Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110089 gånger)

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
Skillnad på electrolux assistenter
« skrivet: 14 nov-12 kl 21:40 »
Är på jakt efter en begagnad electrolux assistent.
Någon som kan förklara skillnaden mellan en n8 och en n10 som ett exempel.
Goda råd tas tacksamt emot också!

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #1 skrivet: 14 nov-12 kl 21:57 »
Siffrorna ökar ju nyare de är om jag fattat rätt.
Vad ska du ha den till? Vill du baka bröd och ha extra degskålar du hittar på loppis (de nya är dyyyra) är det bra med en äldre modell. De här båda funkar ihop:
http://www.blocket.se/stockholm/Electrolux_assistent__50_tal_43392591.htm?ca=23_6&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Electrolux_kok_hushalls_assistent_43824994.htm?ca=23_6&w=3
Om du köper en sån här:
http://www.blocket.se/goteborg/Electrolux_Assistent_samt_Krups_Glassmaskin_43745032.htm?ca=23_6&w=3
är den kompatibel med en sån här:
http://www.blocket.se/stockholm/Ankarsrum_koksassistent_42241216.htm?ca=23_6&w=3
Den äldsta modellen är i princip outslitlig, drivremmen behöver bytas vart 50:ionde år..  :P
I övrigt behöver den bara torkas av/diskas..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #2 skrivet: 14 nov-12 kl 22:10 »
Aha, så ju högre nummer desto nyare?
Har hör någonstans att nr.10 ska vara en av dom bästa, stämmer det?
Eller ska jag satsa på 50-talsmodellen? Den är ju snyggast iallafall.
Jag ska framförallt baka med den.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #3 skrivet: 14 nov-12 kl 22:18 »
Hade jag vatt i din sits hade jag tatt den jag fick fatt i, billigast och närmst.
Om du mot förmodan vill byta modell är de väldigt lättsålda.
Många gillar Kenwood Major bättre, så lås dig inte. De fabrikat som har skål med hål i botten (för degkrok) ska du få mycket billigt för att ta i beaktande.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #4 skrivet: 14 nov-12 kl 22:43 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 06:57 »
Det här en sort som många gillar:
http://www.blocket.se/stockholm/Kenwood_Major_43897965.htm?ca=23_6&w=3


Ok, den såg lite plastig ut.
Jag har fastnat för electrolux eftersom jag hört mest positivt om den.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #6 skrivet: 15 nov-12 kl 08:57 »
De orangea modellerna  från 70-talet är nog billigare än de gula från 60-talet!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #7 skrivet: 15 nov-12 kl 09:10 »
De flesta 50- och 60-tals Assistent lider av att gummiringarna som håller fast motorn är av ett dåligt material som tappar formen med tiden, varefter motorn ställer sig snett och drivremmen hoppar av ständigt och jämnt. De kantiga modellerna från sent 60-tal och framåt (de äldsta var gråvita med gråblå underdel, senare blev de orange/brun) har samma sorts motorfästen men ett bättre material i gummiringarna som inte åldras. Om det går att få tag i såna där gummiringar som reservdel idag så är det förmodligen inga problem att byta i en äldre modell heller.

Den enda tekniska skillnaden på de kantiga modellerna mot 50- och 60-talstypen är att de kantiga är försedda med en timer (mekanisk) och en varvtalsstyrning för motorn. Får man tag i en Assistent med varvtalsstyrning som inte har varit igång på länge eller stått fuktigt till, så bör man byta de kondensatorer som sitter på kretskortet. De är nämligen av en typ som kan få hög läckström och så småningom börja brinna om de har utsatts för fukt eller varit oanvända länge. Återkom i tråden så kan jag tipsa om lämpliga ersättningstyper i så fall.

De allra äldsta Assistent från 40-talet känner man igen på att de har en lucka på sidan för att komma åt drivremmen och de saknar högvarvigt kraftuttag för mixer. De har motorn stumt monterad så där slipper man problemet med dåliga gummiringar. Nackdelar med dem är istället att de är lite sämre ur elsäkerhetssynpunkt och bör absolut anslutas till jordat vägguttag via jordad nätkabel, samt att de saknar de senare modellernas överhettningsskydd. Om det skulle börja gå för tungt eller bli tvärstopp så riskerar man att bränna sönder motorn i en sådan gammal Assistent, om man inte är framme och kan stänga av omedelbart.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #8 skrivet: 15 nov-12 kl 11:05 »
Å tack för alla svar! Det här forumet är ju toppen.
Jag har även sneglat lite på bosch maskiner, hur är dom i jämnförelse, man kan hitta ganska billiga sådana som inte heller är så gamla...

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #9 skrivet: 15 nov-12 kl 12:16 »
Å tack för alla svar! Det här forumet är ju toppen.
Jag har även sneglat lite på bosch maskiner, hur är dom i jämnförelse, man kan hitta ganska billiga sådana som inte heller är så gamla...
Så länge de inte läcker genom skålen, där kroken/vispen sitter, är de bra.
Så länge de inte läcker..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

pyromanen

  • Gäst
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #10 skrivet: 15 nov-12 kl 12:25 »
Är jätteförtjust i min elektrolux :-)
Har fått den efter min svärmor som blev 94 år och varit hemmafru av typen som alltid har bakat, så mur mycket varv denhär apparaten gått är inte mindre än imponerande.
Den har fått en ny modern sladd men annars är allt original, även rörmojängerna av trä :-)

Hur gammal är den Torbjörn (det låter som du har koll på modellerna)?

Rööf

  • Inlägg: 18
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #11 skrivet: 15 nov-12 kl 12:26 »
Ok, den såg lite plastig ut.
Jag har fastnat för electrolux eftersom jag hört mest positivt om den.

De gamla Kenwood Major-maskinerna är robusta grejor. Har en likadan som den på bilden som jag ärvt av min farmor och den funkar fortfarande fint. Hela maskinen är i metall, förutom den där stänkskyddsringen över bunken.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #12 skrivet: 15 nov-12 kl 13:23 »
Är jätteförtjust i min elektrolux :-)
Har fått den efter min svärmor som blev 94 år och varit hemmafru av typen som alltid har bakat, så mur mycket varv denhär apparaten gått är inte mindre än imponerande.
Den har fått en ny modern sladd men annars är allt original, även rörmojängerna av trä :-)

Hur gammal är den Torbjörn (det låter som du har koll på modellerna)?
Den var riktigt fin, helt otroligt att dom håller så länge!

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #14 skrivet: 15 nov-12 kl 18:35 »
Är jätteförtjust i min elektrolux :-)
Har fått den efter min svärmor som blev 94 år och varit hemmafru av typen som alltid har bakat, så mur mycket varv denhär apparaten gått är inte mindre än imponerande.
Den har fått en ny modern sladd men annars är allt original, även rörmojängerna av trä :-)

Hur gammal är den Torbjörn (det låter som du har koll på modellerna)?

Den är av den äldsta sorten, dvs från 40-talet.

pyromanen

  • Gäst
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #15 skrivet: 15 nov-12 kl 19:23 »
Den är av den äldsta sorten, dvs från 40-talet.
Häftigt!

Och tack för infomrationen!
(och ursäkta TS  :-[)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #16 skrivet: 15 nov-12 kl 19:35 »
..Vi har vad det verkar samma modell som pyromanen...står NX1 på den...enligt manual ska gummiremmen lossna vid överbelastning för att skydda motorn  :D...sladden är en typ ojordad våffeljärnssladd  8)

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #17 skrivet: 15 nov-12 kl 19:52 »
Ärvde 70-talsmodellen (typ denna http://www.blocket.se/gavleborg/Electrolux_kok_hushalls_assistent_43824994.htm?ca=23_6&w=3) efter mamma. Den är SUPERBRA!!!

Hittade 2 stycken 50-60-talsmodeller (typ denna http://www.blocket.se/stockholm/Electrolux_assistent__50_tal_43392591.htm?ca=23_6&w=3) när jag köpte stället. Behöll degbunkarna men skickade resten på tippen!  :-\
De hade en coolare design men jag visste att skicket på mammas assistent var bra så jag behöll den.

Missann

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #18 skrivet: 15 nov-12 kl 19:57 »
Behöll degbunkarna men skickade resten på tippen!
Där ljög jag!!!  :-[

Jag behöll även TRÄ-tillbehören! "Knådaren", "kantslicken" o "stampen" är i TRÄ!
De står i min nostalgi-bokhylla...  ;)

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #19 skrivet: 15 nov-12 kl 20:44 »
Å tack för alla svar! Det här forumet är ju toppen.
Jag har även sneglat lite på bosch maskiner, hur är dom i jämnförelse, man kan hitta ganska billiga sådana som inte heller är så gamla...


I vår familj har vi alltid haft bosch. Den som pappsen har är sen 1970 eller så, och jag tror det mesta brödet som ätits i familjen genom åren har bakats med den. Utöver det har det såklart malts en massa älgfärs också.
Det roligaste med den här sortens maskiner (säkert electrolux också?) är att tillbehören från de äldre maskinerna passar de nya.
Jag fick en ny när jag fyllde år i höstas, och en hög tillbehör jag haft sen förut passar ju!
Och bosch har en diger tillbehörskatalog:http://www.bosch-home.se/produkter/matberedning/k%C3%B6ksmaskiner-tillbeh%C3%B6r.html?filter=mum-6~1047470
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Be, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser