Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ IT - Ubuntu  (läst 9316 gånger)

Garyu

  • Gäst
Alternativ IT - Ubuntu
« skrivet: 04 apr-06 kl 16:14 »
Jag hittade inget bra forum för det här, men jag tänkte ändå att jag borde leta rätt på någonstans att skriva upp det här.

Är man det minsta insatt i IT-världen har man åtminstone någon gång hört talas om Linux. Själv provade jag på att installera Linux första gången 1996. Det var en mardröm, enormt svårt och jobbigt att använda och jag fattade inte alls varför det var sådan hype omkring det.

Nu efter nyår hittade jag tillbaka till Linux genom att en massa folk gick omkring och pratade om Ubuntu. Det är en distribution (eller variant) av Linux som har som mål att göra datorn mer lättanvänd och tillgänglig för vanliga människor. Ubuntu är ett sydafrikanskt ord som betyder ungefär "medmänsklighet".

Det är gratis, det är säkrare än windows (finns inga virus), det är snyggare än windows, och det finns ca 18'000 andra program (t.ex. konkurrenten till photoshop - the gimp) som också är gratis att bara ladda hem med några få musklick. Den stora skillnaden är att hela systemet bygger på att man ska ha bredbandsuppkoppling, åtminstone under installation av system och programvara, eftersom allt laddas hem direkt från Internet.

Förutom att du får en bättre miljö att arbeta i hemma vid din dator när du installerar Ubuntu kommer du ju dessutom att dra undan en liten del av stödet som giganten Microsoft har av varje windows-användare.

Mer om Ubuntu hittar du på följande sidor:
www.ubuntu-se.org
www.ubuntu.com

Annars går det bra att fråga mig oxå om man vill veta nåt.  8)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Debian
« Svar #1 skrivet: 07 apr-06 kl 14:03 »
Själv använder jag Debian Linux 3.1. Kanske ännu mera tyngd på stabiltet jämfört med Obuntu.

Priset, stabiltet, funktionalitet och den enorma tillgången på gratis-program är givna fördelar. Dessutom ingår alla verktyg man kan tänkas behöva för att göra eller anpassa program. Om man nu gillar att programmera.

Om man tar Debian på två DVD-skivor så ingår i stort sett ALLT! Massor med program, och sedan ännu fler... Man behöver alltså egentligen ingen uppkoppling. (Fast vill man göra mp3 och divx med mera så behöver man komplettera lite...)

Ett enkelt (och ganska billigt) sätt att få Debian linux hittar du här:

www.linuxshop.nu

A.
« Senast ändrad: 07 apr-06 kl 14:06 av (Anders) »

hogge

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #2 skrivet: 08 apr-06 kl 19:14 »
ubuntu har debian som bas så det är samma samma system bara en annan distribution lite mer lätt installerat och man behöver inte bry sig om root lösen ord lite annat upplägg helt enkelt kör ubuntu själv för att kunna få support av en kompis som är debian freak.

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #3 skrivet: 09 apr-06 kl 00:21 »
Som sagt, Ubuntu är baserat på Debian. Men det är helt gratis, inte något man behöver köpa på DVD-skivor. Man behöver inte ens ladda hem det. Faktum är att man kan beställa hem en CD-skiva med Ubuntu helt gratis, man behöver inte ens betala för portot. Sedan är det inte snabbast leveranstid i världen, men det är verkligen helt gratis.

Det som jag ser som fördelen med Ubuntu jämfört med allt annat är att det är avsett att vara enkelt och användarvänligt, men det är ändå linux med all den kraft och säkerhet och anpassningsbarhet som det innebär. Det gör att vilken nybörjare som helst kan använda Ubuntu, men det funkar även bra för avancerade användare.  8)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu / Debian
« Svar #4 skrivet: 12 apr-06 kl 12:46 »
Helt rätt. Obuntu bygger på Debian.

Men Obuntu innehåller många uppdaterade program och är lite tjusigare i största allmänhet. Om man vill installera lite speciella program eller ha allt på svenska så bör man dock ha en bredbandsuppkoppling för att hämta hem nya programpaket. Om man inte har en bra uppkoppling kan det istället vara bra att få HELA Debian på ett par DVD-skivor till en låg kostnad. (En kompis med bredband kan kanske ladda ner Debian åt dig och bränna på ett par skivor.)

Kom också ihåg att Obuntu är ett kommersiellt koncept. Gratisversionen är alltså att se lite som reklam. Medan Debian inte är det, utan är ett rent icke-kommersiellt alternativ.

Obuntu uppdateras varje halvår. Debian uppdateras ganska sällan - flera år emellan ibland - men är då mycket väl testat och släpps samtidigt för ett stort antal datortyper.

A.

Adrian

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #5 skrivet: 12 apr-06 kl 13:47 »
I huset har vi två datorer, ena kör vi Ubuntu på och den andra(min) körs med windows XP. Jag förstår mig inte så mycket på den andra datorn men resten utav hushållet verkar helt sålda ;D

Skulle för övrigt aldrig ha råd att köpa något från Microsoft ::)

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu / Debian
« Svar #6 skrivet: 12 apr-06 kl 17:17 »
Kom också ihåg att Obuntu är ett kommersiellt koncept. Gratisversionen är alltså att se lite som reklam. Medan Debian inte är det, utan är ett rent icke-kommersiellt alternativ.

Hmm, vad snackar du för goja?  ???

För det första heter det Ubuntu, inte "Obuntu" som du skriver. ;) men lite ordblindhet är ju inget att hänga upp sig på, jag ville bara klargöra, särskilt som det verkar som att vi pratar om två helt olika saker.

Du skriver nämligen att Ubuntu är kommersiellt? Det är ju raka motsatsen. Han som dragit igång Ubuntu som koncept heter Mark Shuttleworth och är en Sydafrikansk mångmiljonär som bland annat var en av de första rymdturisterna. Ja, han har svårt att veta vad han ska göra av alla sina pengar på. Därför är ett av målen med Ubuntu att det alltid ska vara helt gratis, alla versioner, och INTE (som många andra linux-distributioner) ha en gratis version och en version som man måste betala för. Det är helt gratis att ladda ner Ubuntu från Internet. Det är helt gratis att beställa en CD-skiva med Ubuntu på (och allt man behöver för att få Ubuntu att fungera på en vanlig dator, inklusive office-paket och ritprogram och annat). Om du beställer en CD-skiva att levereras hem till din postlåda så behöver du INTE betala porto ens, det bjuder Mark Shuttleworth på. Allt är helt och hållet gratis, som i att du inte behöver betala ett endaste öre för att få tag på Ubuntu oavsett om du har bredband eller inte.

Det är en fördel att ha bredband, eftersom man då kan få programmen uppdaterade, man kan installera fler och nya program (från de 18'000 som finns tillgängliga) osv, men det är inget alls måste. Man behöver inte ens som du säger känna någon som kan ladda hem det åt dig eftersom man kan beställa GRATIS cd-skivor hem i brevlådan. Det känns som att jag tjatar nu, men det verkar som att man måste göra det. :P

Vad gäller säkerhet och uppdateringar: Mark Shuttleworth har anställt ett antal programmerare och linux-experter som inte gör annat än att se till att de uppdateringar av Ubuntu som kommer varje halvår är väl genomgångna, säkra och buggfria. Det arbete dom gör kommer alla Ubuntu-användare till godo helt gratis, inget av det behöver man betala för.

Nu, om budskapet gick fram, välkommen till framtidens IT-samhälle. I amerikat pratar dom om "the GNU generation", alltså en generation som tänker helt annorlunda än dagens kommersialistiska samhälle och faktiskt villigt erbjuder gratis program och sådant till andra människor. Det om något är väl ett alternativt samhälle.  8)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #7 skrivet: 18 apr-06 kl 13:39 »
Jag har kollat lite - du har rätt, Garyo - Ubuntu verkar vara icke-kommersiell den också. Jag har ingen större erfarenhet af ubuntu så jag blev lurad av www.ubuntu.com (dot com). Jmf www.debian.org.

Jag har en live Ubuntu-CD liggande som räddnings-cd.

Hade jag haft bredband skulle jag också köra Ubuntu...

A.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #8 skrivet: 18 apr-06 kl 14:22 »
Men vad är det för surr? Allt detta för ännu en....öh...linuxversion. Sånt har ju funnits gratis i typ hundra år nu  ;) Synd bara för oss modemanvändare att dom inte tar emot CD-beställningar, för det är ständigt slut. För en ny linux piggar alltid upp en gammal burk (och man).

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #9 skrivet: 18 apr-06 kl 14:58 »
Första gången jag installerade linux 1996 var det en mardröm. Visst, det fanns kraftfulla verktyg som kunde göra saker som inte gick att göra i dos eller windows, men det var ju helt omöjligt att använda. Det fanns inga färdiga drivrutiner till något och fönsterhanterararen X (den grafiska miljön) fick jag aldrig att fungera.

För ett år sedan testade jag SuSE. Visst, det var snyggare och lättare men fortfarande otroligt mycket strul för att få allt att fungera. Jag har en bakgrund som datakonsult, så jag är bekant med allt sånt där, men jag tyckte ändå att det var svårt och jobbigt.

Nu runt nyår installerade jag Ubuntu. Allt fungerade direkt och det var lätt att hitta och installera nya program. När jag anslöt webcam och annat som var lite svårare att få att fungera så fanns det en massa hjälpsamma människor på olika forum som inte sa som SuSE-människorna "läs manualen dumskalle" utan lugnt och pedagogiskt förklarade vad jag skulle göra.

För någon månad sedan tog jag bort windows från mammas och pappas dator och installerade Ubuntu. Mamma är sjuksköterska. Pappa är f.d. bonde och numera skogsbrukare. Ingen av dom är någon datorexpert direkt. Båda gillar Ubuntu lika mycket som jag och vill inte tillbaka till windows.

Varför är det så mycket surr om Ubuntu? För att det är början på en skrivbordsrevolution - för vanliga människor, inte bara för proffsen.  8)
« Senast ändrad: 18 apr-06 kl 15:02 av Garyu »

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #10 skrivet: 18 apr-06 kl 19:05 »
Vad ska vanligt folk med Linux till?  ;D

RTFM

Sorry, men jag kuuunde bara inte låta bli!

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #11 skrivet: 19 apr-06 kl 10:07 »
Vad ska vanligt folk med windows till? Det skapar ju bara problem och tids-spillan, som när datorn kraschar och det där viktiga man arbetade med bara försvann, eller som när hela hårddisken åts upp av virus. Nej, tacka vet jag penna och papper, och ska man skriva så ska man skriva i ljuset från stearinets eldslåga, inte nån jävla elektricitet som bara orsakar konstiga allergier och cancer. Rinnande vatten är också alldeles för lyxigt, det är bättre att hämta vatten ur en bäck - då är det fräscht och dessutom får man bra motion innan man ska duscha. Hus är helt överskattade också, helst ska man bo i en grotta. Har man ingen grotta så skyddar faktiskt granar överraskande bra mot regnet. Då kan man vakna och kliva ut i naturen direkt också, utan några väggar som hindrar en från den vackra utsikten. Förresten, eld är ganska opålitligt, mitt i allt startar det en skogsbrand och det vore ju onödigt. Nej, bättre att låta bli att elda, solen lyser ju på dagen, då kan man skriva det man vill med kolbitar på släta stenhällar. Värme har man ju i kroppen om man bara äter mycket älgkött. Bästa sättet att jaga är för övrigt att sitta över en smal bergsklyfta och sen välta ner en massa stora stenar när det kommer ett djur, då blir köttet mört och gott. ::)

Jag är faktiskt för tekniska framsteg som får oss att må bättre, eller fungera bättre. Det jag är mot är ett samhälle som sätter pengarna före människan, vinningen före naturen.  Det är viktigt att visa hänsyn mot Gaia, liksom mot alla personer. Och jag är helt övertygad om att alla skulle må bättre av att bo på landet, nära naturen, istället för i nån slags betongdjungel. Om du är så mycket emot teknologiskt framskridande, varför sitter du då framför datorn och läser det här? Kasta ut den genom fönstret och känn dig lite gladare. ;)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #12 skrivet: 19 apr-06 kl 11:55 »
Det var ett SKÄMT!  ::)

wikhall

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #13 skrivet: 24 apr-06 kl 14:43 »
www.linspire.com

Väntar på Svensk version.

Ubuntu är ok, men segt på äldre datorer.

Bill Gates är satanist, och Microsoft är en del av den kraft som strävar efter världsdominans. Det är det uslaste av operativsystem och avsiktligt fullt med säkerhetshål.


Suresh

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #14 skrivet: 24 apr-06 kl 14:47 »
www.linspire.com

Väntar på Svensk version.

Ubuntu är ok, men segt på äldre datorer.

Bill Gates är satanist, och Microsoft är en del av den kraft som strävar efter världsdominans. Det är det uslaste av operativsystem och avsiktligt fullt med säkerhetshål.



Hans nätverk må vara fulla av virus, men  han gör mycket för att stoppa malarian i Afrika.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #15 skrivet: 10 maj-06 kl 20:33 »
Själv kör jag ubuntu sedan några veckor... det har varit en hel del hackande, det ska medges, men allting funkar perfekt.
Skönt att ha en dator med ett operativsystem som är gratis, alla smör- och brödprogram ingår. Det enda som jag inte fått igång är scannern men det är inget större problem, den används relativt sällan, så de gånger den behövs så startar jag bara windows och kopierar sen över bilderna/texten till ubuntu.
Inom några månader finns även drivrutinen till scannern, skriven i Linux.
Har digi-kamera och den funkade rätt av när den kopplades in för nedladdning av bilder.
Muskiprogrammen är överlägsna windows och ALLT är bättre än windows.
Vi har även införskaffat ett bokföringsprogram som är skrivet av svenskar, på svenska, för Linux.
För att inte tala om känslan över att inte bidraga till Gates förmögenhet.

Om nån känner sig hugad att byta operativsystem så bistår jag gärna med hjälp.

Jag kan rekommendera dual boot, så känns det säkert och bra och man sätter inte allt på ett bräde.

/Per L
« Senast ändrad: 10 maj-06 kl 20:34 av Per L »

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #16 skrivet: 10 maj-06 kl 20:49 »
det är säkrare än windows (finns inga virus)
nja, visst finns det virus i i Linux, men det är inte så många och allvarliga.

men ubuntu är bra, har fått det mesta att fungera, dock inte ett pci lan av märket belkin, men det skall gå, har bara inte orkat sätta mig ner och klura tillräckligt då jag är sådär på linux och har massor av andra projekt som går före detta lilla expriment.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #17 skrivet: 15 aug-06 kl 14:44 »
Från Dina pengar;

 'Det nya virusmejlet ser ut att komma från ett svenskt företag. Bifogat i mejlet finns ett program, en så kallad exe-fil som heter rakningen.exe, skriver PC för Alla.

Den som öppnar filen drabbas av viruset infosteale.bzup.

Viruset är en så kallad trojan som gömmer sig datorn och samlar information om dina bankkonton.

Viruset drabbar bara datorer med någon version av Microsoft Windows. '


Som sagt... vill nån ha hjälp med att installera Linux/Ubuntu, (som är helt gratis), så säg bara till...

/Per L

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #18 skrivet: 15 aug-06 kl 15:32 »
Har för närvarande trippelboot på min Toshiba Portegé 4010  :-[ Ubuntu/Suse/XP med ett problem. Jag har totalt kört fast på att få igång mitt winmodem under linuxarna. Tydligen vanligt med Ubuntu i.a.f. då det finns en massa skrivet om det. Hur det är med Suse har jag inte ens satt mig in i ännu. Om någon har några lättbegripliga tips så är jag tacksam. Ett os utan internet känns rätt....meninglöst just nu.

Det var typ 100 år sen jag höll på med linux och jag har liksom tappat alla sökvägar och kanaler att hämta info ifrån. Skulle behöva upgradera hjärnan lite med  ;D

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #19 skrivet: 15 aug-06 kl 15:58 »
Såvitt jag har förstått så saknar många modem som säljs med windowsdatorer en hel del hårdvara, detta då de är specialanpassade för windowsprogrammen, därför är de svåra eller omöjliga att få att fungera med linux.
Alltså kan det vara läge att köpa ett externt modem som dokumenterat fungerar med den linuxdistro du använder.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #20 skrivet: 15 aug-06 kl 16:04 »
Efter 11 år med Slackware installerade jag Ubuntu på min nya laptop för ett par veckor sedan. Valet av Ubuntu var rent pöbelvälde:

http://distrowatch.com/

Efter att ha lagt på kubuntu-desktop (för att få KDE) är jag i alla fall mycket nöjd. Allt fungerar. Det enda som krävt handpåläggning är skärmen: datorn har en rätt stor skärm och först fick jag bara 800x600 som upplösning. Missnöjd med detta laddade jag hem ATI:s drivrutin, som gav rätt upplösning men ingen hårdvaruacceleration, dvs 1 bild per sekund om man såg på film i fullskärm. Upptäckte att samma drivrutin finns som ubuntupaket, och då fungerade det.

Datorn är f.ö. en HP nx9420. Jag är mycket nöjd med den också.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #21 skrivet: 15 aug-06 kl 22:55 »
Jag har 5 st Kubuntu 6.06 Dapper Drake CD, om nån känner för att ha en orginal-CD.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #22 skrivet: 15 aug-06 kl 22:58 »
Har för närvarande trippelboot på min Toshiba Portegé 4010  :-[ Ubuntu/Suse/XP med ett problem. Jag har totalt kört fast på att få igång mitt winmodem under linuxarna. Tydligen vanligt med Ubuntu i.a.f. då det finns en massa skrivet om det. Hur det är med Suse har jag inte ens satt mig in i ännu. Om någon har några lättbegripliga tips så är jag tacksam. Ett os utan internet känns rätt....meninglöst just nu.

Det var typ 100 år sen jag höll på med linux och jag har liksom tappat alla sökvägar och kanaler att hämta info ifrån. Skulle behöva upgradera hjärnan lite med  ;D

Gruff: Kanske det här kan vara nåt ?
https://help.ubuntu.com/community/DialupModemHowto

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #23 skrivet: 16 aug-06 kl 00:03 »
Ouff, vart trött bara av att titta på det :) Ska läsa igenom allt imorgon när jag fått kaffe. Det där är en kul sak med linux. Man frågar efter något lättfattligt, och så får man en sån sida att läsa  ;D

Tack Per.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #24 skrivet: 16 aug-06 kl 12:58 »
Ubuntu har utvecklats rejält på senare tid och till det mesta kan man bara peka och klicka för att saker ska installeras.
När det gäller winmodem blir det lite värre, pga att winmodem inte är ett riktigt modem, (ganska mycket i winmodem styrs av mjukvara som är särskilt skriven för Windows), och ett 'riktigt' modem är inte beroende av en särskild programvara.

Ok, jag vet... nu har ju du winmodem, så det spelar ju egentligen ingen roll.
Nä, men bara som en förklaring till att det inte är vare sig enkelt eller lättfattligt.

Men svårt, är det inte.... möjligen lite omständligt med den work-around jag hänvisade till.
Jag kan inte tänka mig att det skulle innebära några problem för en klipsk kille, som du är Gruff.

Läs bara noga och ge det lite tid bara, så ringrostigheten försvinner.

 :D

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #25 skrivet: 16 aug-06 kl 13:03 »
Själv väntar jag bara på att HP ska släppa sin drivrutin i linux, till min scanner.
Den ska komma inom kort har dom lovat, sen är det good bye windows för alltid.
Enda anledningen till att jag fortfarande har dual boot är just scannern.

I övrigt funkar precis allt!

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #26 skrivet: 16 aug-06 kl 13:17 »
Herre Gud, har ni aldrig hört talas om Macintosh????!!!

LOL   ;)

Torparn




flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #27 skrivet: 16 aug-06 kl 13:27 »
Jorå, MacLinux funkar fint det med  ;) Vi har två macburkar i hemmet för tillfället men jag är pc-kille och tröttnade fort.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #28 skrivet: 21 aug-06 kl 13:56 »
Oj! Nu kör jag också Ubuntu Dapper. Laddade ner DVD:n. Det är riktigt läckert, men fy vilket strul det var att få tag på alla codecs så att man kan spela upp musik och filmer med mera (jag har ingen uppkoppling utan måste ladda ner paket och flytta på USB-minne). Med debian funkade allt direkt. (Utom lame för att koda mp3).

Jag hade gladeligen köpt en CD med alla codecs och uppdateringar för att slippa strulet.

Och så är det himla få paket på DVD:n jämfört med Debian. Fast jag kan faktiskt använda Debian-DVD:na från Ubuntu  - På så sätt får jag tillgång till alla udda program som ingår i Debian distributionen på DVD, men som man måste vara online för att installera i Ubuntu.

A

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #29 skrivet: 21 aug-06 kl 20:55 »
Linux har definitivt blivit ett bra alternativ till microsofts produkter. Använder själv Mandriva Linux 2006 på alla mina datorer. Funkar bra.  :)

Snart kommer Mandriva Linux 2007 också. Spännande.
« Senast ändrad: 21 aug-06 kl 20:57 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #30 skrivet: 03 sep-06 kl 14:20 »
Ouff, vart trött bara av att titta på det :) Ska läsa igenom allt imorgon när jag fått kaffe. Det där är en kul sak med linux. Man frågar efter något lättfattligt, och så får man en sån sida att läsa  ;D

Tack Per.


http://www.devidal.tv/~chris/winmodems/
Ta dig en titt här så får du en grundlig förklaring kring allt som har med winmodem att göra. ;)
Det viktigaste är annars länken till linmodems.org där allt finns som man behöver för att få igång i princip vilket winmodem som helst i linux. Jag har haft en del problem med ett WiseCom modem som använder kretsar från nuvarande Connexant (som vägrar ge nån som helst support till linux för sina produkter), men det gick att få igång till slut det också med hjälp av linmodems.org.

Garyu

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #31 skrivet: 03 sep-06 kl 14:24 »
Själv väntar jag bara på att HP ska släppa sin drivrutin i linux, till min scanner.
Den ska komma inom kort har dom lovat, sen är det good bye windows för alltid.
Enda anledningen till att jag fortfarande har dual boot är just scannern.

I övrigt funkar precis allt!

Även om inte HP har släppt nån drivrutin så brukar det gå att få igång grejjorna med lite ansträngning. Vad är det för kvallisort? Jag har nyss fått igång pappas HP ScanJet 2100c i Ubuntu, det funkade inte i Breezy Badger, men i Dapper Drake var det inte särskilt svårt eftersom ppscsi ingår i kerneln där.  ;D

För övrigt är det bara nån dryg månad eller kanske två innan nästa version släpps - Edgy Eft. Dom påstår att dom döpt den efter en salamander på grund av att det är början till en viss metamorfos, så jag tror dom räknar med att göra stora förändringar för att förbättra användarvänlighet och allt sånt.

Per L

  • Inlägg: 148
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #32 skrivet: 10 sep-06 kl 17:24 »
Jag har en HP Scanjet 4670 See-thru vertical scanner, så den är nog lite trickigare än de flesta......
Men har du tips om hur man får igång den så....... är jag idel öra.
HP Scanjet 2100 finns ju med i the Sane-project, och dom har ju tagit fram en egen drivrutin till den scannern.
« Senast ändrad: 10 sep-06 kl 17:28 av Per L »

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #33 skrivet: 11 sep-06 kl 18:25 »
Hej,

så kul att det finns linuxanvändare här också! Har för första gången kört begreppet Linux i sökfunktionen här. Använder själv Linux sedan 90-talet och arbetat länge med alla möjliga UNIX och Linux-derivater på jobbet (nätverksteknik, säkerhet, nätdesign). Kolla in det här:



 ;)

Kör sedan ett tag också Ubuntu, hade länge Slackware men bytte med Hoary Hedgehog och ser sedan dess ingen anledning att byta distribution. Har nu Dapper Drake.

Tja, mer har jag inte att säga.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 11 sep-06 kl 18:31 av martinki »

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #34 skrivet: 18 sep-06 kl 10:32 »
Kolla in det här då:



martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #35 skrivet: 18 sep-06 kl 10:34 »
Coolt!  :)

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #36 skrivet: 18 sep-06 kl 12:43 »
Nu har jag löst hur man kan använda Ubuntu Dapper Drake på ett bra sätt utan att ha internet -- jag har hälsat på en kompis med bra bredband och laddat ner alla arkiv och har nu mina egna main, restricted, universe och multiverse repositories. Funkar fint sedan jag lärde mig hur debmirror och apt-ftparchive funkar. Med källkod bara 28GB. Men då funkar ALLT.

Och nu säger ni att det kommer en ny version av UBUNTU...  ::)

Jag får kanske gå tillbaka till Debian ändå... Där går det inte lika snabbt mellan versionerna. :P

A.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #37 skrivet: 18 sep-06 kl 13:01 »
Och nu säger ni att det kommer en ny version av UBUNTU...  ::)

Jag får kanske gå tillbaka till Debian ändå... Där går det inte lika snabbt mellan versionerna. :P

A.

Hej!

Finns det anledning att byta till den nyare versionen när Du är nöjd med Din installation?  Edgy Eft alias Ubuntu 6.10 kommer att vara mera av ett testsystem. Du som tydligen tycker om kontinuität borde då strunta i en uppgradering och köra Dapper tills nästa LTS-system kommer.

Martin

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #38 skrivet: 18 sep-06 kl 14:51 »
Finns det intresse av altubuntu?

Det skulle vara en modifierade UBUNTU Dapper (?) LiveCD som är förkonfigurerad för svenska och som har artwork och exempel-dokument som är alternativt inriktad. Kanske XUBUNTU vore bättre? En del program är bortplockade för att få plats med dokumenten och bilderna, men det skulle ändå vara en fullt funktionell linux-desktop. Och så finns genvägar till alternativ.nu inlagda webb-läsaren...  ;D

Kopplar man upp sig kan man uppdatera till normala dapper precis som om man hade börjat med den vanliga CD:n

Finns lämpliga bilder och texter? Hur skulle man mer anpassa altubuntun?

A.
« Senast ändrad: 18 sep-06 kl 14:54 av (Anders) »

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #39 skrivet: 18 sep-06 kl 17:12 »
En altLinux borde väl vara oberoende av företagskontroll? Borde inte Debian vara en ideologiskt bättre bas att bygga på?

OBS! Dissar inte Ubuntu, trots att jag kör Mandriva.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #40 skrivet: 18 sep-06 kl 18:16 »
Vadå företag? Ubuntu är ju någon stiftelse, Canonical  har ju skilt sig från Ubuntu Linux för ett tag sedan. Var det inte så?

Men Debian är den bästa basen ändå, det tycker jag också.

Martin

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #41 skrivet: 18 sep-06 kl 18:56 »
Det har pekats på mer än en gång att det just är Shuttleworths ledning av Ubuntu-utvecklingen som skapat framgången. Vad man då kallar den ekonomiska lösningen spelar inte mycket roll. Det är ändå "företagsledningen" som styr.

För en del i alternativrörelsen är sådant viktigt vilket måste respekteras om man gör en distribution speciellt för den målgruppen.

Själv struntar jag i de filosofiska funderingarna i sammanhanget och använder hellre både ubuntu och mandriva före debian på grund av de tekniska meriterna. Vilken distribution man än väljer kommer den dock att vara ordentligt mycket bättre än microsofts produkter då det gäller öppenhet. ...och skillnaderna kommer att vara än synligare med nästa version av windows (som heter vista).

Några funderingar
Bara programvara på installationsmediet.
Litteratur och dokumentation kan laddas hem från nätet eller läggas på en eller flera separata skivor.
Ett minimalt system
En linuxdistribution ska klara sig med blygsam hårdvara. På så sätt måste man inte köpa ny dator utan återanvända en äldre.
Enkelt att använda
Distributionen ska vara användbar för vanligt folk, inte bara tekniker.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #42 skrivet: 20 sep-06 kl 14:07 »
Modifierad Alternativ Ubuntu LiveCD: Jag kommer hur som helst att testa att göra en modifierad live-cd av Ubuntu. Den riktar sig mot ett företag. Förkonfigurerad för att använda/komma åt företagets webmail, skrivare, kvalitetsdok, affärssystem, intranet, ritningar och övrigt produktionsunderlag, hemkataloger osv. "Lobby-verksamhet" för att visa förträffligheten med Linux.

Men därifrån är inte steget långt till att göra en live-cd för något annat kul(igare) ändamål. Exempelvis en mossgrön alternativ-cd.

Ubuntu/Debian: Jag gillar Debian stenhårt. Först efter Dapper kom har jag gått över till Ubuntu. Och då med viss tvekan. Men Ubuntu är inte så långt från Debian. "Kan" man Debian kan man Ubuntu. Även Ubuntu är GPL - därför känner jag att det inte spelar så stor roll om man använder Ubuntu som bas. Ubuntu använder ju Debian som bas. Fast jag kanske testar med en Debian livecd också senare.

Skulle verkligen någon ta illa upp om man använder Ubuntu som bas till en live-cd som vänder sig till alternativ-rörelsen? Hm...

Bara programvaror på CD:n: Nej! Det är innehållet som skulle vara anledningen till CD:n. Alla (däribland jag) har inte tillgång till Internet hemifrån. Att ha kul innehåll på CD:n skulle också vara en orsak till varför man vill testa den. Och varför man vill ha den nya versionen.

Live-cd:n bör helt klart vara gjord för att fungera bra på gamla datorer. Därför är nog XUbuntu bäst att använda som bas. Sedan tar jag bort en massa "konstiga" program som förvirrar ovana användare. Program bör finnas för: ordbehandling, kalkyl, bildbehandling för digitalfoto, utskrifter, internet, lyssna på musik, se på film och lägga patiens. Och just inte så mycket mer. Eller?

Om någon är missnöjd med "min" alternativa ubuntu: Modifera den så att den blir som du vill ha den. Jag kommer att inkludera all information (och verktyg) om hur man gör en modifierad live-cd på cd:n (info finns att läsa på Ubunu:s comunity-wiki om du inte kan vänta).  

https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomization/6%2e06

Men den stora frågan är om någon kan tänka sig att bidra med material till cd:n. Det skulle kunna vara texter, bilder, ljud och kanske till och med filmer. Allt måste vara helt fritt och GPL osv OGG / Theora mm. Krävs ansvarig utgivare mm?

A.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #43 skrivet: 20 sep-06 kl 14:41 »
Hej Anders,

vad menas med "gamla datorer"? Linux 2.6 är nog inte den snabbaste lösningen på en första generations pentium, tror mer på Slackware och dess 2.4-Kernel då.

Bilder kanske jag kan bidra med. Beror på vad Du har i tankerna då. Format, upplösning, motivet?

Martin

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #44 skrivet: 25 sep-06 kl 12:30 »
vad menas med "gamla datorer"?

Jag menar nog tyvärr typ en PII eller bättre...

Ett av mina mål är att altLinux skall vara lätt att använda. Därför skall allt vara på svenska från början. (Men möjlighet att byta språk om man så önskar). Tyvärr utesluter(?) det xfce eftersom det inte verkar finnas översättningar till svenska. Iaf inte i mina repositries.

Så då blir det gnome. Det blir lite segt på en Pentium Classic, men det går om man inte är alltför lättsterssad (har testat).

Skippar openoffice till förmån för abiword och gnumeric?

En viktig fördel med att bygga på Ubuntu är att det blir mycket enkelt att åstadkomma en live-cd så man slipper installera, utan kan testa och köra/komma åt media utan att installera. Men vill man installera så kan man det också.

Bilder: Bakgrunder, loggor, ikoner etc.
Ljud: Musik, sång, tal?
Film: ?

Tema: Natur/Hantverk/Småskalighet/Ekologi etc...

Allt måste naturligtvis släppas fritt med GPL eller motsvarande.

Det borde finnas plats för ca 200MB extra data på CD:n.

A.


Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #45 skrivet: 12 apr-10 kl 15:14 »
Surfar från Ubuntu på datorer, omformatede med Ubunto i studiesyfte.

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #46 skrivet: 20 okt-10 kl 21:09 »
OM jag har behov att köra ett eller fler program för windowsmiljön på en dator med Ubuntu (eller för den delen annan Linux-distro)

Hur gör jag då?   svårt eller amatörbusenkelt?
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Kafferast

  • Inlägg: 2
    • Blekinge
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #47 skrivet: 21 okt-10 kl 10:47 »
Testa Wine, och deras "ubuntu package"

http://www.winehq.org/

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #48 skrivet: 21 okt-10 kl 21:04 »
Wine är ett alternativ, ett annat är att installera en s.k. virtualiseringsprogramvara och bokstavligt talat köra Windows inne i ett program i Linux. Fungerar bra, kan vara lite pill innan man får igång allt men sen rullar det bara på, och det är ytterst ovanligt att program inte går att köra (Wine kan vara lite skakigt ibland). Exempel på sådana är VMware och VirtualBox, bägge dessa finns i gratisversioner och VirtualBox tillhandahålls av många Linuxdistributioner så är lätt att installera.

Man tappar lite i prestanda, men vinner oerhört mycket i flexibilitet. Den stora nackdelen är att man måste ha en fullständig Windowslicens...
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Alternativ IT - Ubuntu
« Svar #49 skrivet: 12 nov-10 kl 14:03 »
Nyaste Ubuntuversionen är i mitt tycke i princip felfri, Youtube-klipp går att spela helskärm, Spotify via Wine låser sig inte. Väldigt lätt att installera, lätt att hantera. Jag spelar dock inga spel på burken.

Nöjd användare sen 2006 :D! Det är gratis! Det är lättanvänt! Det är fint! Det funkar på skräpburkar ihopsatta av andras skrot!

OpenOffice är ju ett snorbra program också, även om man har Windows. Man slipper betala dumma licenspengar och man kan spara i .doc-format ändå. GIMP är ett tokbra bildprogram som man kan ha mycket kul med, brush-paketen är ju gratis dom med.

Gratis är gott  8).
//Lina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser