Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?  (läst 2638 gånger)

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
Hej.
Jag har ett intresse för höns i villaträdgårar och driver en sida som har en lista över en rad olika hönsraser. Listan börjar uppskattas och jag vill helt enkelt göra listan ännu bättre och har funderat på att något som kan hjälpa personer att bestämma ras är att höra vad andra tycker. Så att fler kan få uppleva lyckan med att ha höns hemma i sin villaträdgård. Så jag tänker att jag till min lista också vill ha citat/uttalanden kring rasen från någon som faktiskt har rasen.

Har du någon av dessa raser:
Maran
Skånsk blommehöna
Brahma
Silkeshöna
Orpington
Sussex
Lohman

Så får du gärna uttala dig, antingen som ett meddelande eller i tråden.
Jag hoppas inte detta inlägg bryter mot några regler, då får ni helt enkelt säga till.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #1 skrivet: 20 maj-20 kl 11:54 »
Hej!

Jag har bruna Lohman/Leghorn. Dels har jag en flock med 18 höns + en sussextupp, dels en liten pluttegrupp med 2höns och en annan, större köttrastupp. Jag har dem till egen äggförbrukning, försäljning av eventuellt äggöverskott samt för kycklinguppfödning i maskin.

Det jag har observerat är att hönorna är aktiva och observanta. De rör sig mycket och är väldigt nyfikna. De är sociala, nästan överdrivet sociala faktiskt, och mer än en gång har jag snubblat över höns som springer in under fötterna när jag går.

När de får värpfoder värper mina 20 höns ca 14 ägg per dag. Eftersom jag inte vill driva dem så hårt får de numera till största delen spannmål, men ändå en del värpfoder. Då blir det ca 10 ägg per dag. Får de bara spannmål så sjunker äggproduktionen till 3-5 ägg per dag.

Mina hönor är petiga med redena. Blir det för lite strö i dem så äggstrejkar de.

Jag hoppas du fick lite svar till din lista. Lycka till!

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #2 skrivet: 20 maj-20 kl 13:39 »
Hej!

Jag har bruna Lohman/Leghorn. Dels har jag en flock med 18 höns + en sussextupp, dels en liten pluttegrupp med 2höns och en annan, större köttrastupp. Jag har dem till egen äggförbrukning, försäljning av eventuellt äggöverskott samt för kycklinguppfödning i maskin.

Det jag har observerat är att hönorna är aktiva och observanta. De rör sig mycket och är väldigt nyfikna. De är sociala, nästan överdrivet sociala faktiskt, och mer än en gång har jag snubblat över höns som springer in under fötterna när jag går.

När de får värpfoder värper mina 20 höns ca 14 ägg per dag. Eftersom jag inte vill driva dem så hårt får de numera till största delen spannmål, men ändå en del värpfoder. Då blir det ca 10 ägg per dag. Får de bara spannmål så sjunker äggproduktionen till 3-5 ägg per dag.

Mina hönor är petiga med redena. Blir det för lite strö i dem så äggstrejkar de.

Jag hoppas du fick lite svar till din lista. Lycka till!
Tack för den här infon. Får jag lägga upp det rakt av med hänvisning till att det är du som skrivit det.
Typ så här:

"Jag har bruna Lohman/Leghorn. Dels har jag en flock med 18 höns + en sussextupp, dels en liten pluttegrupp med 2höns och en annan, större köttrastupp. Jag har dem till egen äggförbrukning, försäljning av eventuellt äggöverskott samt för kycklinguppfödning i maskin. Det jag har observerat är att hönorna är aktiva och observanta. De rör sig mycket och är väldigt nyfikna. De är sociala, nästan överdrivet sociala faktiskt, och mer än en gång har jag snubblat över höns som springer in under fötterna när jag går.

När de får värpfoder värper mina 20 höns ca 14 ägg per dag. Eftersom jag inte vill driva dem så hårt får de numera till största delen spannmål, men ändå en del värpfoder. Då blir det ca 10 ägg per dag. Får de bara spannmål så sjunker äggproduktionen till 3-5 ägg per dag. Mina hönor är petiga med redena. Blir det för lite strö i dem så äggstrejkar de."
/Ditt Namn och mailadress eller www-adress eller liknande som du vill ska vara med.

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #3 skrivet: 20 maj-20 kl 16:47 »
Ja, det går bra 😊 Då kan du skriva "Lynn" som namn istället.
Har du en webbadress till listan? Skulle vara roligt att läsa.
Ha det gott!

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #4 skrivet: 21 maj-20 kl 09:38 »
Jag har en liten flock Sussex, just nu två värpande hönor och en tupp (kycklingar på tillväxt). De är stora och lugna, inte ”flaxiga” och flyger inte. Kommer alltid springande när de ser mig och kollar om jag har något gott till dem. De är inte klapptama  men äter gärna ur handen. Tuppen är 4 år och hur snäll som helst, tar bra hand om sina hönor. Hönorna är lika gamla som tuppen och på de två hönorna blir det 1-2 ägg/dag. Driver dem inte så hårt, de får värpfoder, matrester och havrekross. De har hittills haft ett kortare uppehåll på hösten där de har ruggat och slutat värpa, men kommit igång och värpt lite även under vintern (ca 3-4 ägg/vecka) trots att jag inte har något extra ljus till dem.
« Senast ändrad: 21 maj-20 kl 22:12 av ToveNilsson »

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #5 skrivet: 25 maj-20 kl 15:03 »
Ja, det går bra 😊 Då kan du skriva "Lynn" som namn istället.
Har du en webbadress till listan? Skulle vara roligt att läsa.
Ha det gott!

Då lägger jag upp det snart, tack för texten  :)

Här ser du listan med raserna:
https://happyhill.se/nyheter/honsraser-som-passar-ditt-honshus/

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #6 skrivet: 25 maj-20 kl 15:04 »
Jag har en liten flock Sussex, just nu två värpande hönor och en tupp (kycklingar på tillväxt). De är stora och lugna, inte ”flaxiga” och flyger inte. Kommer alltid springande när de ser mig och kollar om jag har något gott till dem. De är inte klapptama  men äter gärna ur handen. Tuppen är 4 år och hur snäll som helst, tar bra hand om sina hönor. Hönorna är lika gamla som tuppen och på de två hönorna blir det 1-2 ägg/dag. Driver dem inte så hårt, de får värpfoder, matrester och havrekross. De har hittills haft ett kortare uppehåll på hösten där de har ruggat och slutat värpa, men kommit igång och värpt lite även under vintern (ca 3-4 ägg/vecka) trots att jag inte har något extra ljus till dem.

Kul att läsa om dina Sussex Tove. Får jag lägga upp texten som ett citat från dig?

ToveNilsson

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #7 skrivet: 26 maj-20 kl 06:28 »
Ja det går så bra så :) :

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #8 skrivet: 28 maj-20 kl 16:45 »
Ja det går så bra så :) :

Nu är den uppe, tack för att jag får dela med mig av dina tankar!

 

Lysew Foto

  • Inlägg: 24
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #9 skrivet: 28 maj-20 kl 20:59 »
Det är en trevlig hemsida! Hoppas du får många svar på din frågeställning. Jag brukar uppskatta sådan information själv när köpetankarna börjar snurra 😊

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #10 skrivet: 08 jun-20 kl 07:54 »
Nu har jag skrivit om tre raser till, nämligen Fiftyfive Flowery, Dorking och Moderna Engelska Stridshöns. Om någon har bra bild på någon av dessa och vill dela med sig tar jag gärna emot då jag i dagsläget saknar bild. Eller något citat om dem så klart, jag blev själv väldigt sugen på att höra mer om Fiftyfive Flowery.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #11 skrivet: 08 jun-20 kl 15:02 »
Läste igenom dina beskrivningar, kul med sammanställning.

Du bör nog ha med att MESarna är värmekrävande så ingen får för sig att ha dem som vi har andra höns.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #12 skrivet: 08 jun-20 kl 15:31 »
Jag kan varmt rekommendera nakenhals, mycket trevliga höns, värper bra och ger bra med kött.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vill någon bidra med egna erfarenheter kring sina hönsraser?
« Svar #13 skrivet: 08 jun-20 kl 16:57 »
Här kan du läsa mer om fiftyfiveflower, FFF guld och silver samt andra raser. Frågar du snällt kanske du får låna en bild
http://kulturhons.se/raser/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser