Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysar  (läst 866 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
Frysar
« skrivet: 22 jun-13 kl 22:45 »
Jag har lust att köpa en frysbox eller ev ett skåp som kan stå i uthuset. Jag har hört att i dom nya är det en typ av olja som blir trögflytande då det blir minusgrader ute och då pajar frysen. Alltså vill jag köpa en gammal, men hur gammal måste den vara? Alla märken gick väl inte över till den nya oljetypen samtidigt? Så hur ska jag veta att frysen tål minusgrader ute?

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Frysar
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 12:06 »
Jag har två nya frysar (ett skåp och en box) ståendes i frysgrader på vintern. Den ena är sex år gammal och den andra fyra (eller är det fem...?). Den senare är en E-lux på närmare 500 liter. Försäljaren på E-lux hade en själv "vinterståendes" på landet. Jag har inte haft några som helst problem med mina frysar. Här har det varit som kallast minus 28.6 sedan jag skaffade dem båda.

Om jag minns rätt så sa E-lux-människan att frysar inte är tänkta att stå i rum kallare än 16 grader. Har även för mig att det hade att göra med att de inte startade/hade problem att starta om det blev strömavbrott på vintern. Han hade inte heller haft några problem.
Tant inte fru, om jag får be. :D

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Frysar
« Svar #2 skrivet: 23 jun-13 kl 14:59 »
Alla någotsånär moderna kylar och frysar har en s k klimatklass angiven, som talar om högsta och lägsta tillåtna omgivningstemperatur. På min kyl/frys (enkompressorskåp, billigt märke, från 2005) står det t ex Class N på typskylten. Det går att googla fram vilka temperaturgränser som gäller för respektive klass, och ska man köpa en ny frys står det säkert i energideklarationspapperna som brukar ligga framme hos säljarna. Tydligen finns det en standard som heter EN 153 som bl a definierar de där klimatklasserna.

Om man ser tekniskt på saken så blir ju det största problemet för frysen då det är så kallt utanför den att kompressorn nästan inte behöver gå för att hålla kylan (säg t ex att man vill ha -18 °C i frysen och det är -10 °C utanför). Då startar kompressorn så sällan att den hinner bli helt utkyld mellan gångtillfällena. Man skulle kunna lösa problemet - dock till priset av en del onödig energiförbrukning - genom att montera på kompressorvärme, på samma sätt som i de flesta luftvärmepumpar.

Nina W

  • Inlägg: 4009
    • Värmland
SV: Frysar
« Svar #3 skrivet: 24 jun-13 kl 12:11 »
Tack før førklaringen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 1 användare
malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser