Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad att uppföra byggnadsdel i betongsten?  (läst 587 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Kostnad att uppföra byggnadsdel i betongsten?
« skrivet: 24 mar-19 kl 21:31 »

Jag behöver ett eldfast rum till att flytta över min gamla smedja till, tanken var att återuppföra en riven byggnad så att två tredjedelar är kallagarage till maskiner, denna del tänkte jag göra i trä, den sista biten tänkte jag mig ha ett isolerat verkstadsrum med en stor dubbelport i gaveln så att man kan meka med fordon därinne vintertid.

Längst in tänkte jag mig ha smedjan så att man kan använda samma utrymme även för större smidesprojekt, tex då man behöver lägga ut mallar och grejer på golvet.

Tanken var att den sista delen skall stå på en betongplatta.

Funderar spontant om det går att utforma den biten så att byggnaden ser typ ut som en liten ladugård från 1930 talet med en murad del så att den passar ihop med logen på huset.

Tänkte mig också om man på sikt vill ha pannrum och annat där.

Vägghöjden blir totalt ca 4 meter (så att det går att göra portar som man kan köra in med wirekran genom i carport delen, tänkte mig det blir snyggast om det är enhetligt, samt att man kanske kunde klämma in ett litet virkesförråd ovanpå för slöjdvirke och sådant), varav minst tre bör vara sten så att man får plats med maskiner och kan använda släggan därinne.

Så, min fundering är vad det kostar att bygga med betongsten?

Räcker det att armera med band och kamjärn, eller behövs andra saker till så höga väggar med tanke på snöbelastningen?





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kostnad att uppföra byggnadsdel i betongsten?
« Svar #1 skrivet: 24 mar-19 kl 21:35 »
Kan du inte bara mura med lecablock eller motsvarande? Snölasten kommer ju rakt uppifrån och leca klarar enormt mycket tryckande belastning

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Kostnad att uppföra byggnadsdel i betongsten?
« Svar #2 skrivet: 24 mar-19 kl 22:16 »
Kan du inte bara mura med lecablock eller motsvarande? Snölasten kommer ju rakt uppifrån och leca klarar enormt mycket tryckande belastning

Jo, om det håller så vore det ju absolut enklast, funderar i så fall om man kanske skulle göra någotslags isolering till den.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Kostnad att uppföra byggnadsdel i betongsten?
« Svar #3 skrivet: 25 mar-19 kl 07:26 »
Det är tio år sedan jag byggde i leca men jag tror reglerna är samma i dag.

som armering skall det vara stegjärn, ett rostfritt och ett obehandlat på vart tredje varv. Nu är jag lite osäker på om det rostfria skulle ligga på den varma eller kalla sidan.
Takstolarna skall vara ordentligt infästa i väggen. jag hade U-sten i översta varvet, 15mm bult var ingjutna.

Väggarna är känsliga för tryck innefrån så takstolarna måste ha underram eller annat stag mellan väggarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 5 användare
Daniel-S, Lorienfields, junneboy, Hulakarin, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser