Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 12868 gånger)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #40 skrivet: 27 mar-19 kl 12:53 »
Allvarligt, tycker du Saab är lättmekad? Den är ju katastrof, och dålig kvalitet..
Enda fördelen med saab är att de har extremt lågt andrahandsvärde och man får mycket för pengarna. Men detta beror just på att de alltid går sönder!

Har man inga krav på storlek, hög säkerhet osv så är min rekommendation Skoda Felicia. Hade själv en 98:a som andra bil och den funkade super. Hitta en rostfri för under 10.000 så är det bara tura och köra.
Annars en Skoda Octavia om man vill upp i storlek / säkerhet till Golf-nivå. 15.000 kr räcker fint för en fin tidig 2000-talare.

Trollar du pacmyc?
Jag svarar som jag brukar, en Saab är en riktig bil och inget som klåpare ska ge sig på att laga. Man kan behöva köpa en torx-sats istället för flatmejseln du är van vid från dina skodor, då blir det mycket enklare ska du se.

Och vad gäller tändkassetterna så jodå det kan vara bra att känna till. Det finns många som har bytt ut dem på T7-motorerna, och stötdämparfjädrarna fram på den nyare 9-3 modellen. Två kända fel på två olika modeller, det kan jag leva med. Och bjuda på ett till, orginalturbon på gamla 9-3 går sönder efter 7-10 tusen mil om man inte tar hand om den. Allt det här lär redan vara åtgärdat på en bil i prisklassen som tråden gäller då de lär ha gått mer än så.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #41 skrivet: 27 mar-19 kl 13:48 »
En elbil är lättmekad och förbrukar ingen bensin alls.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #42 skrivet: 27 mar-19 kl 14:28 »
Beträffande Saabs tändkassetter så bör man komma ihåg att de tillverkades av firman SEM i Åmål, och alltså inte av någon "riktig" underleverantör till bilindustrin.  SEM har i många år gjort brytarlösa tändsystem till småmotorer, t ex Husqvarna motorsågar och röjsågar, och inte heller de är särskilt driftsäkra. Däremot var firman en gång i tiden i världsklass när det gällde brytarstyrda tändmagneter.
De verkligt stora driftproblemen med de Saab som inte redan har fallit för åldersstrecket, är de problem med vevhusventilationen som konstruktörerna aldrig lyckades lösa tillfredställande på de nya motortyper som kom från nån gång i mitten av 90-talet. Observera dock att det ENDAST är bilar med en "riktig" SAAB bensin- eller FFV-motor som berörs av detta problem. De Saab-modeller som har en motor från annat håll i GM-koncernen (främst "snikmodeller" och dieslar) är inte drabbade.
Det verkar som om vevhusventilationsproblemet inte är så besvärande på bilar som bara går i långkörningar på landsväg, det är större risk för igensättning eller igenfrysning om bilen mest går i stadstrafik eller korta körningar (mindre än en timmes drift innan motorn stängs av och får kallna). Risken för problem minskar om man byter olja ofta och använder en olja med bra sotlösande egenskaper.

Det är bara drivaggregatet som skiljer mellan en elbil och en bensinbil av samma märke. Man får precis lika mycket besvär med dåliga chassikonstruktioner, elektronik som inte har med framdrivningen att göra mm, oavsett vad det sitter för maskineri under huven.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #43 skrivet: 27 mar-19 kl 16:03 »
Problemet med vevhusventilationen löstes med modell 6 tror jag det var, alltså sjätte versionen av själva ventilationen. Det är gjort på alla bilar som servats på Saab, det förutsätter jag iaf. Jag monterade min själv så fort jag köpt bilen och det har inte varit några problem under de dryga 10 tusen mil jag kört sen dess. Vad som händer imorgon vet man aldrig men än så länge har det funkat fint så jag tycker det verkar vara löst.
Jag ska inte lova något men som jag har uppfattat det hela hade nyare 9-3 (alltså från 2003) inga problem med oil sludge. Dvs följden av att köra med dålig vevhusventilation - motoroljan blev till klet i sumpen. 9-5 är jag inte lika insatt i men hade tänkt bli då en 9-5 kombi blir nästa bil i Saabsamlingen.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

sayerbýr

  • Inlägg: 722
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #44 skrivet: 27 mar-19 kl 16:49 »
Haha, nu jävlar snackar vi detaljnivå.
Eftersom det inte finns ETT vettigt svar på denna fråga så kanske det är enklare att lyfta fram de större skillnaderna.
Smaken och kunsken TS har eller kan skaffa sig eller har i sitt närmaste nätverk kommer nog att avgöra mer än hurvida det är en torxnyckel eller flatmejisel som används.

En verkstadshandbok från nätet och lite läsförståelse så går det mesta. Som att renovera en Audi A4 -96:s 1.8T motor när en spännare gått.
Drar den mer eller mindre än X liter, rostar den lätt, (tvättar en ofta eller iallafall när en kört i saltblask så minskar ju risekn för rost oavsett bil), går det att få tag i delar enkelt, Så lite elstyrda saker som möjligt.

Sen kan ni som är era märken och åsikter trogna fortsätta vara det. Ingen av er kommer dö finare än den andra för det. För att vi dör inom en framtid. Det är det enda som är säkert. Däremor har ni gjoret det svårare för TS att välja bil...
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #45 skrivet: 27 mar-19 kl 18:17 »
Ytterligare en sak att tänka på, är att det kan vara mer värt att ha en bil som inte behöver mekas så mycket med, än en som är lättmekad men kräver ständigt underhåll.
Jag tror inte många av dagens bilägare känner sig särskilt pigga på en återgång till 50-talet med rundsmörjning av ett dussin nipplar var 100 mil, oljebyte i motorn var 300 mil, helrenovering av bromshydrauliken vart tredje år, renovering av generator, startmotor och tändfördelare var 5000 mil, omborrning av motorn + nya kolvar innan 10000 mil osv.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #46 skrivet: 27 mar-19 kl 18:26 »
Här har du en skiss på cykelbilen Fantom, den är nog både lättmekad, bränslesnål och framförallt miljövänlig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #47 skrivet: 27 mar-19 kl 21:19 »
Ytterligare en sak att tänka på, är att det kan vara mer värt att ha en bil som inte behöver mekas så mycket med, än en som är lättmekad men kräver ständigt underhåll.
Jag tror inte många av dagens bilägare känner sig särskilt pigga på en återgång till 50-talet med rundsmörjning av ett dussin nipplar var 100 mil, oljebyte i motorn var 300 mil, helrenovering av bromshydrauliken vart tredje år, renovering av generator, startmotor och tändfördelare var 5000 mil, omborrning av motorn + nya kolvar innan 10000 mil osv.
Man kanske kan finna en kompromiss? På åttiotalet var de flesta smörjnipplar borta och både generatorer och startmotorer hade god hållbarhet. Tändfördelarna brukade funka bra utom att man fick byta fördelarlock med kanske 10.000 mils intervall. Men det är snabbt, enkelt och billigt att göra och många nyare bilar måste ha nya tändspolar tätare än så. Och omborrning av motorn och nya kolvar, det behövs inte direkt på åttiotalsbilar heller.

Nej, jag tror ändå att den optimala bilen är en volvo 240 med en någorlunda modern liten dieselmotor i. Kan man bara hålla efter rosten så har man bil livet ut.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #48 skrivet: 27 mar-19 kl 23:40 »
Ja, en mercedes från 80-talet skulle jag kunna åka i livet ut, men inte en 240.

Men just nu är jag rätt nöjd med den Hyundai i20 diesel som rullat lite över 20 000 mil, drar 0,4 l/mil och att den inte är skattebefriad gör inte så mycket eftersom skatten ligger på en tusing om året. Kamkedja och jag tror, bortsett från lite fix med handbromsen att den håller lika många mil till. 2 vuxna, 3 barn och 45 kilo hund går att åka runt med (men då får man ingen packning med). Den är liksom förutsättningen för att ungarna skall kunna skjutsas som de görs.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #49 skrivet: 28 mar-19 kl 06:15 »
Ja, en mercedes från 80-talet skulle jag kunna åka i livet ut, men inte en 240.
W123 eller något från den generationen då, men inget som Bruno Sacco designat

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #50 skrivet: 28 mar-19 kl 06:53 »
De här problemen med täta tändspolebyten skulle jag vilja säga bara gäller vissa enstaka modeller av 90- och 00-talsbilar (t ex VAG-bilar från mitten av 90-talet, och Ford med Zetec-SE -motorn). Och i nästan samtliga de fallen har biltillverkarna tagit fram bättre tändspolar som levereras som reservdel idag. Numera är det bara riktigt skumma pirattändspolar som är dåliga kopior av de från början misslyckade konstruktionerna.

Synd att W123 är så svår att hålla rostfri när den börjar bli gammal, det finns många misslyckade lösningar med dubbel- och trippelplåtar som är omöjliga att hålla rostskyddade i det chassit. Motorerna är inte heller så roliga, dieslarna är ganska bränsleslukande även jämfört med andra märkens dieselmotorer från 80-talet, och bensinmotorerna (102) brukar kräva topplocksrenovering och kamkedjebyte efter 10000-15000 mil.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #51 skrivet: 28 mar-19 kl 07:53 »
Nu börjar ni snacka om bilar, som är något att ha.
Jag har alltid kört Mercedes diesel utom nu på slutet och då hade jag inga bekymmer och problem med bilar.
De gick nästan aldrig sönder och om de gjorde det var det billigt att laga.

W123 är inte nå bra, då är det bättre med W110, 111 (fena) eller 114, 115 (compakt), men de börjar vara dyra nu.
W124 är lite bättre beträffande bränsleförbrukning och prestanda.
De går ganska långt också, har haft de som gått 40-60 tusen och fortfarande är lättstartade.

Motorerna verkar tåla mycket effekt. Känner flera som plockar på stor turbo och intercooler och Dieselmekens insprutningspumpar med större element och lägre bränsleförbrukning om de kör som folk.
De går även att köra på diverse oljor som rapsolja mm.
Men däckkostnaden ökar eftersom de spinner hej vilt med dom när kör drifting.
Ni kan ju kolla på den här W123 med motor från W124

https://www.youtube.com/watch?v=24afjVqm2Uw&list=PL9KUpdfVwt0ITNi98EmBxe6uboD7uQ_FD&index=13&t=10s

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #52 skrivet: 28 mar-19 kl 08:44 »
Haha, nu jävlar snackar vi detaljnivå.
Eftersom det inte finns ETT vettigt svar på denna fråga så kanske det är enklare att lyfta fram de större skillnaderna.
Smaken och kunsken TS har eller kan skaffa sig eller har i sitt närmaste nätverk kommer nog att avgöra mer än hurvida det är en torxnyckel eller flatmejisel som används.

En verkstadshandbok från nätet och lite läsförståelse så går det mesta. Som att renovera en Audi A4 -96:s 1.8T motor när en spännare gått.
Drar den mer eller mindre än X liter, rostar den lätt, (tvättar en ofta eller iallafall när en kört i saltblask så minskar ju risekn för rost oavsett bil), går det att få tag i delar enkelt, Så lite elstyrda saker som möjligt.

Sen kan ni som är era märken och åsikter trogna fortsätta vara det. Ingen av er kommer dö finare än den andra för det. För att vi dör inom en framtid. Det är det enda som är säkert. Däremor har ni gjoret det svårare för TS att välja bil...

Bra inlägg!
Vi är flera med åsikter som vi gärna lyfter fram, det lyfter ju även fakta till ytan. Och ja, det blir svårare för TS att välja :) Det bjuder vi på :)

Jag har tillgång till Saabentusiaster som kan det mesta, det gör mitt liv enklare. Tyvärr har jag även grannar som tycker att volvo är det bästa när de är svårt sänkta, ryker svart och har en mindre supernova i extraljus i fronten. Läge för diskussioner med andra ord. Men det är kul med folk som är intresserade och hade jag haft en 740 hade vi säkert hjälpts åt mycket.

TS: Har du tillgång till kunskap i närheten så kolla vad de kan tänka sig att jobba med.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #53 skrivet: 28 mar-19 kl 15:27 »
Haha här går disskutionernas vågor höga
Inte blev det lättare att välja.
Mesta tiden kommer bilen gå på småvägar och ett par gånger och retur österrike.
Klurigt att veta vad jag vill ha.
Kör nu en relativt ny VW passat. Mitt smeknamn på den är "motorvägspråmen" den behöver bara komma i närheten av en snödriva så sitter man fast. Har inte så mycket markfrigång så man kör ständigt med andan i halsen på småvägarna här ikring. Saknar både motorvärmare och dragkrok... Men den är grymt trevlig att ligga i 140 på autobahn med. Nu behöver jag dock en egen bil.

Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.



 

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #54 skrivet: 28 mar-19 kl 16:29 »
Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.
Toyota RAV4? Eller suzuki vitara

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #55 skrivet: 28 mar-19 kl 17:13 »
Bilar med bra markfrigång och framkomlighet som inte är fyrhjulsdrivna, håller på att falla för åldersstrecket nuförtiden. För 30-40 år sedan hade man kunnat rekommendera en gammal VW eller Skoda med svansmotor.

Men ser man på lite modernare saker så är ju en möjlighet att slå till på någon relativt stor framhjulsdriven bil med nivåreglering, t ex Citroën C5. En sådan som är runt 15 år gammal och har fått ett knippe 2:or av bilprovningen för fel som inte är särskilt märkliga (typ läckande avgassystem, hoprostade bromsar, glappa leder i framvagnen) kan man få nästan gratis, de är förvånansvärt bränslesnåla för sin storlek, grovsmidet är driftsäkert och man får en massa spännande småfel på köpet. Det enda som är riktigt otrevligt ur reparationssynpunkt på en C5:a är om man måste byta handbromsvajrar. En stor del av vajerhöljet utgörs nämligen av ett styvt, böjt stålrör, som inte alls är lätt att lirka ut från sin plats och sedan in igen. Man MÅSTE ha bilen på lyft för att gå iland med det jobbet, man kommer helt enkelt inte åt om den står på pallbockar eller en måttligt hög smörjbrygga. Och eftersom jobbet är så pass besvärligt så lönar det sig att köpa vajrar av bästa kvalitet, alltså inte billigast möjliga piratdelar.

Vill man ha bra framkomlighet ska man se till att bilen inte har ett alltför missbildat antispinnsystem, eller åtminstone ett antispinnsystem som går att stänga av när föraren har retat upp sig för mycket på det.

Ska du köra mycket med släpvagn bör du också kolla vad bilen har för tillåten släpvagnsvikt. Och lär dig skillnaden mellan bruttovikt och totalvikt på släpvagnen, och den verkliga innebörden av att ha B, utökad B eller BE-behörighet på körkortet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #56 skrivet: 28 mar-19 kl 17:24 »
Haha här går disskutionernas vågor höga
Inte blev det lättare att välja.
Mesta tiden kommer bilen gå på småvägar och ett par gånger och retur österrike.
Klurigt att veta vad jag vill ha.
Kör nu en relativt ny VW passat. Mitt smeknamn på den är "motorvägspråmen" den behöver bara komma i närheten av en snödriva så sitter man fast. Har inte så mycket markfrigång så man kör ständigt med andan i halsen på småvägarna här ikring. Saknar både motorvärmare och dragkrok... Men den är grymt trevlig att ligga i 140 på autobahn med. Nu behöver jag dock en egen bil.

Klurar också på om jag ska skaffa nåt litet bensinsnålt och lära mig köra med släpvagn dom gånger jag behöver ha med mig mycket grejjer, eller om jag ska satsa på nåt större.... Klurigt. Markfrigång och att den inte fastnar JÄMT är krav, fyrhjulsdrift inte ett måste.

Subaru outback eller forester.
Förvånansvärt bra bilar. Våran diesel går riktigt billigt och även bensinaren går bra.
Bra markfrigång utan att vara hög och svajig.

175 har jag testat våran i men då sörplar det till i tanken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #57 skrivet: 29 mar-19 kl 08:35 »
Skogsvilde har nog löst det här.

Vill du ha markfrigång så får jag motvilligt ge med mig, Saab är ingen terrängbil :)
Subaru har riktigt bra grejer. Verkar vara hållbara och jag har ännu inte träffat någon som varit missnöjd med sin och de finns med markfrigång som är lite bättre än vanliga personbilar.
De blir såklart dyrare eftersom många vill ha en begagnad men sköter du den ligger även till framtida försäljningspris högre än för en tysk eller ännu värre fransk bil.
Skulle jag bli tvungen att köpa en nytillverkad bil skulle jag välja en Subaru.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #58 skrivet: 29 mar-19 kl 09:24 »
Subaru har haft ganska mycket problem med läckande topplockspackningar. Att byta är ett stort jobb så man bör åtminstone kolla upp noga att bilen man köper inte dricker kylvatten, har grå olja eller ryker från expansionskärlet. Sedan är de inga bensinsnåla bilar, de är stora och tunga.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #59 skrivet: 29 mar-19 kl 10:15 »
Jag tror jag har skrivit det förut - kanske till och med i denna tråd - men jag instämmer i att Subaruägare brukar vara mycket nöjda med sina bilar. Å andra sidan verkar det som om de som inte vill betala för mycket för sina Subaru, får skruva jämnt och ständigt. Är det inte läckande topplockspackningar så är det någon motor som drar olja pga att kolvringarna är slut. Eller t ex slirande koppling, ett skuret vevlager, havererat dubbelmassesvänghjul, osv osv.  Det verkar också vara ganska stor förbistring med vilka delar som passar på vilken Subaru - på samma modell och årsmodell kan det t ex förekomma olika storlekar på bromsskivor, olika fabrikat på bromsok och därmed olika bromsbelägg, man vet inte förrän man har plockat isär om det är normalt svänghjul eller dubbelmassesvänghjul, osv osv.
Så om man ska köra en billig Subaru, får man nog rikta in sig på att riva först och beställa reservdelar sedan, när det är något som ska repareras. Och så måste man hålla sig med en körbar bil till för att inte bli strandsatt medan man väntar på delar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anna Broman, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser