Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelsmoothie  (läst 964 gånger)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
Äppelsmoothie
« skrivet: 04 aug-09 kl 08:38 »
Hejsan!

Måste bara dela med mig av en smoothie jag gjorde igår, som blev så god!

1 banan
1 äpple
1/4 melon (jag använde en med ljusorange fruktkött, vad den nu heter, men går säkert med vilken melon som helst)
kanel
lite kardemumma
sojamjölk (funkar säkert med vad som helst som är mjökaktigt, eller tom. juice)

Mixa frukterna och kryddorne till en jämn smet, spä ut med sojamjölken tills det blir lagom flytande/lagon sött.

Och här är en till:

1 päron av en GOD sort (Affären fick fnatt och började sälja jättegoda päron, det var då jag gjorde den här smoothien. Sen försökte jag göra om det när de bara hade de "vanliga" päronen, men de blev inte alls samma sak.)
2 tsk vaniljsocker
standardmjölk (helst ska det vara 4% fett men det finns väl inte i Sverige?)

Mixa päronet och vaniljsockret, blanda ut med mjölken tills det blir lagom mycket päron/mjölksmak.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

semlan

  • Inlägg: 195
    • Södermanland
SV: Äppelsmoothie
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 09:02 »
Ja vad bra, en smoothietråd! Kul att höra andras favoriter, man blir ju lite trött på sina egna efter ett tag.
Här är två av mina bästa i alla fall.

En liten banan
En skalad apelsin
En persika.
Mixa frukterna först och häll sen i vanlig filmjölk.
Mixa tills det blir lite skummigt.

Vilka frysta bär som helst, gärna röda vinbär och någon mer sorts bär.
En avocado.
Mild vaniljyoghurt tills det blir lagom. (Med syrliga bär som vinbär blir det mumsigt med vaniljyoghurt som är sötare, kanske lika bra med sojamjölk också.)

För tillfället plockar jag jättemycket vinbär och blåbär och fryser i små påsar för att ha till smoothiesar hela vintern. Allra godast om man mixar bären halvfrysta och jättekalla tycker jag. 
Förut hade jag banan i alla för att få dem tjocka, men då tyckte barnen att det smakade likadant om alla smoothiesar. Med avocado blir det tjockt utan markant smak.

Hoppas det kommer fler recept. Kul med olika kryddor i. Fast en gång slängde sambon helt kreativt i några inlagda jalapenos, det blev lite sådär faktiskt... :)
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: Äppelsmoothie
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 21:11 »
den med bär och vaniljyoghurt måste jag prova! Fast den vaniljyoghurt som går att få tag på här är ganska tjock i sig själv, så kanske skippar avokadon. Eller tar filmjölk med vaniljsocker istället.

Jag tror på iden med chilli! Men tror kanske inte man ska ta så mycket. Ska inte bli starkt, bara ge lite vassare, skarpare smak, om ni förstår? Fast der beror ju på vad man har för smak förståss.

Funderar på att göra chilliglass. Eller sesam/pumpa/saffran/sötpotatis/morotsglass.

Men apropå inte så goda smoothies, så gjorde jag en på kiwi, avokado, gurka och citron häromdan. Rekomenderas inte... tror det var gurkan som förstörde.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 3 användare (1 dolda)
Radar, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser