Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka Kalkoner  (läst 3766 gånger)

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
Sjuka Kalkoner
« skrivet: 07 jul-07 kl 20:53 »
Ja jag har nu ett problem... Det är andra året som vi har kalkoner.

Första året hade vi 10 st av rasen BUT. Sen hade vi uppehåll förra året då det var så mkt snack om fågelinfluensan. Så i år har vi dom igen, fast 20 st denna gång.

Vi har ingen tur med fåglarna nu. Det började med att en blev ihjäl trampad av de andra. Jag hade ställt en låda för nära väggen och där mellan hamnade en och de andra sov ovanpå den. Platt som en pannkaka hittade jag den stackaren på morgonen och tog ju genast bort lådan som stod för nära. Iaf så var det ju då 19 st kvar. Tänkte att lite svinn får man väl räkna med.

En kväll när jag skulle ta in kalkonerna så kom en genom dörren och var mkt halt på ena foten. Jag trodde att det skulle gå över, men tyvärr blev det bara värre foten svall upp och sen hände samma med den andra foten. Den gick inte att rädda och när den sen var borta och jag kollade under vingarna hade den även vätskefyllda blåsor där. Fötterna var också fulla med vätska så det var därför de var svullna. Kunde inte hitta ngt sår eller dylikt. Sen så blev en till likadan och samma utgång för den. Ja då har vi ju då 17 st kvar. Alla pigga och glada.

Igår kväll märkte jag att en kalkon inte var sig lik. Den såg konstig ut i kroppen med. Idag har den hängt med de andra och ja varit som vanligt. Ikväll står den och kurar och det ser ut som om den har ätit jättemkt för krävan såg stor ut så jag kände på honom och det är en jätte stor vätskefylld "boll" där. Det gungar liksom. Större än en tennisboll är den. Kanske som 3 tennis bollar.

Vad är det för fel på dem. De går fritt omkring här på gården äter vad de vill. Jag vet inte om att jag har ngt giftigt. Har samma växter som första året. De får kalkonfoder som jag köper hos fodercentralen. Använde det till de första gänget med och ja allt gick bra då....

Vad ska jag ta mig till? :'(
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Silverfallet

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #1 skrivet: 07 jul-07 kl 21:12 »
Tror inte det är nått dom ätit utan snarare nått du fått på köpet.
Har du ingen kvar att skicka in till SVA av dom döda?

Kalkoner kan få nästan allt som hönsen men mycke sjukdomar visar sig inte på samma sätt. Och kan därför feltolkas fast det är samma.

Är dom vaxinerade?
Hoppas det löser sig.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #2 skrivet: 07 jul-07 kl 21:22 »
Har ingen aning om de är vaccinerade eller inte. Vet att hönsen denna kalkon uppfödare säljer är vaccinerade mot ILT.

ILT har jag i min hönsflock och kalkonerna har kontakt med dem men vad jag har förstått ska de inte bli smittade av ILT sak samma med ankor. Ankorna har inte blivit smittade iaf....

Ja jag har ju en som är dålig nu som vi måste ta bort ikväll eller absolut senast imorron bitti... Men de är ju så stora. De väger säkert redan omkring 6-8 kg. Vi brukar slakta dem i början av sept och då var snittet på 14 kg för tuppar och 11 kg för hönorna. Fast det har väl kanske ingen betydelse om man ska skicka till SVA. Det blir kanske inge dyrare att skicka en tung fågel som en lättare? Jag vet inte?

Ja om de har fått ngt med sig från stället de kom ifrån är ju möjligt, men min väninna har också tagit i samma sändning 10 st och hon har inte haft ngt problem som jag har....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Silverfallet

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #3 skrivet: 07 jul-07 kl 21:50 »
Ja som du säger men dom rekomenderade mig att även vaxinera kalkonerna om dom träffar hönsen.

Mina kalkoner är vaxinerade mot ILT.
Eftersom dom tydligen kan få i stort sett allt som hönsen.

Den ILT som dom tydligen kan drabbas av ska tydligen yttra sig något annars.

Tror inte det är någon pris skillnad för att dom väger endel.
Men kalkoner kan ju dessutom få andra virus sjukdommar också som inte höns har.
Jag själv har cröwel och bourbon kalkoner.

Ankor kan däremot inte få någon typ av ILT alls.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #4 skrivet: 08 jul-07 kl 10:42 »
Mkt märkligt.... Nu imorse kan jag inte se vem det är som  hade den vätskefyllda bollen... Den är liksom borta.... hokus pokus... Hm, mkt mystiskt...

Iaf Viktoria... vad är de för kalkonraser? Har aldrig hört talas om dem. Hur ser de ut? Hur stora blir de? Jag känner att denna BUT kanske inte är min grej jag vet inte men det känns inte bra att gynna en sådan industri och du ska se hanteringen av fåglarna då dom kommer, de bärs i vingar halsar ett ben m.m av uppfödaren. Det känns inte bra. Det enda man kan trösta sig med är att de får ju ett rätt så bra liv här. De kan göra precis som de vill (nästan, får ju inte komma in i huset iaf) De får gå ute hela dagarna fritt och plocka och äta det de känner för. Sover inne om natten för att inte bli rävmat...

Försöker gärna få tag i någon annan ras men ja jag vet inte vilken. Å gärna en som man kan behålla en tupp och en höna utan att de blir för tunga i kroppen för sina ben och så att tuppen kan användas till hönan utan att han krossar dem. Använder du kalkonsadel på dina flickor eller klarar de sig utan? De har ju rejäla klor och man vill ju inte att de ska bli rivna.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Silverfallet

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #5 skrivet: 08 jul-07 kl 15:01 »
Är du medlem i SRF ?

I sista numret så var crölwitzer presenterade med bilder och text. Dom som där var på bild är föräldrar till mina. (svart/vita)

Bourbon är lite rödaktiga i färgen dock inte brunt utan snarare mot vete hållet.

Båda är vettiga i kropp och vikter.

Har du kläckare? Eller kanske en större höna som ruvar så kan jag skicka dig ägg nästa vår om du vill.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #6 skrivet: 08 jul-07 kl 17:44 »
Nä tyvärr så är jag inte det, men jag hittade en utländsk sida där jag såg färgerna. Den svart/vita var ju jättefin.

Jag har en kläckare så ja man ska kanske prova dem nästa år om du har ägg att avvara då...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Silverfallet

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #7 skrivet: 09 jul-07 kl 17:24 »
Nä tyvärr så är jag inte det, men jag hittade en utländsk sida där jag såg färgerna. Den svart/vita var ju jättefin.

Jag har en kläckare så ja man ska kanske prova dem nästa år om du har ägg att avvara då...
De får vi lösa

sallyomolly

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #8 skrivet: 09 jul-07 kl 18:32 »
Det låter bra silverfallets, då kanske du har ägg även till mig ;D Vågar heller inte mig på vilka kalkoner som helst, med dessa låter ju bra.

Silverfallet

  • Gäst
SV: Sjuka Kalkoner
« Svar #9 skrivet: 09 jul-07 kl 19:36 »
Det låter bra silverfallets, då kanske du har ägg även till mig ;D Vågar heller inte mig på vilka kalkoner som helst, med dessa låter ju bra.
;D Vist får vi ordna ägg till dig också  ;D Kalkon ägg är goda liksom kalkonerna själva  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser