Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När klarar sig dvärgvaktelkycklingar utan värmelampa?  (läst 3284 gånger)

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Mina dvärgvaktelkycklingar börjar få fjädrar på ryggen och undrar om de klarar sig utan lampan sen när de har fått fjädrar på ryggen?
Påfågelduvor.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-07 kl 17:12 »
Jag brukar ha lampa till mina tills de är ca 6-8 veckor.
Hönan kan gå med kycklingarna, till de är 10 -12 veckor,
lampan ersätter ju hönan.
Jag har lampa med hel och halvfart, efter 4 veckor blir det halvfart.
Det är åldern som avgör och hur varmt det är i tex. hönshuset.
Hoppas att du blir hjälpt av detta.
Hedemorahöns

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-07 kl 19:27 »
Det som jag gjort, enligt den boken har läser, HÖNS, så ska man höja lampan succesivt så att grad för grad minskar och inte helt plötsligt. Sedan är jag nog ganska snäll och har satt på lampan nattetid, (det är inte enligt boken), lite längre, om det inte är väldigt varmt i luften!

Min första kull, nuturruvade, är så stora att de sitter på nattpinnar med sina hönsmammor, men de kurar under vingar och dun, och sticker fortfarande in under mammorna ibland under dagen!

Silverfallet

  • Gäst
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #3 skrivet: 06 jul-07 kl 20:40 »
Vaktlar behöver inte värme lika länge som höns kycklingar. Jag börjar tona ner vid 3 veckors ålder.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #4 skrivet: 06 jul-07 kl 21:05 »
Men om det inte går att sänka värmen på lampan då? De bor inne just nu så det blir inte så kallt. De är 2 veckor men har redan börjat få fjädrar på ryggen och en har det redan.
Påfågelduvor.

Silverfallet

  • Gäst
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #5 skrivet: 06 jul-07 kl 21:08 »
Ändra bara avståndet. Du ser ju dessutom hur mycke dom använder värmen.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #6 skrivet: 06 jul-07 kl 21:16 »
Men det går inte att ändra avståndet för lampan sitter i taket och de använder den rätt mycket och brukar sova under den.
« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 21:17 av 8zw »
Påfågelduvor.

carmencha

  • Gäst
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #7 skrivet: 06 jul-07 kl 23:47 »
Hej!

Om kycklingar kurar ihop sig, så försöker de hålla värmen genom att ligga tätt intill varandra. Om du ser att de ligger mer utspridda så är det för varmt. Så kan du justera värmelampan.

Jag brukar ställa deras vatten en bit ifrån efter en vecka, så att de vänjer sig vid att lämna värmen.

Lycka till!

mvh Carmen

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #8 skrivet: 06 jul-07 kl 23:51 »
De ligger ibland bredvid varandra och ibland en bit ifrån och ligger ner som om de solar sig. Värmelampan är på ena sidan och de brukar gå runt i hela även där det inte är så varmt men de föredrar att sova och vila under lampan. Har en vattenskål vid lampan men den välter de/krafsar jord i hela tiden så jag har en extra vattenskål i mitten men matskålen är också under lampan men jag brukar även sprida ut maten.
« Senast ändrad: 06 jul-07 kl 23:55 av 8zw »
Påfågelduvor.

8zw

  • Inlägg: 433
    • Södermanland
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #9 skrivet: 10 jul-07 kl 17:55 »
Bör jag vänta tills de börjar färga ut och ser ut som vuxna eller bara tills de har fått fjädrar på hela kroppen innan jag stänger av lampan?
Påfågelduvor.

orloff

  • Gäst
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #10 skrivet: 10 jul-07 kl 18:44 »
Jag hade värme i 2 veckor till mina. Börja med att stänga av på dagen och efter någon dag helt.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:När klarar sig kycklingarna utan värmelampa?
« Svar #11 skrivet: 10 jul-07 kl 20:08 »
Det beror helt på temperatur och årstid.

Kläcks dom i februari har jag värmelampa på i flera veckor tills dom utvecklat fjädrar.
Den här tiden på året har jag sällan kallare än 28 plusgrader på nätterna och skuggtemperaturer på runt 35 under dagarna och behöver inte använda lampan alls.
Snarare viktigare för mig att se till att dom inte blir för varma.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser