Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laddat biokol  (läst 2676 gånger)

Jonsey

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
    • Blogg
Laddat biokol
« skrivet: 28 dec-18 kl 05:59 »
Gott Nytt år alla Alternativare

Tänkte kolla om det finns något intresse för laddat biokol i södra Östergötland. Jag håller på och tillverkar en batch som jag tänkte använda i min egen odling för att se om biokolet ger possitiva effekter. Vore intressant om någon mer ville vara med i denna "vetenskapliga studie". Jag finmaler mitt träkol och blandar in 1. kaffesump, 2. comfreyvatten. I det första fallet tänkte jag packa i papperspåsar och denna produkt finns färdig redan nu. För comfreyvatten så låter jag jag träkolet mättas med vätskan och sedan torka, men denna process blir nog färdig lagom till våren när solen värmer igen.

Palsternack

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
SV: Laddat biokol
« Svar #1 skrivet: 26 dec-19 kl 23:00 »
Gott Nytt år alla Alternativare

Tänkte kolla om det finns något intresse för laddat biokol i södra Östergötland. Jag håller på och tillverkar en batch som jag tänkte använda i min egen odling för att se om biokolet ger possitiva effekter. Vore intressant om någon mer ville vara med i denna "vetenskapliga studie". Jag finmaler mitt träkol och blandar in 1. kaffesump, 2. comfreyvatten. I det första fallet tänkte jag packa i papperspåsar och denna produkt finns färdig redan nu. För comfreyvatten så låter jag jag träkolet mättas med vätskan och sedan torka, men denna process blir nog färdig lagom till våren när solen värmer igen.


Hej!

Hur gick det? Gammal tråd, men jag är intresserad av biokol.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Laddat biokol
« Svar #2 skrivet: 27 dec-19 kl 04:48 »
Gott Nytt år alla Alternativare

Tänkte kolla om det finns något intresse för laddat biokol i södra Östergötland. Jag håller på och tillverkar en batch som jag tänkte använda i min egen odling för att se om biokolet ger possitiva effekter. Vore intressant om någon mer ville vara med i denna "vetenskapliga studie". Jag finmaler mitt träkol och blandar in 1. kaffesump, 2. comfreyvatten. I det första fallet tänkte jag packa i papperspåsar och denna produkt finns färdig redan nu. För comfreyvatten så låter jag jag träkolet mättas med vätskan och sedan torka, men denna process blir nog färdig lagom till våren när solen värmer igen.

Vad är comfreyvatten?

Jag har tillverkat eget biokol för flera år sedan. Körde grillkol och gödsel från hönsen i cementblandaren. Det blev inte så bra odlingsresultat som att vattna med kompostte.  Kompostte fick alla grönsaker att växa så det knakade, mängder med tomater.
etc

Kompostte:
Syresätt kranvatten med en akariepump (för att bli av med tillsatserna), kan du använda regnvatten så är det ju det bästa för växterna.
Fyll kompost i en nylonstrumpa, så du får en tjock korv som en falukorv stor.
Lägg den i vattentunnan och låt den ligga några dygn (pumpen igång).
Färdigt att vattna med. Gå efter färgen på vattnet, det ska vara tefärgat, det behöver inte vara starkare.
Nylonstrumpan tömmer du tillbaka i din kompost.
Vattna med detta och du matar jorden så den kan fixa dina grönsaker.
Enda nackdelen med detta är att en får gå med vattenkanna och det blir lite tungt om man har stora odlingar.
Effekterna på jorden är fantatiska! Slår allt annat jag provat genom åren.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Laddat biokol
« Svar #3 skrivet: 27 dec-19 kl 09:47 »
köp en pump o en slang så slipper du kannan. själv har jag en nedsänkbar pump som stoppas i regntunnan o en slang till denna. eftersom jag har flera tunnor så är de seriekopplade så jag har 1 m3 att vattna med . Glädje torrsommaren 2018, i år2019 har jag inte haft behov. Jag har inte mycket grönsaker men däremot ett överflöd av blommor som käver jämn tillgång på vatten. Använder guldvatten till min gödning.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Laddat biokol
« Svar #4 skrivet: 27 dec-19 kl 15:04 »
Syresätt kranvatten med en akariepump (för att bli av med tillsatserna),

Vilka "tillsatser" i kranvatten skulle man kunna bli av med genom att lufta det?  Det enda jag kan tänka mig att man blir av med är sådana gaser som naturligt finns lösta i grundvatten (kolsyra, svavelväte, radon mm). Om ett kommunalt vattenverk använder en vattentäkt där det är problem med sådana ämnen, så brukar man ha kostat på en anläggning för att lufta vattnet redan i vattenverket.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #5 skrivet: 27 dec-19 kl 15:21 »
Vilka "tillsatser" i kranvatten skulle man kunna bli av med genom att lufta det?  Det enda jag kan tänka mig att man blir av med är sådana gaser som naturligt finns lösta i grundvatten (kolsyra, svavelväte, radon mm). Om ett kommunalt vattenverk använder en vattentäkt där det är problem med sådana ämnen, så brukar man ha kostat på en anläggning för att lufta vattnet redan i vattenverket.

Kranvatten i kommunala nät kan vara klorerat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Laddat biokol
« Svar #6 skrivet: 27 dec-19 kl 20:38 »
Det är högst tveksamt om man blir av med någonting av klor, natriumhypoklorit eller kloramin genom luftning. Se http://vav.griffel.net/filer/VA-Forsk_2005-15.pdf , i synnerhet sida 19 och en bit framåt.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Laddat biokol
« Svar #7 skrivet: 27 dec-19 kl 22:15 »
Comfrey är väl vallört? Vallörtsvatten. Vallört är bra för att den har djupa rötter (pålrot?) och luckrar men att vatten med vallört skulle vara bra undrar jag över.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #8 skrivet: 27 dec-19 kl 22:15 »
Vad är comfreyvatten?

Jag har tillverkat eget biokol för flera år sedan. Körde grillkol och gödsel från hönsen i cementblandaren. Det blev inte så bra odlingsresultat som att vattna med kompostte.  Kompostte fick alla grönsaker att växa så det knakade, mängder med tomater.
etc

Kompostte:
Syresätt kranvatten med en akariepump (för att bli av med tillsatserna), kan du använda regnvatten så är det ju det bästa för växterna.
Fyll kompost i en nylonstrumpa, så du får en tjock korv som en falukorv stor.
Lägg den i vattentunnan och låt den ligga några dygn (pumpen igång).
Färdigt att vattna med. Gå efter färgen på vattnet, det ska vara tefärgat, det behöver inte vara starkare.
Nylonstrumpan tömmer du tillbaka i din kompost.
Vattna med detta och du matar jorden så den kan fixa dina grönsaker.
Enda nackdelen med detta är att en får gå med vattenkanna och det blir lite tungt om man har stora odlingar.
Effekterna på jorden är fantatiska! Slår allt annat jag provat genom åren.

Som jag har förstått det så bör man bra ner biokolen i jorden på säg 10-20 cm djup och sedan låta den hålla sig där.

Jag har tänkt att jag ska göra ett försök till våren med pyrolys. En metod där man typ kokar ur alla gaserna som får brinna upp.
Jag har inga som helst planer på att ladda med något utan kommer helt enkelt att sprida den som den är i odlinglådan som är tänkt till detta. Då kommer den ladda sig av det som finns att tillgå, en hel del microorganismer kommer få möjlighet att flytta in.

Sydamerikas odlare som sysslade med detta kan inte ha haft möjligheten att ladda den tänker jag utan jobbade säkerligen på ett liknande sätt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #9 skrivet: 28 dec-19 kl 00:19 »
Comfrey är väl vallört? Vallörtsvatten. Vallört är bra för att den har djupa rötter (pålrot?) och luckrar men att vatten med vallört skulle vara bra undrar jag över.
Vallört är en av de där växterna som ibland säg ha goda egenskaper, men som förutom att den giftig, dessutom är väldigt svår att bli av med.

En växt som bör undvikas.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Laddat biokol
« Svar #10 skrivet: 28 dec-19 kl 10:13 »
Jag har nästan lyckats bli av med mina vallörtsbestånd, men det har tagit 20 år.

Egentligen är väl vallörten inte så giftig, men problemet är att fibrerna från den kan svälla i magsäcken eller tarmen och orsaka totalstopp på något olämpligt ställe, både på människor och djur. Det kan sluta med akut operation.
Vallört ställde till med mycket elände - och räddade arbetstillfällen för kirurger - på 1950-60-talet då den hade kommit på modet som naturläkemedel och många nasare i branschen gjorde grova pengar på att lura på okunniga kunder olika vallörtspreparat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #11 skrivet: 28 dec-19 kl 10:49 »
Jag har nästan lyckats bli av med mina vallörtsbestånd, men det har tagit 20 år.

Egentligen är väl vallörten inte så giftig, men problemet är att fibrerna från den kan svälla i magsäcken eller tarmen och orsaka totalstopp på något olämpligt ställe, både på människor och djur. Det kan sluta med akut operation.
Vallört ställde till med mycket elände - och räddade arbetstillfällen för kirurger - på 1950-60-talet då den hade kommit på modet som naturläkemedel och många nasare i branschen gjorde grova pengar på att lura på okunniga kunder olika vallörtspreparat.

Får jag be dig och andra i tråden att beakta forumets regler.
https://www.alternativ.nu/index.php?page=regler
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Laddat biokol
« Svar #12 skrivet: 28 dec-19 kl 11:46 »
Får jag be dig och andra i tråden att beakta forumets regler.
https://www.alternativ.nu/index.php?page=regler
Vad skulle det vara för fel i det inlägget?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #13 skrivet: 28 dec-19 kl 11:52 »
Vad skulle det vara för fel i det inlägget?
Det är Svårt att se sambandet mellan topic och inlägget.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Laddat biokol
« Svar #14 skrivet: 28 dec-19 kl 12:02 »
Det är Svårt att se sambandet mellan topic och inlägget.
Ja, det kan du ha rätt i.
TS blandar in comfreyvatten i kolet, Comfrey är vallört. Vallört används fortfarande flitigt i naturmedicinen, men för utvärtes bruk. Invärtes skall det absolut inte användas.

 

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Laddat biokol
« Svar #15 skrivet: 28 maj-20 kl 18:51 »
Gott Nytt år alla Alternativare

Tänkte kolla om det finns något intresse för laddat biokol i södra Östergötland. Jag håller på och tillverkar en batch som jag tänkte använda i min egen odling för att se om biokolet ger possitiva effekter. Vore intressant om någon mer ville vara med i denna "vetenskapliga studie". Jag finmaler mitt träkol och blandar in 1. kaffesump, 2. comfreyvatten. I det första fallet tänkte jag packa i papperspåsar och denna produkt finns färdig redan nu. För comfreyvatten så låter jag jag träkolet mättas med vätskan och sedan torka, men denna process blir nog färdig lagom till våren när solen värmer igen.
Jag tror att tidningen Odlaren en gång hade en artikel om att tillsätta träkol till jorden. Finns här någon som vet i vilket nummer ?

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Laddat biokol
« Svar #16 skrivet: 16 jun-20 kl 16:23 »
Som jag har förstått det så bör man bra ner biokolen i jorden på säg 10-20 cm djup och sedan låta den hålla sig där.

Jag har tänkt att jag ska göra ett försök till våren med pyrolys. En metod där man typ kokar ur alla gaserna som får brinna upp.
Jag har inga som helst planer på att ladda med något utan kommer helt enkelt att sprida den som den är i odlinglådan som är tänkt till detta. Då kommer den ladda sig av det som finns att tillgå, en hel del microorganismer kommer få möjlighet att flytta in.

Sydamerikas odlare som sysslade med detta kan inte ha haft möjligheten att ladda den tänker jag utan jobbade säkerligen på ett liknande sätt.

Jag har kört med pyrolys av allt möjligt organiskt material i mer än 10 år. Lök- och vitlöksrester, t.ex., kommer inte ut i landet annat än i form av biokol, på grund av risk med smitta av svampsjukdomar. Jag har haft de flesta löksjukdomar under årens lopp, men efter att jag slutat kompostera lökrester och börjat marktäcka med träflis, har sjukdomarna i stort sett försvunnit.
Sammansättningen av biokol beror på många saker, t.ex. utgångsmaterialet och pyrolystemperaturen. Rent träkol innehåller just ingen växtnäring, utan den kan lagra näring och vatten. Men biokol av olika slag av gödsel kan innehålla växtnäring såsom fosfor. Laddar man inte biokol innan tillförseln till jorden, kommer den att suga åt sig näring från den omgivande jorden under en tid.
Biokolet i Sydamerika blev nog laddat, medvetet eller ej, eftersom den bördigaste och svartaste jorden är starkt blandad med djurben och krukskärvor. Man antar att kökskomposten har blandats med biokol.
Tyvärr har den odlingstekniken fallit i glömska i Amazonas, åtminstone hos de som exploaterar regnskogarna. Man kör svedjebruk, slash and burn, i stället för Terra preta metoden, slash and char. Det frigörs näring snabbt ur askan, men efter några år är det färdigt, och markerna duger bara till bete.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser