Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]  (läst 2526 gånger)

Bert_Jönköping

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« skrivet: 17 aug-20 kl 15:14 »
 
Hej

Idag hände något som inte fick hända.... den ena kanin var så pass sjuk att den enbart andades och vi fick tyvärr avlida den hos veterinär. Honan är kvar och mår bra och det var hanen som gick bort

Båda kaniner var födda 27/5 och vi har haft de i 5 veckor. Båda har även blivit vaccinerade 3v tillbaka.

Rutiner och matvanor:

2ggr vattenbyte

Påfyllning av hö varje dag (rejält med hö!)

Städning av buren

Färskt gräs nästan varje dag (mina döttrar matar de varje dag med det, vitklöver/rödklöver, maskros blad och annat ogräs)

Grönsaker : morot - vartannan dag, färska grenar från rönne, körsbär träd, alm - 1 gång i veckan...

Pellets: varje / ibland varannan dag ca 1 st matsked

Följande hände:

Torsdag: de blev matade med två lagom stora morötter. även då märkte jag att hanen har gått ner lite i vikt. Så jag tänkte jag skall börja ge lite större mängder pellets från 1 till 2st matskedar

Fredag: när döttrarna skulle mata de med vitklöver som de har plockat märkte jag att hanen var i ett hörn och kom aldrig fram. Tyckte att det var märkligt! Så jag rörde vid honom och han pignade till men var inte så intresserad av mat. Märkligt tyckte jag!

Lördag: på kvällen tittade jag till kaninerna och tyckte att båda kaniner var pigga och hade aptit. Nice, tänkte jag, "det kanske var bara tillfälligt!" tänkte jag.

Nu på morgonen (söndagen,) upptäckte jag att hanen var stel och kunde inte röra sig, enbart andades svagt. Försökte ge honom vatten med en spruta och massera magen, tillslut fick det bli att köra honom till veterinären. Exempel på hur hans tillstånd: https://youtu.be/QrIaptF1-bY
Enligt veterinären gick det inte att rädda hans liv så de fick avlida den.

Han var väldigt mycket undernärd (tappat i vikt,) och det märktes mer när jag skvätte honom lite med vatten trodde att det var pga värme, (även om det funns utehagen i bottendelen av buren, ca 2m2 stort).

Sorlig dag idag 😞 vet inte vad jag skall berätta till mina döttrar, nu finns bara honan kvar och hon mår jättebra!

Vad kan ha hänt!? Vad är orsaken?

Vill veta om jag har gjort något fel med...

Veterinär tog några tusenlappar för allt detta idag utan att ge konkreta förslag på orsaken...😡😡

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #1 skrivet: 17 aug-20 kl 15:30 »
Vad var det för ras på kaninerna?
Låter ändå som att de fick väldigt lite pellets.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #2 skrivet: 17 aug-20 kl 17:55 »
kaniner kan få trumsjuka av för mycket vitklöver.. kaniner kan även dö av värmeslag.. värme är värre än kyla för en kanin..
Fjäderfän och kaniner

Bert_Jönköping

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #3 skrivet: 18 aug-20 kl 01:20 »
Vad var det för ras på kaninerna?
Låter ändå som att de fick väldigt lite pellets.

Dvärgvädur.
Men 2st matskedar är inte för lite väl?!

Bert_Jönköping

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #4 skrivet: 18 aug-20 kl 01:23 »
kaniner kan få trumsjuka av för mycket vitklöver.. kaniner kan även dö av värmeslag.. värme är värre än kyla för en kanin..

Någon dag innan tog jag dotters leksakshink och fyllde på med gräs, träklöver och rödklöver. Fyllde den fullt med gräs från trädgårdsmattan.

Värmeslag kan INTE ha varit problemet pga de har tillgång till utehage på 3m2  varje dag 24/7!

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #5 skrivet: 18 aug-20 kl 09:50 »
 Det är svårt att säga vad den kan ha dött av. Den kan ha haft parasiter, kanske ätit något olämpligt.  Det är som grimbart säger den kan även fått trumsjuka.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #6 skrivet: 18 aug-20 kl 13:49 »
Kan någon ha skrämt din kanin? När jag var liten fick vi besök av folk som kom med en hund. Den sprang fram till buren på gräsmattan där vi hade en kanin och började skälla. Kaninen tryckte och blev alldeles stilla. När dom åkt visade det sig att kaninen dött.
kretslopp

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #7 skrivet: 18 aug-20 kl 17:09 »
de kan få värmeslag i en utehage på 3kvm om den är i fullt solsken en dag då det är 25-30 grader varmt..
Fjäderfän och kaniner

Bert_Jönköping

  • Inlägg: 4
    • Blekinge
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #8 skrivet: 18 aug-20 kl 22:17 »
de kan få värmeslag i en utehage på 3kvm om den är i fullt solsken en dag då det är 25-30 grader varmt..

Hela utehage är i skuggan eftersom vi har ett staket på 1.25m högt. 24h skugga är det

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #9 skrivet: 18 aug-20 kl 22:32 »
Uttorkning tyder på att kaninen drabbats av någon magåkomma.

Det tråkiga för kaniner är att magåkommor väldigt ofta slutar med att dom dör.
Det kan vara mask, parasiter eller att dom ätit något olämpligt.
Att deras matsmältningskanal är utformad på ett sätt som gör det nödvändigt för dom att alltid ha mat i systemet för att det ska fungera gör det extra sårbart när den slutar äta och dricka, det vill liksom inte hoppa igång efter en rejäl magsjuka.

Och enda sättet att få bra svar är att låta obducera den döda kaninen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Död kanin, vad är orsaken? [Förstår inget]
« Svar #10 skrivet: 24 aug-20 kl 23:24 »
Hej
Jag skulle ta och skicka in bajset på analys för att se om de har mycket parasiter eller mask.
Om han var mager låter det som en möjlig orsak.
Man kan ex köpa kollamasken på de flesta apotek. Det är väldigt smidigt.
Sedan kan smådjursklinik/veterinär skriva ut medicin.

Hoppas det går bra med den andra kaninen.
Västra Götaland


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser