Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hygrometerkalibrering?  (läst 3343 gånger)

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Hygrometerkalibrering?
« skrivet: 30 mar-07 kl 19:37 »
Halaj!

Jag håller på och försöker att få till rätt miljö i min jordkällare.
Därför köpte jag en hygrometer på Jula.
Efter att ha legat i källaren i en timme så hade den tjongat i botten på 100%.
Jag litar inte riktigt på den. Den kostade bara 99:- och är inte en hårhygrometer.
Den har en slags ”plattfjäder” som nålen är fästad i. Det måste vara någon slags bimetallhistoria.
I alla fall; jag tänkte att jag skulle försöka att kolla dess kalibrering.
Nedanstående har jag saxat från byggahus.se för länge sedan:

”Ja, det är ganska enkelt att kalibrera en hygrometer.
Gör så här;  
Ta en tät burk eller plastpåse, så stor att hygrometern får plats, eller dess sensor om den är extern.
 
I en djup tallrik, lägg i nån deciliter vanligt koksalt och fukta det så det blir en gröt, ställ in tallriken i bruken å sätt på ett tätt lock, tejpa eventuellt.
detta ger en RH på 75%.  
Det blir en dragkamp mellan saltet och luften om fukten, och jämvikten ställer in sig på 75%. Det är viktigt att det finns både olöst salt och flytande vatten i lösningen.
Man måste vänta några timmar innan det har stabiliserats.  
 
Hygrometern inlindad in en fuktig handduk ska ge 97-98%
 
Det finns andra salter än koksalt som proffsen använder
för att få fler kalibreringspunkter, en del är svåra att få tag i, men andra är möjliga. För maximal presicion ska det vara kemiskt rena varor, och även destillerat vatten.
 
andra kalibreringssalter som används är:
LiCl: 11%    litiumklorid
MgCl2: 33%    magnesiumklorid
K2SO4: 97%    kaliumsulfat
 
Magnesiumklorid borde gå att få tag i, i alla fall.”


Min undran är: har någon ett förslag på var man kan hitta ovanstående kemikalier?

//T

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Re:Hygrometerkalibrering?
« Svar #1 skrivet: 01 apr-07 kl 23:25 »
Nu har jag inte mycket koll alls på vart man köper kemikalier nu för tiden, men jag skulle börja med en signal till apoteket, följt av ett dito till närmaste färghandel..

teufel

  • Inlägg: 406
Re:Hygrometerkalibrering?
« Svar #2 skrivet: 05 apr-07 kl 15:05 »
Hej!

Lufttryckstabeller för de största orterna finns även att få tag på via SMHIs hemsida:

http://www.smhi.se/weather/observationer/obsDiagram.htm#

Jag vet inte om det är så fortfarande, men förr i tiden talade de även om lufttryck på kuststationerna, i väderprognoserna i P1.

/Patrick


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
ThomasS

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser