Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aprikosrecept  (läst 4960 gånger)

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
Aprikosrecept
« skrivet: 09 jul-10 kl 21:28 »

Har något kilo aprikoser över som jag skulle vilja göra något med. När jag googlar hittar jag nästan bara recept för torkade aprikoser.

Sitter någon på något gott recept?
Ikväll gjorde jag en sjukt god karamelliserad aprikos- och lökröra, men det skulle vara kul med lite fler idéer.

Kanske blir det lite kräm till lunch imorgon, men som sagt, vad kan man mer göra med aprikoserna?
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Vagabond1

  • Inlägg: 18
SV: Aprikosrecept
« Svar #1 skrivet: 10 jul-10 kl 11:25 »
Kan man få receptet på aprikos och lökröra? Vad äter du den till?

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Aprikosrecept
« Svar #2 skrivet: 10 jul-10 kl 16:42 »
Absolut!

Jag smälte lite socker(några msk) i en liten kastrull, lät det bli brunt men inte bränt. Sen tog jag en schalottenlök, skar den i tunna skivor och öste ner i sockret. Sist hade jag i några klyftade aprikoser. Lite balsamvinäger, salt och peppar. Lät det bubbla någon minut efter jag hade i aprikoserna. Inte för länge, då försvinner aprikoserna...

Låt svalna, för det är väääldigt varmt.

Jag gjorde en sallad med en stor hög stekt halloumi överst, och toppade med röran. Gottgott!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

Vagabond1

  • Inlägg: 18
SV: Aprikosrecept
« Svar #3 skrivet: 10 jul-10 kl 18:37 »
Tack! :)
Låter smaskens.
Skall prova snarast. Konsum här på Gotland har billiga aprikoser denna vecka.
Kan tänka mig att det är smaskens till både grillat kött och lufttorkat lamm.
Staffan

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Aprikosrecept
« Svar #4 skrivet: 10 jul-10 kl 20:56 »
Olika typer av marmelad är gott, tex med valnötter och rosmarin, eller med morot, eller...

Chutney är gott till grillat, smaksättningarna är oändliga.

Aprikos i en blandad råkost, gärna med feta eller getost, lite solros- eller pumpafrön, lite god vinäger och en liten skvätt kallpressad rapsolja, det är den bästa sommarmaten.

Aprikos i müsli är en klassiker, man även i bröd, helst surdegsbröd, är det smaskens.

I sommarvärmen vill man knappast göra långkok, annars är aprikos jättegod att använda till sådant, tex kyckling i lergryta, diverse rotfrukter, aprikoser och gärna rosmarin eller timjan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Aprikosrecept
« Svar #5 skrivet: 12 jul-10 kl 08:48 »
Jag kanske var otydlig innan. Jag tänkte på recept med färska aprikoser (fast det kanske du också menade, Ieenilorac...?)

Hur som helst har vi bara ätit sallad nu de senaste dagarna för hur kan man äta något annat i hettan? Så jag har öst på med aprikoser, och det är så himla gott. De är så lagom osöta och osaftiga, och tillsammans med en vinaigrette blir det en fullträff! Synd bara att jag har fler än jag hinner äta. Nu får de ligga i kylen, trots att jag inte tycker de smakar lika mycket då.

Men lite aprikoschutney skulle jag nog göra idag. Kan ju verkligen inte bli fel! Måste skynda skynda innan fler blir dåliga!
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Aprikosrecept
« Svar #6 skrivet: 12 jul-10 kl 09:04 »
Jag menade både färsk och torkad. Farfar har ett aprikosträd i växthuset, nu är det inte så skött längre, men förr fick vi mer än släkten (som är stor!) kunde göra av med, från ett enda träd. När jag lyckas bygga ett växthus blir det definitivt ett aprikosträd.

Marmelad på färska aprikoser är fantastiskt. Man kan låta några kärnor koka med, för en vuxnare smak, och sila bort dem i efterhand, men låt inte för många kärnor koka med för länge, då blir det bittert.

Du kan givetvis torka aprikoserna också, på samma sätt som man torkar tomater. Ugn har ju alla, men det tar lite ström, och köket blir varmt. Det finns olika former av tork som drivs av solen, finns i John Seymores böcker, på nätet, och på flera ställen här på alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Imina

  • Inlägg: 288
    • Skåne
SV: Aprikosrecept
« Svar #7 skrivet: 12 jul-10 kl 09:13 »
Då får jag nog se till att göra lite marmelad också!
Ett aprikosträd skulle jag också vilja ha! Kan ju tänka mig hur de aprikoserna skulle smaka jämfört med de som plockats alltför omogna och skickats hit.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

810 gäster, 3 användare
kretslopp, Gröfre Slissing, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser