Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!  (läst 13014 gånger)

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« skrivet: 17 okt-11 kl 10:56 »
Skall köpa ny köttkvarn men vet inte vilken jag skall välja?
Kan tänka mej betala upptill dryga 4000 kr.
Har kollat på NIMA MR 9 TC 22 och MENUETT G81. Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa eller några andra?
Tacksam för lite tips:)
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

regnpipan

  • Gäst
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #1 skrivet: 17 okt-11 kl 12:56 »
Ingen aning. Har själv en Bosch hushållsassistent med köttkvarnstillsats. Funkar bra till malningar på upp till en 7-10 kg per tillfälle (igår malde jag 10 kg älg). Större mängder skulle jag köpa något kraftigare för.

Vilka kvantiteter har du i åtanke?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #2 skrivet: 17 okt-11 kl 13:08 »
Ingen aning. Har själv en Bosch hushållsassistent med köttkvarnstillsats. Funkar bra till malningar på upp till en 7-10 kg per tillfälle (igår malde jag 10 kg älg). Större mängder skulle jag köpa något kraftigare för.

Vilka kvantiteter har du i åtanke?

Har också en Bosch hushållsassistent med köttkvarnstillsats och jag tycker den
räcker väldigt långt.
Min assistent går nästan dagligen med andra sysslor också.
Kan tillägga att den är minst 25 år gammal och fungerar utmärkt.


Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #3 skrivet: 17 okt-11 kl 13:23 »
Var hittar du Menuett-kvarnen?

Ta reda på vilka hålskivor som funkar till MR9 TC22. Den kommer ju bara med 4,5mm och det kan vara användbart med betydligt grövre hålskivor.

Om de är i övrigt lika så skulle jag välja den starkaste.

Martin-77

  • Inlägg: 111
    • Värmland
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #4 skrivet: 18 okt-11 kl 11:24 »
Ingen aning. Har själv en Bosch hushållsassistent med köttkvarnstillsats. Funkar bra till malningar på upp till en 7-10 kg per tillfälle (igår malde jag 10 kg älg). Större mängder skulle jag köpa något kraftigare för.

Vilka kvantiteter har du i åtanke?
Har oxå brukat hushållsassistent och det har fungerat ok men har egna grisar mm och drömmer om snabbare kraftigare doningar. Malde häromdagen 30 kg älgfärs och det tar ju lite tid med assistenten...

Det med hålskivor är en bra reflektion, och för en icke expert i ämnet till vad och varför har man bruk av olika hålskivor???

Menuett hittar man på JULA...
Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #5 skrivet: 18 okt-11 kl 19:34 »
Vi har precis köpt en "Kenwood pro 2000" (Elgiganten 2 795 kronor) och den fungerade utmärkt när vi tog hand om älgköttet efter jakten. Den är så snabb att man knappt hinner mata in köttet. 3 kg per minut ska den tåla (om människan bakom maskinen nu är så snabb). Bra att den har flera skivor med olika storlekar. Lätt att diska, det mesta i rostfritt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Magnus73

  • Inlägg: 190
    • Västerbotten
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #6 skrivet: 18 okt-11 kl 19:49 »
Kan du lägga runt 4000 så tycker jag absolut du ska kolla efter en gammal bankeryd ,ibland har man tur och kan få komma över en sån för den pengen

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #7 skrivet: 18 okt-11 kl 20:20 »
Jag har en bankaryd och det är en underbar maskin.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rexiam

  • Inlägg: 99
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #8 skrivet: 18 okt-11 kl 20:54 »
Kan du lägga runt 4000 så tycker jag absolut du ska kolla efter en gammal bankeryd ,ibland har man tur och kan få komma över en sån för den pengen

Bankeryd is da shit...

Vi har en sån i jaktlaget och den är kanonbra.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #9 skrivet: 19 okt-11 kl 11:32 »
Det med hålskivor är en bra reflektion, och för en icke expert i ämnet till vad och varför har man bruk av olika hålskivor???

"Det är kul att ha en uppsättning hålskivor med olika diameter på hålen. Då kan man variera ingrediensernas grovlek och experimentera fram nya korvar bara genom att byta malningsgrad. Korvarna smakar faktiskt olika beroende på hur finmalda ingredienserna är."


Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 18:38 »
Väcker upp tråden lite då jag också går i kvarnköpartankar. Står i valet och kvalet mellan dessa två. Har även hittat en kvarn av märket Sirmann(tror det hette så eller stavas så) nåväl.....Sirmanns kvarn ser exakt likadan ut som Menuett G81 men kostar 10000:-!!!!!. Är detta månne "samma" kvarn? Nån som vet? I sånna fall så känns det som att det är köpläge på Jula just nu...Menuetten kostar 2995:-. Men så mitt i allt detta så funderar jag även på en köttbandsåg från Duabhuset. Denna såg är även kombinerad med köttkvarn som drivs via drivaxeln på sågen. Denna manick kostar 2700:- och om det är något att ha så är det ju toppen. Har hört att det ska vara en "skitmaskin" men övervägande delen av de som jag hört från säger att den är helt ok och det säljs mkt av den. Vet nån här på Alternativ nåt om denna såg/kvarn? Vill trots allt ha lite mer på fötterna innan jag bestämmer mig. Tilläggas kan också att kvarnhuset är 80mm så det är lika stort som på tex Nimas kvarn och det är ju viktigt om man ska köra den ett tag. Nimas kvarn är bra det vet jag och den ligger som nr 1 på min lista.....men man vill ju gärna(eller jag iaf) kolla runt lite för det kan ju finnas lika bra grejer till lägre pris. Nackdelen med Menuett G81 var att det var så stora hålskivor 6mm och 8mm. Själv vill jag gärna ha 4,5mm (som på Nimas) och till den finns det sedan ett gäng olika storlekar att köpa till vid behov.
 

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 20:56 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=118310.msg1070631#msg1070631

Så här svarade jag dig förra gången. Nu har jag även hunnit testa kvarnen, även detta är nått lättmetall som inte tål något.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #12 skrivet: 26 sep-12 kl 21:22 »
Skulle jag köpa ny kvarn för hushållsändamål så skulle jag utnyttja den starka kronan och köpa från utlandet, förmodligen från tyskland, till exempel härifrån: http://beeketal.plentymarket.net/fleischereiausstattung/fleischwoelfe/ Betydligt mer prisvärda än Nima som är väldigt dyra även i jämförelse med andra svenska affärer.

Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #13 skrivet: 26 sep-12 kl 21:47 »
Ja jag kommer ihåg det Take och sedan blev det ju inget utav det. Köpte inget alls för den delen utan jag fick låna grannens Nima-kvarn och den går som tåget. Efter detta så har jag varit runt och styckat lite och på några  ställen har jag hört folk som köpt eller testat Duabhusets och de har vart nöjda både med såg och kvarn. Idag ringde jag till Duab och pratade med dom, dom själva sa följande: Sågen funkar bra....men bladet som följer är dåligt då man inte kan såga i ben med det. Då undrar man ju vad fan man ska med en bandsåg till. Sedan vad det gällde kvarnen så var den ok men han jämförde den med en normal hushållskvarn. Så bandsåg får vänta ett tag då jag ändå inte har användning för den i så stor utsträckning då jag mestadelen styckar benfritt.

Det som det står mellan just nu är Nimas och Menuett G81. Skillnaden på dessa två är prestandan/timme,det skiljer 50kg/timme till Nimas fördel. Det har väl iofs ingen större betydelse. Skillnaden i pris är 1500:- ungefär så där vinner G81:an.

Granngården/Nordpost har ju också två kvarnar men de verkar lite klena tycker jag och prismässigt ligger de ungefär lika som Nimas och G81:an. En som jag styckat en del åt har en från Granngården och han var inte nöjd med den,han har inte fått den att fungera tillfredställande. Vad han inte var nöjd med vet jag inte men han tyckte den var skit. 

Steven

  • Inlägg: 5
    • Uppland
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #14 skrivet: 26 sep-12 kl 22:05 »
Jag köpte en tc22 på nima med en extra hålskiva på 3mm och ett korvhorn. Fungerar utmärkt men har sett att de säljer i princip samma maskin på granngården betydligt billigare

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #15 skrivet: 26 sep-12 kl 22:31 »
Jag tyckte det gick helt ok att såga ben med DUAB-sågen men eftersom rullbordet rullar så dåligt så får man hålla fingrarna alldeles för nära sågbladet för att det ska vara hälsosamt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #16 skrivet: 27 sep-12 kl 12:31 »
Här finns en jämförelse: http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_-_8k%C3%B6ttkvarnar.html Menuetten verkar ju inte så särskilt bra.

Jag undrar hur de räknar ut kg/timme? Påståendena har ingen överensstämmelse med effekten på motorn. Kanske räknas även diametern på kvarnhuset. Tänk på att om du ska mala is eller genomfruset späck så behöver du en effekt på åtminstone 1200 W.


Moraggarn

  • Inlägg: 599
    • -
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #17 skrivet: 27 sep-12 kl 15:21 »
Dock verkar Menuett g81 vara riktigt bra och prismässigt ligger den ju som Nimas "lilla" och Granngårdens båda kvarnar (3500-4500) sen är den enligt "pappret" bra mkt bättre än Granngårdens mindre kvarn (och det är en bra kvarn). Att den nu är prissänkt med en tusing gör ju inte saken sämre. Ska själv åka och kolla på G81:an under helgen och se hur det verkar. Nackdelen med den tycker jag är att det bara finns två olika hålskivor(5mm och 8mm) medans det till Granngårdens finns 5 olika storlekar.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #18 skrivet: 27 sep-12 kl 18:54 »
De flesta kvarnar är standardiserade så att det går att köpa till hålskivor. Kolla Menuettens specifikationer. Går det inte att köpa till andra hålskivor avråder jag starkt från att köpa den maskinen.

 

Patrick 977

  • Inlägg: 1
    • Medelpad
SV: Inköp av köttkvarn. Behöver tips!!!
« Svar #19 skrivet: 27 okt-20 kl 09:17 »
Nima MR9-TC22 . Vi har havererat 2 st i vårt jaktlag på bara ett par år. Läcker ut oljan ur växellådan nästan på en gång sedan efter ett tag så fri spinner kugghjulen i vxl lådan o kvarnen står still. Har bytt packbox o fyllt på olja varje år men det hjälpte inte från haveri. Sitter ett PLAST drev i växellådan som pajar!!!
« Senast ändrad: 27 okt-20 kl 18:20 av Patrick 977 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser