Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hemgjord mjukost  (läst 2807 gånger)

Alex Blom

  • Inlägg: 1
Hemgjord mjukost
« skrivet: 29 maj-18 kl 17:13 »
Hej!
Jag brukar ofta göra hemgjord mjukost på filmjölk. Jag funderar på om den mjukosten går att använda som ersättning för philadelfiaost i bakning, glasstillverkning osv?
Nån som vet?

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Hemgjord mjukost
« Svar #1 skrivet: 04 jun-18 kl 15:24 »
Philadelphiaost görs på grädde, så någon skillnad lär det bli mot färskost av avrunnen filmjölk.

Färskost var ordet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hemgjord mjukost
« Svar #2 skrivet: 04 jun-18 kl 21:08 »
Läge för ett litet experiment, så att vi alla får veta?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Hemgjord mjukost
« Svar #3 skrivet: 29 jun-18 kl 12:41 »
Vi blev inspirerade av den här tråden och använde oss av avrunnen naturell yoghurt.
Den fick stå i kylen under natten och rinna av genom kaffefilter. Den första blandade vi i gräslök och lite vitlökspulver.
Nästa gång blev det en större sats som delades upp i tre. En med gräslök+vitlök, en med vitlök och en med rökt lax. Alla blev mycket populära bland våra midsommargäster.

Min sambo brukar kunna göra smörgåstårtor på beställning. Hon har beslutat sig för att göra en liten provtårta och använda sig av sådan färskost i någon fyllning.
Under åren har jag blivit tvungen att göra tårtfat i olika storlekar, när vanliga cafébrickor blir för små.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser