Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyla ner hus utan AC  (läst 11213 gånger)

piggetröska

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #80 skrivet: 11 okt-18 kl 16:40 »
Kom att tänka på den här tråden när jag hörde radionyheterna idag, senare även på internet Aftonbladet och Sydsvenskan.

Att fler folk dör när det är värmebölja är känt sedan länge. Men inte att det skiljer en hel del mellan olika delar i Sverige: 10% fler i södra Sverige, 30% fler i Norrland, enligt en ny undersökning.

Piggetröskan

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #81 skrivet: 11 okt-18 kl 18:36 »
Kom att tänka på den här tråden när jag hörde radionyheterna idag, senare även på internet Aftonbladet och Sydsvenskan.

Att fler folk dör när det är värmebölja är känt sedan länge. Men inte att det skiljer en hel del mellan olika delar i Sverige: 10% fler i södra Sverige, 30% fler i Norrland, enligt en ny undersökning.

Piggetröskan
Kanske det beror på att folk söderut är mer van vid värme?
Såg också att de gjort studier i flera städer varav tre var i Norrland, men de ligger vid kusten.
Undrar hur det är inåt landet?

Hur som helst så har jag här i inlandet inte märkt av torka, sinande brunnar och allt annat det rapporterats om.

xlab

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #82 skrivet: 14 okt-18 kl 09:12 »
en sak som jag kommer att prova är att dra ett spiro rör från Garaget (inget garage idag) och leda upp spiroröret i sovrummet.med hjälp av bimetalsbrytare och en lite solcell för fläktarna (en tryckande i garaget och en sugande i sovrummet.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #83 skrivet: 14 okt-18 kl 22:58 »
en sak som jag kommer att prova är att dra ett spiro rör från Garaget (inget garage idag) och leda upp spiroröret i sovrummet.med hjälp av bimetalsbrytare och en lite solcell för fläktarna (en tryckande i garaget och en sugande i sovrummet.
I garaget står bilen. Där ligger också vinter/sommar-däcken och luktar lite spännande av gummi. I garaget ligger också alla sorterade flaskor, plåtburkar och andra förpackningar, som väntar på bortforsling till återvinningsstationen. Alltså en hel samling diskreta men spännande dofter.
Annars är det nog en bra idé, att flytta sval luft till ett varmt rum.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #84 skrivet: 14 okt-18 kl 23:26 »
Ja, det är nog bättre att låta luften gå genom garaget i spiroröret, men att det börjar på skuggsidan utanför.

xlab

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #85 skrivet: 19 okt-18 kl 19:06 »
I garaget står bilen. Där ligger också vinter/sommar-däcken och luktar lite spännande av gummi. I garaget ligger också alla sorterade flaskor, plåtburkar och andra förpackningar, som väntar på bortforsling till återvinningsstationen. Alltså en hel samling diskreta men spännande dofter.
Annars är det nog en bra idé, att flytta sval luft till ett varmt rum.

ok så i ett garage sominte anv mer för ursprungliga syftet har däck, avgasser osv... hmm läs innan du svara

 

xlab

  • Gäst
SV: Kyla ner hus utan AC
« Svar #86 skrivet: 19 okt-18 kl 19:07 »
Ja, det är nog bättre att låta luften gå genom garaget i spiroröret, men att det börjar på skuggsidan utanför.

De icke brukade garaget har en luft temp på ca 14-18 C under dom olika årstiderna så jag kan se att det skulle kunna funka


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser