Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomkålsblad och broccolistammar..  (läst 29301 gånger)

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Blomkålsblad och broccolistammar..
« skrivet: 05 feb-11 kl 12:51 »
Hej!
Har varit vegetarian i flera år, och har ganska nyligen börjat äta uteslutande veganskt. Så nu har jag börjat köpa enbart färska grönsaker, istället för frusna, för att få i mej så mycket vitaminer som möjligt (känns som att dom frysta grönsakerna förlorar en del när man värmer upp dom). Men nu när jag stod och lagade mat såg jag hur otroligt mycket blast, blad, stammar, etc som blir över och tänkte; Kan man inte äta det där också?, känns dumt att slänga.

Så min fråga är alltså, är det gott att äta t.ex. blomkålsblad och broccolistammar? Och finns det viss blast/blad som man ska undvika att äta och hellre hiva i komposten?

Ha det fint!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Stockros

  • Inlägg: 73
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #1 skrivet: 05 feb-11 kl 13:11 »
Så vitt jag vet så är det inga problem att äta blast och blad. Jag vet inte om det finns något som man bör undvika? Broccolistam smakar precis som de övriga delarna (förutom själva blomknopparna), kanske är de lite grövre. Vill man inte äta broccolistammarna som de är så passar det bra att köra ner hela broccolin/blomkålen när man gör soppa och sedan mixa allt.
Rödbetsblast är ju en delikatess när de är späda, och jag har för mig att Jamie Oliver ångkokade rödbetsblast i ett program och serverade som grönsak till maten.
Finns det andra sorters blast/blad att äta?

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #2 skrivet: 05 feb-11 kl 14:46 »
Broccolistammarna är synd att slänga. Skala bort den trådiga ytan och skiva dem tunt så kan du koka dem ihop med resten av broccolin (eller äta råa).

Ja rödbetsblast är bra, de kan du äta råa som sallat.

Blomkålsblad har jag för mig är ätliga, men de är nog trådiga. Stocken i blomkålen är ofta så hård och träig så den skulle jag inte ge mig på att äta.

Har för mig att man kan äta morotsblast, men det är jag inte säker på. Sägs vara beskt.

Lökblast är gott och nyttigt.

Rädisblast tror jag är ätligt.

Potatisblast är giftigt! Men det köper man ju inte särskilt ofta i affären. :P

Läste nånstans att palsternacksblad är giftiga, men att giftet minskar eller försvinner vid kokning.

Man behöver ju inte skala rotfrukterna, det räcker att skrubba dem ordentligt, då slipper man slänga mycket mat. Men det funkar bäst på sommar och tidig höst, sen börjar skalet bli för grovt och smaka lite beskt.

Om du inte använder ekologiska grönsaker så bör du tvätta blasten noggrant eftersom den besprutas.

 

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 14:50 »
Mina barn gillar att knapra på råa skivade broccolistammar. Men man får som sagt skala dem först.

Rödbetsblast kan man woka lätt med vitlök och ingefära. Funkar fö med de flesta blad.

alternaiv

  • Inlägg: 9323
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #4 skrivet: 05 feb-11 kl 14:54 »
Ja rödbetsblast är en delikatess och de behöver inte vara späda. De är väl släkt med mangold?
Blomkålsblad och stammar och broccolistammar äter jag alltid
All grönsaksblast går väl att äta, fast morotsblast äter jag inte, inte gott.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #5 skrivet: 05 feb-11 kl 14:56 »
Ja rödbetsblast är en delikatess och de behöver inte vara späda. De är väl släkt med mangold?


De är i stort sett samma sak - båda är beta vulgaris men olika underarter

Stabo

  • Inlägg: 119
  • Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #6 skrivet: 06 feb-11 kl 16:57 »
Jag får lov att tacka och bocka för alla bra svar! Fr.o.m nu blir det inga slängda broccolistammar ;)

Ha det fint, allihop!
//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

 

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #7 skrivet: 10 feb-11 kl 16:13 »
Jag använder allt nästan. Det inuti blomkålsstammen är jättegott. Det godaste man kan göra är kanske att riva blast, stammar och blanda mer kryddor och kikärtsmjöl och så friterar man dem som bollar eller biffar eller steker dem i olja och serverar t e x en tomatsås till.

Däremot är det faktiskt så att fryst ofta innehåller mer näring eftersom den skördas och frysas ned inom några timmar, medan de "färska" grönsakerna inte alltid är särskilt färska alls... "Moodimage

C-vitamin i frysta grönsaker

"Frysta grönsaker kan vara C-vitaminrikare än färska eftersom mycket av vitaminerna förstörs vid lagring och transport. Frysta haricots verts visade sig innehålla 12 gånger mer C-vitamin och broccoli och spenat tre gånger mer C-vitamin än färsk.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article4689440.ab

Citera
Enligt den danska undersökningen innehåller frysta grönsaker generellt sett mer vitaminer än färska eftersom de inte fraktas och lagras på samma sätt. När man mätte gröna bönor innehöll de exempelvis dubbelt så mycket c-vitaminer som de färska.

– Frysta och färska är absolut likvärdiga, säger Viktklubb.se:s Josefine Jonasson.
Bra att ta till även i nödfall

Hon tycker det är perfekt att ha frysta grönsaker hemma, inte minst om man tänker på sin vikt.

– Man måste alltid ha en plan B så man får i sig nyttig mat.

– Det enda man ska tänka på är att inte koka sönder de frysta grönsakerna så att vitaminerna följer med vattnet ut. Och att komma ihåg att även frysta grönsaker tappar i kvalitet om de får ligga för länge i frysen.
"

Visigot

  • Inlägg: 160
    • Västergötland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #8 skrivet: 12 feb-11 kl 14:50 »
Äter också gärna broccolistammar, jag river ner dem i en sallad eller i gratäng, pastasås osv. Blir bra som "utfyllnad" i annan mat.
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #9 skrivet: 12 feb-11 kl 15:35 »
Jag gillar att ångkoka broccolin. Jag vill ha den grön, och nästan knaprig fortfarande, det går fort. Man kan lägga i stamdelarna lite tidigare (fast jag brukar ge mina stammar till kaninerna).

Blomkål är också gott att ångkoka och göra mos av, med lite smör, eller bara som det är.

Det värsta som finns är broccoli som kokats tills den är gul! Urk!  :P

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #10 skrivet: 07 mar-11 kl 20:49 »
Man kan faktiskt göra pesto på rädisblast, hittade och testade ett recept! Visste inte innan att man kan äta rädisblast.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #11 skrivet: 07 mar-11 kl 21:00 »
Varför inte koka buljong på de trådiga delarna av broccolin osv? Då kan man verkligen använda allt. :) Ex jag som inte gillar champinjonfötterna kokar med dom.

pyromanen

  • Gäst
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #12 skrivet: 07 mar-11 kl 21:07 »
Vad är det du kallar broccolistammar?  Om man köper färsk broccoli är det ju bara med korta stjälkbitar (blomstjälkar), dom brukar vi alltid äta med.  Men om du menar resten av plantorna/ huvudstjälken som inte finns med på köpt broccoli då tror jag den är ganska träig.

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #13 skrivet: 08 mar-11 kl 01:24 »
Det sägs finnas visa grönkålssorter som är förädlade just för att få en fin märg. Så visst går den att äta.
Jag gör det också. Även blad på exempelvis blomkål ifall de ser fräscha ut.
Gällande uppvärmning så hänger det ihop med hur de är förvällda. Det är nog ingen större fara och det är framförallt C-vitamin som är känsligt. Vissa andra ämnen kan det vara tvärt om, det vill säga att de är lättare för kroppen att ta upp ifall man kör långkok.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

the_swedish_chef

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #14 skrivet: 21 aug-12 kl 07:16 »
"Rödbetsblast innehåller mycket nitrat och kan även den ge magont i för stora doser. Barn under ett år är speciellt känsliga för höga nitrathalter då de saknar ett enzym och bör därför inte serveras rödbetsblast. Ekologiskt odlade grönsaker är allra bäst då de både innehåller mindre nitrat, och förstås, inga kemiska bekämpningsmedel."

Hittade en bra artikel om ätbara, vanligen slängda växtdelar
http://www.landleyskok.se/2012/07/blast.html/

Storlyckans Anna

  • Inlägg: 4492
  • Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #15 skrivet: 21 aug-12 kl 22:20 »
Blomkålsblad kör jag glatt ner i grytan när jag gör soppa - men jag mixar allt till slut.
Morotsblast är gott: testa att blanda med grovrivna morötter, droppa över rapsolja & vinäger, toppa med rostade pumpakärnor eller solrosfrön.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Mata

  • Inlägg: 1706
    • Södermanland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #16 skrivet: 26 aug-12 kl 16:52 »
Man kan också hacka morotsblasten och blanda med kikärtsmjöl (eller annat ärtmjöl eller mjöl), kryddor, örter och ngn vätska och steka plättar av.

idalinda

  • Inlägg: 86
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #17 skrivet: 26 aug-12 kl 22:44 »
Alla extra gröna delar kan mixas till gröna drinkar tillsammans med bär/ frukt.
Ungefär lika mycket i volym av det gröna och det " söta" + ungefär lika mycket vatten till.
Mixas och drickas.
Kålbladen behöver absolut lite frukt som sällskap annars blir det beskt, men alla andra blad fungerar finfint
med bara olika bär.
I dessa drinkar använder vi även morotsblad som ska vara mycket nyttigare än själva moroten.

Hur är det med palsternackabladen?
jag har för mig att vi har ätit även dom  :o, men är just nu osäker om hur det var förra hösten.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Blomkålsblad och broccolistammar..
« Svar #18 skrivet: 20 jun-17 kl 13:23 »
Alla extra gröna delar kan mixas...
Samt: "All grönsaksblast går väl att äta,..."
Gammal tråd, jag vet. Men NEJ, NEJ, NEJ!! Alla gröna blad eller blast går inte att äta! Potatis och tomat är giftigt. Jag kände att det var viktigt att skriva detta. Men i övrigt skulle jag tro att det mesta går att äta, med lite vilja. 😊
Sega blad runt blomkålen är helt ok, om man skivar de mycket tunt. Morotsblast skördar jag från egna morötter, ett eller två blad per morot. Det klarar den bra. Jag använder i pesto t ex. Hälften morotsblast hälften basilika.
Palsternacka går bra att äta blasten av. Jordgubbsblad, mycket mer näring än själva gubben. 😊
Sedan har vi ju alla vilda grönsaker, men det är ämne för en annan tråd.

Huvudsaken är att ingen äter några gröna delar av potatis eller tomat. 👆


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser