Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Burar i plåt  (läst 3613 gånger)

Claes

  • Gäst
Burar i plåt
« skrivet: 23 mar-05 kl 16:15 »
Hej!

Jag undrar om plåt är ett olämpligt materialval för kaninburar.
Skall hålla hona o hane  vintertid på balkong.
Kanske måste måste man  isolera en plåtbur?
Kan gödsel som innehåller rost skada min kompost?
Önskar också komma i kontakt med kaninuppfödare i Boråstrakten.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Burar i plåt
« Svar #1 skrivet: 25 mar-05 kl 08:07 »
Menar du att botten ska vara i plåt?Det är nog så att spånen ,halm och kanin halkar ganska lätt på det matrialet.Du behöver inte isolera hela buren utan ha ett hus med spån och halm i./Anna.D

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Burar i plåt
« Svar #2 skrivet: 25 mar-05 kl 16:03 »
 Om hela buren ska vara av plåt (även väggar och tak) så blir det nog för varmt på sommaren om solen ligger på.
 Jag tycker trä är det allra bästa materialet (råspont) då blir det inte halkigt heller.
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Claes

  • Gäst
Re:Burar i plåt
« Svar #3 skrivet: 25 mar-05 kl 22:33 »
Tanken jag hade var att på min balkong vintertid
hålla en hona o en hane. Under sommarhalvåret får de vara i markburar ute i stugan. Men jag tror jag gör så att jag gör 2 bolådor i trä 80*40 cm, dessa ska placeras på varsin kortsida av en  "gård" i rostfritt stål.
Gården ska ha måtten 80*130 cm. Kanterna på långsidorna ska vara 200 mm höga.
Då får jag en bur som är 2.1 m lång o 80 cm bred.
Balkongens kortsida är 2,2 m. Det borde bli bra.
Eller?


 

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Burar i plåt
« Svar #4 skrivet: 27 mar-05 kl 12:55 »
Jag har två kaniner på balkongen, hona och hane. Min balkong är 2 X 4 m, och jag har delat den på mitten så att även vi människor kan vistas där (utan att få möblerna mm uppkäkade).

Avdelningen har jag gjort med kompostgaller tvärs över. Problemet är att honan gnager på gallret, så den tillfälliga lösningen är ett lakan på insidan så att hon inte kommer åt.

De har en vanlig utekaninbur på ben att hoppa in i, med hö. En mindre innebur med hö. Inför vintern gjorde jag även en "låda" av trä som är isolerad med frigolit, med gummimatta på golvet. Fylld med halm och hö. De har inte tillbringat särskilt mycket tid i den isolerade lådan.

Ovanpå burarna har de fleecefällar att sitta på och på golvet gamla trasmattor. De har även en stor kruka med jord att gräva i.

På så vis har de mesta möjliga utrymme att skutta på och kan även hoppa upp på grejor och in och ut ur olika burar.

De går på kattlåda, med papperspellets i. Jag har även skaffat en plastmatta som täcker hela golvet där de bor, så det blir enklare för mig att städa. Och visst stökar de till det, mattorna måste tvättas osv. Men jag vet att de har den rörelsfrihet jag kan ge dem i en liten lägenhet.

Balkongen ligger inte så himla soligt till, men det är verkligen nåt att tänka på om din gör det. Värme är onekligen mycket farligare för kaniner än köld.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser