Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Hur länge kan tackorna gå över?  (läst 1691 gånger)

MittNyaJag

  • Inlägg: 3
    • Dalarna
Hur länge kan tackorna gå över?
« skrivet: 28 mar-20 kl 18:29 »
Har fem blandrastackor, andragångslammare, de gick med bagge 3 veckor i höstas. Baggen vandrade vidare den 31 oktober.
Enligt någon beräkning jag hittade på på nätet borde de därför lamma senast 26/3. 
Men än har bara en tacka lammat, trillingar den 25e.  Yess
Luras de bara de andra eller är jag bara för otålig?  ::) ???

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur länge kan tackorna gå över?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-20 kl 11:22 »
Vad jag hittar är sista beräknade lammningsdag 28 mars. Det var igår. Fast i år var det väl skottår så då bör sista dag bli 27 mars.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hur länge kan tackorna gå över?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-20 kl 12:29 »
Tre veckor betäckningstid, är för kort tid för att ha en "garanterad" dräktighet, om man inte säkerställt att tackorna var brunstiga vid baggsläpp med andra metoder, som t.ex. användning av teaserbagge.

Normalt så stimuleras tackorna av baggens närvoro, och blir brunstiga 17-18 dagar efter att tackorna sätts ihop med baggen. Någon/några kan vara naturligt brunstiga redan när baggen släpps in, andra kan behöva maxtid på sig för att bli brunstiga.

I synnerhet ungtackor/tacklamm/årslamm kan vara lite "svårflörtade", och kanske de inte blir brunstiga redan under de första 17-18 dagarna, utan det kan ta längre tid, alltså till nästa brunstperiod.

Om baggen dessutom är ett relativt ungt bagglamm, så har han ibland inte en såpass stark könskaraktär, så att tackorna triggar omedelbart på honom, vilket också gör att det tar fler dagar för tackorna att brunsta.

Kombination ungtackor/årslamm, och ungbagge är alltså en kombination, där det är stor risk att det inte blir någon betäckning under första brunstperioden.

P.g.a. ovannämnda faktorer, så brukar man rekommendera att låta baggen gå med tackorna i 5-6 veckor, för att garantera att alla tackor verkligen hunnit bli brunstiga.

Så med 3 veckors betäckningstid, så är det mycket sannolikt att baggen tyvärr inte lyckades betäcka samtliga tackor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser