Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reparera en gammal plog  (läst 3826 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Reparera en gammal plog
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:30 »
Carina
 Må 19 Feb, 2001 - 11:04
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
jag har köpt en gammal enskärsplog att dra efter häst. Det är trähandtag på den, men det ena är av nere vid fästet.
Hur reparerar jag denna lämpligast?
Läste i "Handboken" att Ask och Lönn var lämpliga träslag för redskapsskaft, men jag funderar på om jag kan använda Asp, Rönn eller En istället?
Kan jag ta ett litet träd som jag precis kan hyvla till för att få rätt "fyrkantsprofil" eller måste jag ta ett stort träd för att sedan endast använda mittdelen av trädet?
Bör jag använda färskt eller torrt virke?
Tacksam för råd!
 
Björn Mellgren
 Ti 20 Feb, 2001 - 08:07
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Jag vet inte exakt hur plogen ser ut men du bör byta hela biten, skarva alltså inte för det håller antagligen inte. En träkunnig person kan se eller lukta sig till vad det är för träslag. Ask är annars ett mycket bra träslag för detta ändamål, lönn och björk kan oxså fungera. Asp, rönn, sälg, gran och liknande mjuka träslag är odugligt för detta ändamål, furu ändast i nödfall och en är nog lite för böjligt. Kvistfritt kärnvirke av ek fungerar, men ask är nog bäst. Ju mer fibrerna följer formen på handtaget desto bättre för hållfastheten. Undvik märgen, använd alltså ena sidan av stammen/grenen. Färskt virke krymper och kan spricka och röra sig. Om du inte har torrt virke så kan du ta färskt och hyvla till det men behåll krympmån, framförallt där biten ska fästas in. Sedan oljar du ändträt (rå linolja) och låter biten torka och först när den är torr kan du passa in den exakt. Om du oljar dina träredskap en gång om året så lever dom mycket längre. Märks det att jag gillar trä? Du, en enskärsplog, räcker det med en häst då? Vi har lätt sandjord och hästfantasier. Mvh Björn.
 
Carina
 Ti 20 Feb, 2001 - 10:03
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för ditt inlägg Björn!

Hm...nog trodde jag att det skulle gå att skarva (annars hade jag inte köpt den). Man ser ju ofta att gamla saker är skarvade och lagade, men å andra sidan så är det ju ganska stor belastning på en plog.

Har ofta sett att skacklar till åkslädar är skarvreparerade, men själv är jag oerhört skeptisk till att använda skarvade skacklar då det är en oerhört stor säkerhetsrisk om den skulle gå sönder.

Jag kanske får ta och leta upp en annan plog, för jag är inte så händig med trä att jag skulle klara av att tillverka en maka till det andra handtaget.

Till din fråga om det räcker med en häst till en enskärsplog.

Det beror på vilken typ av häst och jord du har.
Ett tyngre kallblod orkar lätt dra en plog, men som med allt annat så ska den tränas upp succesivt. Man sätter den inte för plogen det första men gör.
Jag brukar träna styrka och uthållighet genom att låta hästen dra timmerslädar. Det spelar ingen roll om det är snö eller inte. Dra på en gräsvall eller en stubbåker. (Eller låt den harva gårdsplanen.....Varning, inget man gör om hästen inte är van vid ljudet, för det låter en hel del).

Lycka till med ev framtida häst!
 
Jens
 On 21 Feb, 2001 - 18:30
--------------------------------------------------------------------------------
Skarva en plog låter inte bra.
Jag skulle tälja (med yxa och sedan kniv - ev böjar basas med ånga eller över eld) av de redan nämda träslagen: ask eller lönn, kanske björk om det inte finns annat. Viktigt är att träet är nästan helt kvistfritt och att diametern på trädet är helst 2 ggr det redskap du vill tillverka. sedan klyves trädet på mitten och ev en gång till till 1/4 innan man yxar till formen. Tälja med bandkniv är det allra lättaste. se till att biten är färsk när du täljer. kan med fördel förvaras fuktigt ett bra tag. se gärna hemsida om att tälja i färskt trä: http://home.swipnet.se/handverk/ av Anders i Göteborg som är expert på området. Han har också verktyg mm.
Peace and Love!
 
Mike
 Fre 26 Okt, 2001 - 09:03
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Angående plog och en eller 2 hästar:

Man kan kolla detta genom att mäta plogen.
Du mäter från spetsen på 'bottenskäret' till det flata järnet på andra sidan, alltså där kilen i botten är som bredast.

1-hästars plog är upp till 25 cm.
Det fanns även en 1 hästs plog från Överum som var 27 cm, men till detta krävs en ganska stöddig ardenner.

Är den mer än 27 cm är det en 2-hästars plog.

Hoppas att jag hjälpt er att reda ut något......
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare
peterm, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser