Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Rätt höjd" på städet  (läst 2402 gånger)

Lakeside

  • Inlägg: 11
"Rätt höjd" på städet
« skrivet: 09 mar-19 kl 19:48 »
Hej!
Vet inte om det redan finns en tråd på detta.

Jag har precis börjat smida och har skaffat mig ett 85kg Söderfors städ efter att tidigare använt en bit järnvägsräls.
Nu kommer den stora frågan hur högt ska städet vara? Jag har hittat en uppsjö svar men det verkar vara knoghöjd på banan som vinner.
Stämmer det?

Hur ska jag tänka med kubben under?
Jag tänkte förankra städet med rälsspik.
Vad ska jag välja för träslag?
Hur stor diameter ska kubben ha i förhållande till städet?

Mvh
Lakeside

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #1 skrivet: 10 mar-19 kl 16:35 »
Man ska kunna ha knogarna på städet har ja fått lära mig.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #2 skrivet: 11 mar-19 kl 10:06 »
Det står säkert något om i Lars Enanders bok, jag kan kolla ikväll.

Jag tog den kubbdiameter som fanns till hands, det blev en bit lind. Annars kan man ju bygga upp en kubb av stående träreglar med metallklämma runt och då väljer man själv. Jag har lite plats över här och där kring städet för plåtburk med vatten att kyla verktyg till exempel.
Du kan lägga något under städ eller kubbe för att dämpa ljud eller hindra fukt att gå upp i kubben från golvet men det är tunna saker som inte påverkar höjden så mkt. Det beror ju på vad du har för golv och behov, jag har grusgolv så jag lyfte städ och kubbe och la under takpapp. Det var tungt att göra själv.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #3 skrivet: 11 mar-19 kl 15:40 »
Perfekt.
Då har jag uppfattat höjden rätt.
Det finns en uppsjö olika höjder på Youtube så det är lite klurigt vad man ska gå på.

Jag tänker lägga takpappunder både städ och kubben för att minska risken för ljud i resten av huset något eftersom det är samma betongplatta.

Vad tror ni om min idé att fästa städet med rälsspik?
Här sett andra som fäster med kedjor men det verkar menligt.
Hej!
Vet inte om det redan finns en tråd på detta.

Jag har precis börjat smida och har skaffat mig ett 85kg Söderfors städ efter att tidigare använt en bit järnvägsräls.
Nu kommer den stora frågan hur högt ska städet vara? Jag har hittat en uppsjö svar men det verkar vara knoghöjd på banan som vinner.
Stämmer det?

Hur ska jag tänka med kubben under?
Jag tänkte förankra städet med rälsspik.
Vad ska jag välja för träslag?
Hur stor diameter ska kubben ha i förhållande till städet?

Mvh
Lakeside


Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #4 skrivet: 11 mar-19 kl 15:59 »
Mitt sitter med mina första försök att smida spik så vi kan väl kalla dem för spikliknande föremål. Säg 4-5 mm fyrkantsjärn, ett föremål innanför (inne mot städets långsidor) varje tass på städet och sen vikta över och mot städets kortsidor.

Jag tror rent spontant att rälsspik är för stora, spar dem till något annat. Eller sträck ut en av dem till den blir tunnare så får du öva på det? Det är inte så roligt dock :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

 

Lakeside

  • Inlägg: 11
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #5 skrivet: 11 mar-19 kl 21:57 »
Jo det är ganska drygt att dra ut rälsspik, och en väldans massa slagg blir det också.

Har själv prövat att göra spik på en smideskurs och jag tyckte det var svårast att få till en snygg skalle. Hur jag än försökte så hamnade den inte i centrum.
Jag får väl bygga ett nageljärn och öva lite till.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: "Rätt höjd" på städet
« Svar #6 skrivet: 22 mar-19 kl 18:14 »
Det står säkert något om i Lars Enanders bok, jag kan kolla ikväll.



Han sade mig på tiden det begav sig att ett bra riktmärke är att man håller hammaren i ca 90 graders vinkel ut från kroppen så skall banen stå parallellt med städets yta.

(detdär med knogarna fungerar säkert på samma vis )

Hans råd har iaf fungerat utmärkt för mig i många år nu :)
(Det var fö han som en gång lärde mig smida så jag har honom att tacka för mycket :) )

-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Berberis, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser