Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är värphybriden slut?  (läst 827 gånger)

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
När är värphybriden slut?
« skrivet: 19 sep-20 kl 20:51 »
Hej,

Jag har 4st värphybrider, osäker på om det är bovan eller Lohman men det är 3st bruna och en vit.

De börjar närma sig 2 år om några månader, men dels så ser de rätt risiga ut och äggproduktionen är mer sporadisk.

När är dessa hönor slut egentligen? Man läser ju om alla som räddar utslitna värphöns och hur bra dem blir osv, men jag tycker ju mina snart 2 år gamla börjar närma sig slutet?

Resten av flocken ser jättefina ut och är äldre än hybriderna

Men äggproduktionen är allmänt dålig och har varit hela året, 4-5 ägg på 9 hönor.

Hybriderna är kläckta i januari 2019, så de är 21 månader gamla, resten av flocken är födda tidigt 2018 och hösten 2017.
« Senast ändrad: 19 sep-20 kl 21:05 av Pumba »

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-20 kl 21:11 »
Det beror ju på hur dom lever. Har du fusk lyse på vintern så tär det hårt på höns.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-20 kl 22:13 »
Det beror ju på hur dom lever. Har du fusk lyse på vintern så tär det hårt på höns.

Har lyse en stund på kvällen men det är bara en liten lampa som är tänd en stund på kvällen så de ska hitta till sina sovställen osv annars används inte belysning mer än när vi är där och fyller på mat och städar

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-20 kl 00:30 »
Jag har ett par bovan från ett hönseri.
De är ca 3-3,5 år nu. Ser rätt risiga ut, men är glada och pigga, står högt i rang och lägger ca 1ägg/dag. Får helt vete och går fritt. Ingen lampa.
Men hade fler förut, några självdog några månader efter jag hämtat dem, några tog höken.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #4 skrivet: 20 sep-20 kl 06:55 »
Har lyse en stund på kvällen men det är bara en liten lampa som är tänd en stund på kvällen så de ska hitta till sina sovställen osv annars används inte belysning mer än när vi är där och fyller på mat och städar

För dom kan det bli så att du förlänger dagen. Hönsen lär sig själv när mörkret kommer.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #5 skrivet: 20 sep-20 kl 10:28 »
För dom kan det bli så att du förlänger dagen. Hönsen lär sig själv när mörkret kommer.

Har ju svårt att se att de ska dö i förtid av en 3W nattlampa

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: När är värphybriden slut?
« Svar #6 skrivet: 20 sep-20 kl 10:30 »
Jag har ett par bovan från ett hönseri.
De är ca 3-3,5 år nu. Ser rätt risiga ut, men är glada och pigga, står högt i rang och lägger ca 1ägg/dag. Får helt vete och går fritt. Ingen lampa.
Men hade fler förut, några självdog några månader efter jag hämtat dem, några tog höken.

Alla är väl egentligen pigga och funkar bra i gruppen, det är väl mest att fjäderdräkten ser väldigt risig ut och det inte är lika frekvent i äggläggandet.
Funderar på att byta ut dem till våren


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser