Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getter och kyla...  (läst 5638 gånger)

balders hage

  • Inlägg: 16
getter och kyla...
« skrivet: 10 jan-10 kl 19:51 »
Hej alla getägare, klarar verkligen getterna av att vara ute dygnet runt nu om de har ett litet vindskyddat hus med mycket halm i att vara i??? Här är omkring -20 g kallt...  :-\

Lumsätter

  • Inlägg: 3
SV: getter och kyla...
« Svar #1 skrivet: 10 jan-10 kl 20:43 »
Mina har inte frysit ute i år, Det fungerar bra trotts kylan. Man får fodra mycket.
men förra året, då en av dem var lite för mager så frös hon när det var bortåt -20, Det ordnades med ett hundtäcke på natten. De var i box då på natten, men det var ju lika kallt där som ute i vindskyddet, det var mest för att de hade lite dille på att rymma ur hagen den perioden så jag stängde in dem på natten.
Helena

balders hage

  • Inlägg: 16
SV: getter och kyla...
« Svar #2 skrivet: 10 jan-10 kl 21:04 »

Ok, skönt att höra, man blir lite orolig, de frustar lite, tänkte om de blivit förkylda, men de har börjat visa lite tendens till brunstbeteende, dock två bockar och ingen hona i närheten..  De får mycket hö....och lite annat gott ibland. De har bott ute året runt annars, men i år blev det ju så himla kallt.....

Per Gynt

  • Gäst
SV: getter och kyla...
« Svar #3 skrivet: 10 jan-10 kl 21:22 »
Är deras vindskydd bra och ordentligt halmat, så fortsätt du att ge dem rejält med hö särskilt på kvällen. Getter håller värmen bl.a. genom våmmens arbete med grovfodret (hö). Lite kraftfoder också kanske?

balders hage

  • Inlägg: 16
SV: getter och kyla...
« Svar #4 skrivet: 10 jan-10 kl 21:36 »
Jadå de får rejält med hö morgon och kväll, vill inte äventyra deras mage med något nytt....men de får massa annat oxå...äpple knäckebröd, men vad slags kraftfoder föreslår du?? ::)

Per Gynt

  • Gäst
SV: getter och kyla...
« Svar #5 skrivet: 10 jan-10 kl 22:21 »
Ja, det är viktigt att inte överraska magarna med nytt foder för häftigt. Annars är de mycket förtjusta i havre eller korn. Men som sagt, inga tvära foderbyten eller nyheter.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: getter och kyla...
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 01:54 »
Getter håller värmen bl.a. genom våmmens arbete med grovfodret (hö). Lite kraftfoder också kanske?

Nu hänger jag inte med! Håller helt och fullt med dig om att getterna håller värmen genom en våm full med hö, men till vilken nytta skulle kraftfodret vara för de här två bockarna? Jag är ganska säker på att det skulle göra med skada än nytta - dels är det ett (onödigt) foderbyte, dels  "surar det ner" magen och riskerar att ta död på nyttiga våmbakterier som de verkligen behöver nu i kylan.

Har de bara ett vindskyddat hus med torr ströbädd och fri tillgång på hö och ljummet vatten en eller två gånger om dagen så de får dricka sig alldeles otörstiga, så tror jag de här gossarna kommer att må prima! :)

Per Gynt

  • Gäst
SV: getter och kyla...
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 06:22 »
Missat att det handlar sig om bukkar. Tänkte mig högdraektig gjeit så här års. Desse guttar har nokk vad de traenger!  :)
« Senast ändrad: 11 jan-10 kl 06:50 av Peer Gynt »

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: getter och kyla...
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 09:43 »
våra har fått ett eget krypin med en sluss i mellan så de ligger inne då de e som kallast. Isolerat och med en frostvakt. Eftersom jag e osäker hur mycket kyla dessa tål då de inte (bocken ) e vana och gå ute på vintern.

Roanie

  • Inlägg: 72
    • Bohuslän
SV: getter och kyla...
« Svar #9 skrivet: 11 jan-10 kl 14:27 »
Jag har en get som går ihop med våra får, som har en lösdrift av plåt så det blir ju ingen värme där, men hon klarar faktiskt inte av denna kylan, trotts att dom har en tjock torr bädd och fri tillgång på hö, och hon är pigg och frisk.
Hon gick ute hela förra vintern med och då var den inga problem alls (det var ju visserligen inte sån här vinter förra året), hon var då 1 år och hade väldigt lång päls, men nu när hon har blivit äldre har hon tappat den långa pälsen så detta året har hon faktiskt frusit så jag har fått ta in henne och ha henne med hästarna i stallet på natten.

Så generellt sett så ska getter klara denna kylan??
Det är första geten jag har så jag har ingen annan erfarenheta av det.
Gabås står för.......2 vackra Tinkrar, och en mini shettis..
Även en Dalmatiner och en Gotlandsstövare =)

balders hage

  • Inlägg: 16
SV: getter och kyla...
« Svar #10 skrivet: 11 jan-10 kl 19:15 »
Tackar alla för era inlägg, jag fortsätter som förrut och hoppas de mår bra hela vintern ut....de är iallafall glada som det ser ut!!  :) ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 2 användare
Corvus, Alicia.johansson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser