Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungslossare  (läst 1403 gånger)

alexf

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
Honungslossare
« skrivet: 07 jul-20 kl 20:03 »
https://www.lpsbiodling.se/sv/artiklar/sjoli-handlossare.html
https://www.biredskapsfabriken.se/artikel/honungslossare-sjolies-lilla
https://www.joelvax.se/biavdelning/honungshantering/avtackning/148F/

Så, tänkte vara ute i god tid och köpa plastramar samt en handhållen honungslossare till min ljunghonung.

Stor prisskillnad på dessa, någon som testat? Hur funkar en handhållen honungslossare?

Vänligen

Alex

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Honungslossare
« Svar #1 skrivet: 08 jul-20 kl 08:47 »
Fungerar gör dem men är tidskrävande om du har många samhällen. Men de kommer absolut hjälpa dig att få ut en del av ljungen ur ramarna!

alexf

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Honungslossare
« Svar #2 skrivet: 08 jul-20 kl 12:12 »
Tack fundersam!

Vet du något om kvaliten på ovannämnda produkten? Ganska stor prisskillnad mellan och om kvaliten inte följer med priset ser jag ingen anledningen för det dyraste alternativet!

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Honungslossare
« Svar #3 skrivet: 08 jul-20 kl 13:23 »
Nej men jag har använt lossaren från LP vilket förefaller vara densamma som den Töreboda säljer. Men jag kan inte uttala mig om det är exakt densamma. Jag hade köpt den billigaste så länge funktionen är densamma.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Honungslossare
« Svar #4 skrivet: 08 jul-20 kl 14:03 »
Jag är icke bi-odlare, men hjälpte i yngre dagar en bi-odlare med att "avtäcka" hans skörd, och att slunga den! Kommer ihåg att de flesta biodlare jag talat med hade ljunghonung som favorithonung!  Men ordet "Honungslossare" känner jag inte till. Min "hjälp" skedde på 1970-talet. MEN när ljunghonungen skulle slungas minns jag att "Lennart i Änga" eldade ordentligt kvällen innan i det rum där slungningen skulle ske, och då lossnade honungen tämlingen snabbt. Kan detta ha att göra med ordet "honungslossare?"
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

alexf

  • Inlägg: 11
    • Östergötland
SV: Honungslossare
« Svar #5 skrivet: 08 jul-20 kl 14:41 »
Tack för tipset men så hög värme är inte aktuellt för mig! Om herrn följer länkarna så ser du vad jag menade.

 

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Honungslossare
« Svar #6 skrivet: 08 jul-20 kl 15:59 »
Hög värme ihop med ljung resulterar bara i trasiga ramar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser