Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svärmvarning i södra sverige.  (läst 3098 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #20 skrivet: 28 maj-20 kl 16:23 »
Mina bin har gott om plats för drottningen att lägga ägg på, det finns plats för bina att bygga och att lagra nektar och honung på.
Jag har gjort avläggare från dom så det är redan uttunnat.
Sist men inte minst.............................. jag har drottningar från Tomas och dom sysslar inte med sånt ;D.

Hur vet du att det inte är dina bin?

 

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #21 skrivet: 28 maj-20 kl 16:24 »
Svärm nr tre landade i förmiddags i samma träd, tyvärr så var den borta innan jag kom hem.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #22 skrivet: 29 maj-20 kl 15:42 »
svärm nr 4 i förmiddags, den fick jag.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #23 skrivet: 29 maj-20 kl 17:53 »
svärm nr 4 i förmiddags, den fick jag.
Och fortfarande är ingen av svärmarna från dina kupor  o:)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #24 skrivet: 29 maj-20 kl 18:25 »
Du har rätt.
Det finns 7 kupor inom en km som inte är mina, svärmarna kommer från dom.
Om man tror att det räcker med två lådor yngelrum och en skattlåda i LN när det är rapsdrag så får man vara beredd på att dela med sig av bina ;)


Och fortfarande är ingen av svärmarna från dina kupor  o:)
« Senast ändrad: 29 maj-20 kl 20:02 av hofboss »

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Svärmvarning i södra sverige.
« Svar #25 skrivet: 02 jun-20 kl 21:36 »
Jag har haft min första svärm i år som satt 3 meter från mina bikupor och jag är rätt säker på vilken av mina kupor den stack ifrån.

Köpte in ett samhälle förra året som var starkt i slutet på sommaren och varit urstark i år. Stoppade drottningen i egen låda. Såg att hon var märkt med lila färg.
Jag brydde mig aldrig om att leta upp henne förra året utan tittade bara efter ägg och yngel i kupan.

Nu är jag lite fundersam över hur gammal hon är. Hon borde vara från 2018 men färgen påminner inte alls om rött. Vill ogärna mista henne redan för hennes samhälle har klått samtliga mina båda åren jag haft henne. Antingen är hon ruskigt bra eller är alla mina andra mediokra.

Har aldrig testat någon avelsdrottning utan mina är fritt uppdragna, men nu börjar jag bli sugen på att köpa riktiga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser