Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?  (läst 5661 gånger)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
Hur långt är ett snöre kanske jag undrar nu men om någon skulle kunna svara med egna erfarenheter vore jag tacksam. Jag och min fru har köpt hus och har idag en sluten tank till toaletten vilket blir en kostsam historia att ständigt tömma - anlägga en trekammarbrunn vore ju ett alternativ men vi sparar helst in de slantarna och skapar oss lite egen gödning på köpet.

Dock undrar jag hur mycket fekalier man kommer behöva kompostera varje år? Vi är två idag plus en bebis men kommer så småningom vara fyra, men man kan ju förstås utöka kompoststorleken sen när det behövs.

Jag kollar på en separett 9000 villa eftersom den ska vara luktfri och inte behöva strös med torv och dylikt som jag antar kostar en del att ständigt köpa till, men någon här kanske rekommenderar en annan lösning? Billigt och luktfritt och ska kunna stå inomhus är kraven jag har på lösningen!

På separetts hemsida säljs ju deras egna kompost:
https://www.separett.com/sv-se/vara-produkter/kompostering/komposter/latrinkompost-roslagskomposten-1-x-500l
Men gode gud 3000kr för en plastlåda det ska ligga bajs i?? Har ni något förslag på någon annan lösning? Jag är inte vidare händig men kan ju följa en instruktion om någon har det på att bygga en egen - men det kanske är uteslutet att göra någon i trä då den ska hålla tätt och inte läcka nåt?

All hjälp uppskattas stort!

Hälsningar från en nybörjare på det mesta som har med hus att göra


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-19 kl 16:37 »
Separetten funkar ganska bra.
Dock är den inte luktfri, men fungerar ventliationen och man har bra fart på kisstömningen med ett vattenlås så är det inga problem.
Det kan oxå vara lurigt när man har småbarn.
Strö använder vi, det är en del spån från vedsåg ingen och sågspån från grannsågen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #2 skrivet: 22 jul-19 kl 16:55 »
Hmmm jo.. 
vill man slippa ifrån lagringen så kan man elda upp fekalierna.
Vi började började göra det efter att vi fann att komposteringen tog förbannat lång tid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #3 skrivet: 22 jul-19 kl 17:57 »
Hur går du tillväga då? O är det något regelverk som kommunen kan ställa sig emot? (Försöker få dispens från avfallshämtning och dess kostnad med hjälp av lagring/kompostering + egen sopsortering/tömning)

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #4 skrivet: 22 jul-19 kl 19:57 »
Separetten funkar ganska bra.
Dock är den inte luktfri, men fungerar ventliationen och man har bra fart på kisstömningen med ett vattenlås så är det inga problem.
Det kan oxå vara lurigt när man har småbarn.
Strö använder vi, det är en del spån från vedsåg ingen och sågspån från grannsågen.

Jag skulle nog kunna få lite sågspån av vår granne när jag tänker efter. Använder du ejektortanken man kan köpa till separetten eller har du en annan lösning? Har du testat småbarnstillbehöret till separetten?

Elda sin skit, är det en legitim lösning? Hur ställer sig din granne till det?  :laugh:

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #5 skrivet: 22 jul-19 kl 20:08 »
Jag skulle nog kunna få lite sågspån av vår granne när jag tänker efter. Använder du ejektortanken man kan köpa till separetten eller har du en annan lösning? Har du testat småbarnstillbehöret till separetten?

Elda sin skit, är det en legitim lösning? Hur ställer sig din granne till det?  :laugh:

Jag har än så länge urinen kopplat via det vanliga avloppet, det ska bli tank vad det lider.
Vi har inte testat småbarnstilbehöret av den anledningen att grabben vägrade använda det då,det var otäckt att lägga i det själv.

Eldandet, ja..  grannarna säger inget då dom bor så pass långt bort. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #6 skrivet: 22 jul-19 kl 20:21 »
Att elda skit fungerar bra, men du har väl inte fått tillstånd till det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #7 skrivet: 22 jul-19 kl 20:48 »
Att elda skit fungerar bra, men du har väl inte fått tillstånd till det?

Så som jag förstått det så är kompostering av fekalier tillståndspliktigt emedan förbränning inte är det.
Det som reglerar det är att man inte får lov att störa sina grannar med röken.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #8 skrivet: 22 jul-19 kl 21:12 »
Nja, avfallsförbränning är inte tillåten. Och hävdar du att det är bränsle så skall du ha en panna som är godkänd för det bränslet. Det finns de som fått tillstånd att elda skit i vedpannor, men jag tror inte man får göra det utan tillstånd.

Men jag kan ha fel, så elda på du. Det tar sig sade gubben och sket i pannan ;D

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-19 kl 21:17 »
Har nog för nära grannar för den lösningen tyvärr. Oså måste man ändå visa allt för kommunalarna föe att komma undan sophämtningen:/

 

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-19 kl 21:50 »
Hur går du tillväga då? O är det något regelverk som kommunen kan ställa sig emot? (Försöker få dispens från avfallshämtning och dess kostnad med hjälp av lagring/kompostering + egen sopsortering/tömning)

Jag var lite orolig angående hur kommunen skulle ställa sig till att jag ska få dispens från slamtömning genom att kompostera avföringen då jag läst att vissa kommuner är väldigt kinkiga hur det ska gå till - om de ens tillåter det osv. Ringde dock miljökontoret och frågade här och på dem lät det som att jag kan göra det om jag vill, hur jag än vill bara jag förvarar det i 6 månader. Ska dock fylla i en lapp och skicka in nu men efter samtalet så låter det som att så länge jag inte sprider färskt bajs hejvilt runt mitt hus så lägger dom sig inte i.

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #11 skrivet: 22 jul-19 kl 21:56 »
Jag har än så länge urinen kopplat via det vanliga avloppet, det ska bli tank vad det lider.
Vi har inte testat småbarnstilbehöret av den anledningen att grabben vägrade använda det då,det var otäckt att lägga i det själv.

Eldandet, ja..  grannarna säger inget då dom bor så pass långt bort.

Elda sitt bajs hade jag aldrig tänkt mig men då det är en bit till min granne med så kanske man kan passa på om kompostlådorna blir fulla, men jag tänker mig att det lär vara en förfärlig lukt? Det får då bli på en dag när vinden ligger på hårt kan jag tänka mig

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #12 skrivet: 22 jul-19 kl 21:56 »
Jag var lite orolig angående hur kommunen skulle ställa sig till att jag ska få dispens från slamtömning genom att kompostera avföringen då jag läst att vissa kommuner är väldigt kinkiga hur det ska gå till - om de ens tillåter det osv. Ringde dock miljökontoret och frågade här och på dem lät det som att jag kan göra det om jag vill, hur jag än vill bara jag förvarar det i 6 månader. Ska dock fylla i en lapp och skicka in nu men efter samtalet så låter det som att så länge jag inte sprider färskt bajs hejvilt runt mitt hus så lägger dom sig inte i.
Risken är ju att de vill ut o kolla men. Jag bor precis utanför detaljplanerat så de ville gärna kolla snabbt o ha utförlig beskrivning på kompost och avfallshanteringen etc. Men i övrigt lät de positiva, dock kan man förstå att de vill inspektera då anledningen till att det i många kommuner knappt går att få dispens är på grand av dem som historiskt ej skött det. Här gällde dock bara att komposten ska vara gnagarsäker o lakvattnet ej rinner iväg, samt isolerad då jag tänkt använda den året runt. Dock osäker på lagringstiden, läst både 6mån o 24 månader innan man kan sprida det i egna land där man ska äta grönsakerna otillagade. Någon som vet?
Kommer ju att påverka antal fack i komposten jag fnular på...

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #13 skrivet: 22 jul-19 kl 22:03 »
Risken är ju att de vill ut o kolla men. Jag bor precis utanför detaljplanerat så de ville gärna kolla snabbt o ha utförlig beskrivning på kompost och avfallshanteringen etc. Men i övrigt lät de positiva, dock kan man förstå att de vill inspektera då anledningen till att det i många kommuner knappt går att få dispens är på grand av dem som historiskt ej skött det. Här gällde dock bara att komposten ska vara gnagarsäker o lakvattnet ej rinner iväg, samt isolerad då jag tänkt använda den året runt. Dock osäker på lagringstiden, läst både 6mån o 24 månader innan man kan sprida det i egna land där man ska äta grönsakerna otillagade. Någon som vet?
Kommer ju att påverka antal fack i komposten jag fnular på...

Ja jag tänker mig att det är bäst att sköta det propert och fint - jag har ju själv en borrad brunn på gården och vill inte ha vad som helst rinna ned dit. Vad har du för sorts kompost? Nåt självbygge, och isåfall, hur gör man det tätt, nån plast på insidan av en träbox? Hur länge det ska behöva ligga i komposten hade jag också gärna vetat då jag siktar på att använda detta till odling av egen mat.

Obs ifall nån vet ungefär hur mycket avföring två vuxna människor producerar på ett år så är det av stort intresse för mig så jag vet hur jag ska dimensionera mitt komposterande!  :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #14 skrivet: 22 jul-19 kl 22:11 »
Elda sitt bajs hade jag aldrig tänkt mig men då det är en bit till min granne med så kanske man kan passa på om kompostlådorna blir fulla, men jag tänker mig att det lär vara en förfärlig lukt? Det får då bli på en dag när vinden ligger på hårt kan jag tänka mig

Tricket är att man har mycket strö i tunnan och att man har brasan under fekalierna.
Dvs man lägger dom på ett galler.  Då blir det så pass varmt att det torkar och brinner utan att lukta illa.

Hur mycket fekalier det blir beror en hel del på hur ofta man skiter hemma.
Men om du skaffar typ 4 stycken 200 literstunnor så har du så det räcker och har marginal.
Tar du plasttunnor så borrar du helt enkelt en jäkla massa 3 mm hål precis under kanten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #15 skrivet: 22 jul-19 kl 22:24 »
Det är just designen jag är lite osäker på. Och novis på allt detta så kan vara fel ute...
Kommer att kompostera allt från hushållet så en idé jag hade var 750L styck. Detta för i vissa kommuner har de tydligen infört minimivolym om 700L läste jag nånstans o för att det ska vara lite framtidssäkrat o ändå ha bra volym så lika bra att bygga stort, jag är funktionalist, saker ska funka och hålla:) dessutom kanske det ska passa fler om något år då jag lockat med någon på heltid i en sommarstuga vintertid:). Om man måste lagra 24 mån så hade jag först tänkt mig 4 fack(6mån användning per fack), med individuella luckor som man kan låsa för att det ska se skysst ut för länsman o ej förvirras av eventuella gäster vilken som är "aktiv". Utsida byggd av återanvända byggreglar av nån dimension, dock 2tum tjockt har jag tänkt. Kanske lite för stadigt men det ska som sagt göras 1 gång. Gnagarnät tänkte jag fästa redan på insidan av ytterväggarna, och fästa dem med reglar som nätet är vikt över så det ej glipar nånstans. Sen en kraftig presenning som går upp halvvägs eller hela vägen på väggarna invändigt, sett att ca 20-30cm är krav där de har sådana. Isolera med styrolit 70mm, även locken såklart. Innanför styroliten hade jag i nuläget tänkt byggplyfa kanske...då det här materialet kommer ätas upp av komposten o ska kunna bytas relativt enkelt. Dock har jag ej undersökt ur hälsosynpunkt, då får det ändras. Kanske råhyvlade reglar är enklast, likaså botten ett lager så man inte sätter spaden genom nät o press. Blir en stor pjäs men är ju tänkt att den ska funka smärtfritt o har bra backup på virke osv från bekanta o grannar så.
Såg faktiskt en bra ritning online som jag utgått igrån. Ska se om jag hittar den i min andra dator senare.

Det var just denna modell jag presenterade över telefon för kommunen och de sa godkänt direkt. Dock ville de som sagt ha det på pränt så ska försöka färdigställa design o skicka in innan höst, så dispensen går igång innan nästa sommar. Kostar 1500 per år så har ju lite budget att ta av för att göra en bra kompost.
Vad tror ni om designen rent spontant?

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #16 skrivet: 22 jul-19 kl 22:26 »
Tricket är att man har mycket strö i tunnan och att man har brasan under fekalierna.
Dvs man lägger dom på ett galler.  Då blir det så pass varmt att det torkar och brinner utan att lukta illa.

Hur mycket fekalier det blir beror en hel del på hur ofta man skiter hemma.
Men om du skaffar typ 4 stycken 200 literstunnor så har du så det räcker och har marginal.
Tar du plasttunnor så borrar du helt enkelt en jäkla massa 3 mm hål precis under kanten.
Min eldstad är snart klar så då ska jag prova bara för kul o göra ett nästest hos närmsta granne:)

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #17 skrivet: 22 jul-19 kl 22:30 »
Angående min design så kommer den även ligga precis bakom en liten ås så den kommer grävas ner till hälften troligen, bakre vägg kommer nästan vara helt nergrävd. Vinden ligger oftast från trädgård/hus o bort över denna lilla ås så luktmässigt kommer ingen påverkas om det skulle vara så. Där finns heller inga grannar på 1km.

TrottoarSlacker

  • Inlägg: 41
    • Östergötland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #18 skrivet: 22 jul-19 kl 22:33 »
Dock vet jag ej vad som är mest fördelaktigt, att göra djupa fack eller mer utplattade. 750L kan man ju få på många olika sätt rent formmässigt....

greger

  • Inlägg: 36
    • Västmanland
SV: Storlek på latrinkompost för familj permanent boende?
« Svar #19 skrivet: 23 jul-19 kl 15:45 »
Tricket är att man har mycket strö i tunnan och att man har brasan under fekalierna.
Dvs man lägger dom på ett galler.  Då blir det så pass varmt att det torkar och brinner utan att lukta illa.

Hur mycket fekalier det blir beror en hel del på hur ofta man skiter hemma.
Men om du skaffar typ 4 stycken 200 literstunnor så har du så det räcker och har marginal.
Tar du plasttunnor så borrar du helt enkelt en jäkla massa 3 mm hål precis under kanten.

Kul med så mycket svar i tråden. Förstår att det är nåt som ligger alternativare där ute varmt om hjärtat att slippa undan installation av slamavskiljare med infiltration och allt som hör till. Dessutom slipper man ju slamtömningen om 1200kr per år med förstås  :)

Jag har svårt att se hur man skulle kunna göra en billigare lösning än det du pratar om. Rekommenderar du några särskilda tunnor? De ska väl gärna sluta tätt vid locket, fast det kanske inte är svårare än att lägga nån tyngd över ett lock och se till att det inte finns glipor stora nog för flugor att ta sig in i och härja. Nackdelen är väl att de inte är isolerade och således behöver stå längre tid i tunnorna för att bli ordentligt komposterat, men det kompenseras ju med inköpspriset mot en isolerad latrinkompost. Jag kollar som sagt på att köpa in två 500-liters isolerade komposter för ca 6000kr totalt (biokub har isolerade istället för separetts egna komposter såg jag idag) Men det du pratar om lär väl handla om bara någon tusenlapp eller två för att fixa 1 kubik totalt. Håller dina fint i plasten när de fryser över vintern? Att de spricker hade ju varit rätt trist..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser