Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  hur mycket kött? hur många djur?  (läst 4237 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
hur mycket kött? hur många djur?
« skrivet: 07 jan-05 kl 18:42 »
jag funderar på att skaffa mig kaniner för att få eget kött, men undrar hur många djur man behöver för att försörja en liten familj, ca 4 personer. Jag kommer antagligen att ha höns också, men jag har ingen aning om hur mycket kött en kanin ger eller hur många jag kommer att behöva ha (eller om jag kommer vilja äta enbart kaninkött ;D, vad är rimligt, hur gör ni? ??? ....och finns det något djur som är svårt att ha tillsammans med kaniner?(förutom rävar då).
« Senast ändrad: 07 jan-05 kl 18:42 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:hur mycket kött? hur många djur?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-05 kl 21:22 »
Hejsan. det beror naturligtvis på "kaninen".
Ett par Gotlandskaniner kan med lite tur ge 30 eller fler ungar på ett år. Mängden kött beror på när man slaktar dem (naturligtvis)
Jag brukar alltid räkna "lågt" när jag ska investera i något. Säg att du får 20 ungar av ett par och att medelslaktvikten ligger på 1.5 - 2 kilo. Då blir det mellan 30 och 40 kilo på ett par.
DET räcker gott och väl för mina egna behov eftersom jag inte bara vill äta kanin utan gärna sticka emellan med lite anka, kalkon och lamm. :-)

Man kan ju naturligtvis hålla isär paret om man tycker att det räcker.

Hur det är med "kompatibiliteten" med andra djur vet jag lite om. Mina är i burar (när de inte smiter...) tillsammans med hönsen och det tycks fungera men jag ska flytta dem eftersom jag tror att tuppen kan upplevas som störande. :)

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:hur mycket kött? hur många djur?
« Svar #2 skrivet: 17 jan-05 kl 15:15 »
Hej!

Jag har också gotlandskaniner, som ger mellan 1,3 och 2 kg slaktvikt beroende på nar du slaktar. Mina honor får två kullar per år och det blir mellan 7 och 12 ungar.  Beroende på hur mycket annat kött du har och behöver och om du vill sälja kaniner (genbank?) kan du ju planera kullarna.
 Sätt igång långsamt till du är säkert att burarna fungera och att ni orkar slaktar!! De är ju sååå söta!

Lyckas till!  ;)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

konijn

  • Gäst
Re:hur mycket kött? hur många djur?
« Svar #3 skrivet: 22 feb-05 kl 19:04 »
Hei!

Anbefaler deg Fransk Vedder ( vet ikke om det heter det samme på svensk- har hengende ører). Dette er en kjøttrase som vokser rask og vekt på opptill 7/8 kilo er ikke uvanlig!
Med to hunner og en han av denne rasen kommer du opp i ca.90 kilo kjøtt i året uten å slite ut hunnene med for mange kull. Den har dessuten en fin pels ( stor selvfølgelig) som kan bli til deilige varme klær!
Se på ditt nærmeste bibliotek etter den danske boken: "Kød og æg fra egen have. Selvforsyneren. Forfattet av Jørgen Liljensøe. Boken går veldig inn på nettopp selvforsyning av kjøtt og egg. Den er desverre utsolgt fra forlaget, men bør være mulig å finne eller bestille lån gjennom din bibliotek.
Med store beitebur med to hjul foran og noen handtak bak, som er lett å lage selv, er det lett å flytte kaninene hver dag om sommeren.
Lykke til!

Tjotten

  • Gäst
Re:hur mycket kött? hur många djur?
« Svar #4 skrivet: 18 mar-05 kl 11:52 »
Jag rekommendrear dig att skaffa en stor ras (ej jätte). Själv föredrar jag New Zeeland eller Franskt Vädur. Den sista är mycket lätt att flå och lugn i sättet men de kräver också lite större utrymme. Andra bra sorter ska vara Vit lant, Blå Wiener eller Stora silver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 5 användare
olleryd, xaelanar, Hantverkaren, kincop, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser