Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anders Bagge kan inte gå :-(  (läst 9588 gånger)

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
Anders Bagge kan inte gå :-(
« skrivet: 01 okt-11 kl 19:59 »
Ja, vår bagge har sedan ca 3 veckor varit halt...
Linkat fram, varit bättre och varit sämre... Ja man avvaktar ju när man inte kan finna något fel...

Idag på morgonen när jag kommer ut så förstår jag att nåt är fel, han går inte med sina tackor... Hittade honom en bit bort, försöker få upp honom, men han går bara på knäna om han reser sig!
Lyckas efter mycket möda få in honom i ladugården, och in på logen, men väl där är både han och jag, min mamma och min man helt slut! Så han får ligga där på log golvet på halm medans jag ringer veterinären.

Jag själv misstänkte ju klövböld, då hans vänstra framklöv, på insidan är jääättevarm, sidan buktar ut och har släppt uppe vid kronranden en liten bit. Dock så kommer det inte ut nåt!
Veterinären kunde inte heller hitta något annat. Temp 39.0
Dock allmänpåverkad och andas ganska hastigt.

Han har nu fått metacam och ska få på onsdag igen. Sen ska han ha Penovet med i 7 dagar.
Men oddsen... ja vad är dom???? är väl bara en gissningslek antar jag!

Vår älskade Anders, dessutom mitt i brusten och betäckning!

Men i sin box inne har han sällskap av en tacka som med hoppar  på 3 ben (trolig vrickning), så där kan dom ju mysa tillsammans!

Någon som har något mer tips?! Då det till och med på förättningsunderlaget står klövböld och ett ?.

pia1234

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #1 skrivet: 01 okt-11 kl 20:45 »
Svarade just med vet ej om det gick iväg! Min tacka so råkade ut för samma sak förra sommaren fick samma behandling! Hon bör snabbt bättre men så fort jag slutade med metacam blev hon dålig igen. Då veterinären sa att det bara var att ta bort henne efter 14 dagar så försatte jag med metacam tills flaskan tog slut! Den räckte i ca3mån om man bara gav ca var 5:e dag som hon klarade sig på.Veterinären blev arg och menade att blir det inte bra på två veckor så finns inget hopp!
Tackan blev bra till hösten och mår jättebra idag!
Det finns alltså hopp!
Mvh Pia

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #2 skrivet: 01 okt-11 kl 22:02 »
Sån osis att det är mitt i betäckningen, eftersom han inte kan betäcka dina tackor, nu.
Min vet har sagt till mig då jag hade klövböld att hon inte ville att jag skulle ge penicillin, eftersom det får effekten att det kapslar in infektionen och det blossar upp igen senare. Bättre att det får värka ut och gå hål och allt kommer ut....

Hoppas att Anders Bagge blir bra och kan sätta på alla tackorna. Tur i oturen att det är frambenen som är kass - om det är bakbenen så klarar de inte av att betäcka... Fast betäckningsförmågan är väl begränsad när han står i box :(

Metacalm låter som en bra medicin just nu...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #3 skrivet: 01 okt-11 kl 22:28 »
Hej

Ja detta med att ge pencillin var hon också väldigt kluven till, men då vi inte kunde veta till 100% att det är just en hovböld, + att han har rysligt ont i sitt framknä (knän). + att han vägrar stå på något av frambenen (varför kan vi inte förstå, då han inte ömmar något vidare på andra benet).

Fram till och med igår har han klarat av och betäcka, så alla (7 st) de gamla tackorna är betäckta iaf! Blir detta långvarigt så får jag slänga in en av bagglammen till tackorna (fader okänd där) och plocka bort just det bagglammets mamma bara. De är födda tidigt i januari, så de borde väl kunna se till att det blir lamm i värsta fall!

Just nu är jag allra mest bekymrad över Anders.. Var precis ute hos honom. Han andas normalt nu, men rör sig fortfarande inte ur fläcken!

Min svägerska till lika hovslagare tyckte jag skulle lägga på ett våtvarmt jodopax omslag ett dygn, för att mjuka upp vävnaden och se om det kan få bölden att spricka.
Dock tyckte inte veterinären det var nån mening med, då hon inte trodde den kommer göra det ändå. Och skära i det när hon inte kunde hitta någon exakt utgång för den ville hon inte heller...

Man vill ju hjälpa honom nu, när man ser hur han lider! Eller ja, nu verkade han ganska tillfreds med livet, låg och åt gräs och halm, och fick morötter av mig, och luktade på sin sällskapsdam och njöt av hennes dofter..

Vill så gärna få behålla honom, han är såååå go!

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #4 skrivet: 01 okt-11 kl 23:41 »
Usch vad trist!

Kan verkligen inget om får men jag undrar ju  lite varför vet inte tyckte jodopaxomslaget skulle göras??
Tycker det låter jättekonstigt med tanke på att OM den kommer ut är det ju bra och om den inte gör det så var det i alla fall värt ett försök. Dessutom kan det ju dra ur om det skulle vara ett sticksår ex.
Menade vet att det skulle finnas några negativa effekter av en sådan behandling och i så fall vilka??  ???
Mot nya äventyr!

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #5 skrivet: 02 okt-11 kl 06:56 »
Jodopaxomslag skulle nog jag också testat. Det finns inget farligt med det!
Njuter av värme och allt det gröna!

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #6 skrivet: 02 okt-11 kl 13:45 »
Ja, jag tror med minsann att jag går ut och gör ett omslag, för funkar det så funkar det!

För jag kan väl ändå inte förvärra något?!

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #7 skrivet: 02 okt-11 kl 17:54 »
Jodopax är ju inte farligt, och som tidigare sagt: det används på hovböld på häst.
Jag skulle göra det. Önskar dej all lycka, för man vill ju de små ska må bra!
Ge oss rapport när du sen kollat!
Njuter av värme och allt det gröna!

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #8 skrivet: 02 okt-11 kl 20:34 »
På bölder/ inflammerade sår,  lindar jag bomull  med alsol sprit, Bytes  2 ggr / dag, vet flex linda över. Utspädd jodopax i värsta fall om spriten skulle vara slut. Sprit funkar bäst
Vrickade/ överansträngda  leder kan oxå bli varma, vanligtvis från kotan ända ner till " ballen " på klöven, då lindar jag zinklim binda. Den kan sitta några dagar.
Konstigt det där med knäna bara ? är de också svullna och varma ?
Har de ont i nedre delen av benet så står de ofta på knäna i stället. Om han har stått på knäna har han verkligen ont i dem då ??

Teori : han kanske har en böld( eller något annat fel i kron randen ?) eftersom det är svullet och varmt där, då har han överbelastat det andra benets kota och nedre leder så han har blivit halt på det också , alltså står han på knäna.

Tänk på att de kan ju finnas en fraktur någonstans men jag hade provat att linda sprit först, innan jag gett upp hoppet.

ninna b

  • Gäst
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #9 skrivet: 02 okt-11 kl 21:34 »
Klövröta...??

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #10 skrivet: 02 okt-11 kl 22:00 »
nej, klövarna ser förovrigt väldigt fina ut, och klövspalten är helt torr och fin....

Ikväll nu när jag gav honom sprutan ville han inte ens resa sig, trots att det nog inte va så skönt å få den där nålen i halsen!

Dock så reste han sig och stog upp någon liiiiten sekund när jag kom med kraftfoder till tackan har står ihop med. Men sen sjönk han snabbt ner på knäna igen.
Han är däremot rätt så pigg idag förövrigt..

 

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #11 skrivet: 03 okt-11 kl 09:04 »
Du skulle kanske prova med lite B-vitamin,finns på Granngården. Det skadar ju inte i alla fall.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #12 skrivet: 03 okt-11 kl 11:43 »
Ge baggen en dos E-vitamin/selen=Tokosel eller Selevitan också.
(om nu inte din vet. redan gjort det) Selevitan finns på apoteket.

Jag har haft en tacka som började "gå på knäna" inga klövskador alls.
Och efter Tokoseldos så gick hon bättre o bättre, efter 2v. var hon helt ok.
Värt ett försök för din bagge? :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #13 skrivet: 03 okt-11 kl 12:33 »
Hej på er...

Ja jag sitter här och är rådvill! Börjar grunna på om det är någon form av besättningsproblem. Andres Bagge ställer sig fortfarande inte upp. Tackan han står med hoppar på 3 ben.
Va nu ute hos övriga flocken och granskade dom. Har hittat 2 st till med frambens hälta!!! Varav den ena som jag fick titta på, verkar det sitta i klöven med! Hon har på "insidan" ja den sidan som är mellan klövarna, på klöven lixom som 2 stora "fjäll". Men klövarna ser för övrigt helt torra och fina ut! Den andra tackan fick jag inte titta på alls..

Har haft vad jag tycker mycket hältor, iofs mitt första år med fåren... men var och varannan dag är det ju nån som går och linkar lite.. men sen blir dom bättre efter någon dag.

Men ja, nu vet jag snart inte vad jag tar mig till! Finns det lixom inge expert på området?! Klövexperten hos veterinären är ju givetvis föräldraledig!!!!!!!!!!!! Suck!

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #14 skrivet: 03 okt-11 kl 16:52 »
Andres Bagge ställer sig fortfarande inte upp. Tackan han står med hoppar på 3 ben.
Va nu ute hos övriga flocken och granskade dom. Har hittat 2 st till med frambens hälta!!!
Om jag förstår rätt har du fyra st djur som är frambenshalta.
Nu undrar jag vilken foderstat står fåren på, ger du dem helsäd, rajgräsbete?
Det skulle kunna vara fång dom har...

Fång ger hälta i ett eller båda frambenen, det blir värme och smärtkänslighet vid kronranden.
Djuret vill helst ligga ner eller rör sig motvilligt.
« Senast ändrad: 03 okt-11 kl 17:14 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hursomhelst

  • Inlägg: 301
    • Småland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #15 skrivet: 03 okt-11 kl 23:28 »
Hej

Japp, 4 st frambens halta... baggen värst, som går på knäna. Dock stått upp ikväll! Och gått lite i boxen, markerade knappt någon hälta. Men nu senare när jag var ute ikväll, så gick han på knäna. dock rysligt pigg i allmäntillståndet.

De andra tackorna är också halta, men bara på 1 framben i varierande skala...

Jag frågade med om fång när veterinären var här, men hon trodde inte det, då Anders Bagge bara ömmar på 1 klövhalva, och den klöven är svullen och utbuktande och klövväggen har släppt lite uppe vid kronranden.
Jag har ju en fång-häst, så de symptomen känner man ju väl igen  >:(

Deras foderstat är bete, på naturbetesmarker. Blandat med skogsmark. Vi bor i småland och har vääääääigt steningt och gropigt här! Och som de rusar så är det väl iofs inte så konstigt om 30% är halta, men ändå oroväckande!

Eftersom Anders bagge stog upp ikväll, och hans "rums dam" stödjer bättre på benet ikväll funderar jag på om man ska avvakta ett par dagar innan man utreder hela flocken, då de är precis nybetäckta vill man ju inte stressa dom heller.
Ska imorgon ta in de 2 halta som går i hagen, dock är de inte jätte halta, men kan minsann stå inne några dagar och vila upp sig.

Inte helt lätt det här med djur!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #16 skrivet: 04 okt-11 kl 12:38 »
Jag har också steniga naturbetesmarker och har ofta hälta på mina får. Jag tror att de trampar miste, helt enkelt... Oftast är det ett framben och oftast är det höger fram ( :o) Det är jobbigt det där med hälta, inte så mycket man kan göra, när de går ute. Det får helt enkelt gå över av sig själv, vilket det brukar göra. (De brukar inte vara blockhalta, utan stöder lite)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #17 skrivet: 04 okt-11 kl 18:32 »
Kanske är det "förvirringen"  :-[ under betäckningstiden som gör att de trampar fel.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #18 skrivet: 04 okt-11 kl 19:13 »
Mina tackor betäcks inne... Hältorna brukar komma under betesperioden. Oberoende av om de har lamm med sig eller inte...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Danarp

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Anders Bagge kan inte gå :-(
« Svar #19 skrivet: 06 okt-11 kl 19:55 »
Några nyheter om Anders Bagge?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 7 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, Anders Flix, Be, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser