Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olika raser tillsammmans  (läst 1212 gånger)

L_F

  • Inlägg: 1
    • Skåne
olika raser tillsammmans
« skrivet: 14 maj-20 kl 10:00 »
Hej!
Jag har tänkt att ha en liten grupp höns som sällskapsdjur mest & även för ägg till familjen. Jag har alltid tyckte om isbarhöns som jag tänkte ha & även en tupp. Men min fråga är om man kan sätta ihop , lohmanshöns, brahma & silkeshöns tillsammmans? Jag tänkte bara ha en isbartupp till den flocken. Hade det fungerat eller ska jag tänka om?
Tack på förhand  :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: olika raser tillsammmans
« Svar #1 skrivet: 14 maj-20 kl 14:45 »
det kommer att fungera bra.
Fjäderfän och kaniner

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: olika raser tillsammmans
« Svar #2 skrivet: 14 maj-20 kl 15:01 »
Jag har bara erfarenhet av vissa raser (relativt många) men inte silkeshöns, så det låter jag vara osagt.

Jag har en ganska stor blandflock bestående av:

Silverudds blå
Wyandotte
Creme legbar
Hedemora
Welsumer
Bresse

Det märks ingen rivalitet mellan raserna och inte ens de små blir hunsade. De vet sitt värde och är tämligen tydliga med det.

Jag har hört några som beskriver rasrivalitet och grupperingar och kanske är det så att man får testa. Det kan ha med mat och miljö att göra, skulle jag gissa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: olika raser tillsammmans
« Svar #3 skrivet: 15 maj-20 kl 17:31 »
Vi blandar rätt friskt med hönorna och det är inga problem. Det som hönschefen är noga med är att inte ha en för tung tupp i gänget.

 

Fredrik.L

  • Inlägg: 21
    • -
SV: olika raser tillsammmans
« Svar #4 skrivet: 28 maj-20 kl 16:47 »
Jag har också blandat hej vilt och det är det jag tycker är charmen i det. Olika individer som får samsas som en grupp. Ibland har min grupp blivit två grupper men det har nog inte berott på vilka raser jag haft utan när jag fört in nya höns i gruppen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser