av mer än 4 pers eller fler.

Jag har en digital mätare somman kan ta ut pulser från o ska leda in det i mitt styrsystem för elementen. Samtidigt som jag har koll på övrigt el så ser jag vad värmen hamnar på.

Jag kan då oxå ordna en automatiskt inlämning av den exakta mätarställningen så slipper jag göra det själv:)


förresten så kan jag se efter en NOGA kalkyl att jag från okt 05 till idag ligger på 19400 kwh /året.
Det inkluderar allt från det datum vi flyttade hit.
Om jag då drar av 8200kwh(tills idag) så har vi värmt upp med ca11000kwh från okt till mars ungefär.

av dessa 8200kwh så är troligen hälften varmvatten.

Det sägs att 30% av värmekostnaderna försvinner ut genom ventilationen(mekanisk).
Det skulle ge ca 700:- i månaden under dom 5 mån som värmen va på.


« Senast ändrad: 01 jul-06 kl 19:34 av benring »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #34 skrivet: 02 jul-06 kl 20:46 »
Jag gör av med 3000KW/h per år, resten av energin är ved, det har jag inte räknat så noga på, men jag gjorde av med knappt 30000 KW/h när jag använde värmepump och elvattenberedare. I pengar är det i varjefall en mycket stor skillnad.


Det stod 300000 men det var en nolla fel!
« Senast ändrad: 02 jul-06 kl 21:38 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #35 skrivet: 02 jul-06 kl 21:27 »
Ja, det blir ju en hel del:

"men jag gjorde av med knappt 300000 KW/h när jag använde värmepump "

trehundratusen? :P

Vad har du nu om inte elvattenberedare? Är det kopplat till eldningen? Eller missförstod jag?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #36 skrivet: 02 jul-06 kl 21:36 »
I fredags inskaffades på Clas Ohlson en liten elmätare som man stoppar i ett vägguttag för att se hur mycket ström en apparat drar. För närvarande sitter TV:n och lite småpryttlar på det uttaget. TV:n är en strömslukare när den är igång, föga överraskande.

Mer överraskande är däremot att bara av att nämna hemma att vi drar osannolikt mycket ström har förbrukningen gått ner med en tredjedel.

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #37 skrivet: 02 jul-06 kl 21:51 »
Haha, så det räckte ganska långt ?:)

Levnadsvanor kan vara svåra att ändra på.

Paul

  • Gäst
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #38 skrivet: 03 jul-06 kl 19:23 »

itt hus, Älvsbyhus 80 m2 + biyta 80 m2 drog under juni månad 12 kWh/dygn med värmen avstängd. Jag bor i södra Lappland och huset drar för hushåll och värme 14000 kWh/år. Jag har returvärmepump och en flitigt använd vedkamin.

benring

  • Inlägg: 45
Re:Vad drar era hus i kwh?
« Svar #39 skrivet: 03 jul-06 kl 21:56 »
Ja då ligger jag ganska OK nu då med 13 - 25 kwh per dygn, beroende på om vi är två eller om ungarna e här:)

Men som sagt, än så länge funkar allt.

/B


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (2 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser