Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Singermaskin som krånglar  (läst 5835 gånger)

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
Singermaskin som krånglar
« skrivet: 02 jan-21 kl 13:50 »
Min hushållsmaskin av märke Singer har, efter många felfria år, fått för sig att den ibland ska "hoppa till" och då blir det fula öglor av undertråden på baksidan. :/
Vad kan man göra?

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #1 skrivet: 02 jan-21 kl 21:24 »
Jag har inte hållit på mycket med Singer, men det skulle kunna vara bra att veta vad det är för modell. Har hört talas om ett liknande problem på en 80-talsmaskin av något annat märke (kan ha varit Bernina eller något annat schweiziskt/tyskt), som visade sig bero på ett sprucket plastkugghjul i drivanordningen för skytteln.

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #2 skrivet: 02 jan-21 kl 21:57 »
9810C står det som modellbeteckning. Årtal vet jag inte, men den är inte från 80-talet, så mycket vet jag ;)

Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #3 skrivet: 03 jan-21 kl 18:41 »
Hej LimJans
Kan du beskriva vad som händer när maskinen "hoppar till".
I alla fall bör du börja med att byta nål, innan vi gör något annat.
Bifoga gärna en bild på hur sömmen ser ut när det blir fel, så tar vi en sak i taget:)

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #4 skrivet: 03 jan-21 kl 18:53 »
Nålen är alldeles nybytt.

Det som händer är att jag syr vanlig raksöm och maskinen funkar fint. Sen, efter att ha sytt kanske en halvmeter eller mer, så är det nånting som "skramlar/klånkar" undertill vid undertråden, en eller ett par ggr, och sen fortsätter maskinen att sy lika bra igen. Sömmen på ovansidan tyget är fin, men på undersidan har det blivit en eller par märkliga långa öglor, som "loopar" av undertråden samtidigt som det skramliga ljudet uppstod.

Det skumma är just att det inte är hela tiden, utan bara ibland.  ???


Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #5 skrivet: 03 jan-21 kl 19:04 »
Hej
Har du någon gång gjort rent under spolen. Med års användning samlas där massor av fibrer som med tiden kan göra att undertråden fastnar med jämna mellanrum. När tråden sedan släpper, blir det en ögla eller ett nystan på undersidan.

Hade det varit ett mekaniskt problem hade du hört samma sjud varje varv maskinen tar.

Nu när vi har mobiltelefonkameror är det ganska enkelt att plocka isär och sätta ihop saker. Var noga med att fotografera efterhand som du blockar bort delar. Undertrådsspolen vilar i en liten kopp, där den ligger löst. Det är under denna kopp som det kan samlas smuts.

Jag letar just nu efter bilder på hur det går till...

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #6 skrivet: 03 jan-21 kl 19:17 »
Har skruvat isär och gjort rent idag, fick ut typ en halv hamster  ;D Dock kvarstår problemet ändå. Vi smorde lite också.

Ska försöka få till ett kort, har inte mobiltelefonkamera själv utan får låna makens som jag inte är så haj på....

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #7 skrivet: 03 jan-21 kl 19:25 »
Såhär.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #8 skrivet: 03 jan-21 kl 19:35 »
Ungarna lånade min Singer och lyckades få det mesta kring undertråden att ramla isär. Sydde dåligt var allt de sade och att det givetvis inte var de som gjort något. Tror att de inte fått in undertrådshållaren i helt rätt läge. Den gick i alla fall felfritt när jag efter lite pyssel fått dit alla bitarna.

Kan ju varit din hamster som petat ut något ur sitt läge.

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #9 skrivet: 03 jan-21 kl 19:37 »
Det är ingen lös undertrådshållare som man kan ta ut på den här modellen, man bara lägger i spolen i en kopp som sitter fast.

Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #10 skrivet: 03 jan-21 kl 20:29 »
Vad spännande:)
Är du säker på att det är undertråden som knyter så fina rosetter? Om du är osäker - sy med olika färg på över och undertråd.
Undertråden lever ett stillsamt liv nere i maskinen, och det är mycket sällan som den skapar mer problem än lite ojämna stygn.

Övertråden gör däremot dramatiska saker om den inte får som den vill, som liknar det som syns på din bild. Resultatet av fel runt övertråden syns oftast under tyget. Och det är också där det skramlar och lever, även om felet är övertråden.

Det är mycket svårt att säga vad det kan vara, men en sak till kan vi testa innan det blir symaskinsverkstaden nästa.

OM maskinen syr fint i 20cm med sedan låter konstigt, kan det vara sytråden. Det finns två sorters trådrullar. Gamla rullar som skall monteras lodrätt på maskinen och rullas av, och nya trådrullar som skall ligga ner på maskinen och dras över toppen på trådrullen. I princip alla moderna trådar, som Amman och Guntermann ska ligga ner. Annars finns det risk för att de tvinnar sig och slår små öglor på sig själva. När öglan når trådspänningen rycker den till i nålen... inte bra. Det blir kaos på baksidan av tyget. Samma sak sker om gammal tråd, som skall rullas av stående, monteras liggande på en modern maskin.

Det kan även vara att plasthuset runt undertråden nu är så erfaret efter många års sömnad, att det behöver bytas. Det är trots allt plast. Jag har kollat och det är en mycket vanlig mekanik i din maskin som finns i massor av Singer maskiner. Det är inte omöjligt att en Singer handlare har undertrådshållare på lager. Annars finns det massor av denna del på nätet:

Sök på: singer apollo bobbin case

Här finns en liten film på hur huset kan justeras:
https://www.youtube.com/watch?v=0Tb15hHUgp4



LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #11 skrivet: 03 jan-21 kl 20:41 »
På min maskin ska rullen ligga ner och trådarna jag syr med är av både lite äldre och helt ny sort. Den jag har sytt med på bilden är ny, märke Falk.
Ska prova med olika färger på trådarna, återkommer med resultat i morgon. :)
Ska även kolla om det går att göra så som på videon med tråden, så den inte har fått en smäll där.
Tack!

Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #12 skrivet: 03 jan-21 kl 21:10 »
Lycka till :)

Själv syr jag bara på antika maskiner helt i metall - så nu har jag fått lära mig mycket om modernare maskiner. Alltid intressant.
Det verkar som om plasthållare för undertråden är en förbrukningsvara. De slits ut och resultatet är att maskinen låter konstigt, och syr sämre med tiden. Det är därför det finns så många reservdelar kring detta problem på nätet. Till och med Amazon har dem i lager.

Två filmer som berättar att bara en liten skada kan vara en god anledning att byta undertrådshus:
https://www.youtube.com/watch?v=ksq5abe9-GA

Efter från minuter kommer det viktiga:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0fAFIzOoGpM

Eftersom:
Du har en ny nål
Du har en ren maskin
Tråden inte går av
Nålen inte går av
Det bara blir fel ibland
Så skulle jag rösta för att det rör sig om en utsliten undertrådshållare. 100kr på webben.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #13 skrivet: 03 jan-21 kl 22:46 »
Det kan ju också tänkas vara en bit av en avbruten nål som ligger någonstans i mekanismen och ställer till problem.
Åtminstone på äldre Singer var det vanligt, eftersom de skulle ha något kortare nålar än t ex Husqvarna, men med samma slags fäste. Hade man råkat sätta för lång nål i en Singer bröts den ofta av när den hakade fast i matare eller skyttel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #14 skrivet: 04 jan-21 kl 00:43 »
Det var intressant det där med trådrullen, om den skall ligga eller stå. Finns det något märke på de rullar som skall ligga?

Lars Gustavsson

  • Inlägg: 7
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #15 skrivet: 04 jan-21 kl 09:09 »
Hej
Trådrullar med krysslagd tråd ska ligga (eller stå, om tråden dras av över trådrullens ena ände.) Det syns ett tydligt mönster på rullens yta när den är krysslagd. Ofta är dessa rullar långa och smala i plast, eller av pappersrör.




Den andra varianten skall stå upp (eller rullas av från trådrullen). De är kortare och tjockare rullar utan mönster i trådens uppläggning.



Olika trådar är olika känsliga för detta.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #16 skrivet: 04 jan-21 kl 10:50 »
Okej, tack!

Det här är ju en liten, men viktig detalj som vi som inte är så uppdaterade lätt missar. Man köper ny tråd eller man köper en ny maskin och använder den tråd man har.

Jag håller på mycket med rep och även stängseltråd, och där ser man ju direkt problemet om man gör fel och lindar upp och haspar ut, men med symaskinen blir det ju lite smått och lurigt, problemet blir inte så uppenbart.

mohsart

  • Inlägg: 381
    • Blekinge
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #17 skrivet: 12 mar-21 kl 10:43 »
Jag hade liknande problem en gång och det visade sig vara trådspänningen som spökade.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #18 skrivet: 12 mar-21 kl 13:46 »
Hade inte heller en aning om att vissa trådrullar ska ligga ner. Tack för info!
Hur har det gått för dig Limjans?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #19 skrivet: 12 mar-21 kl 14:57 »
Kom att tänka på en viktig grej med trådrullarna. De som är krysslagda måste ju rimligtvis läggas åt rätt håll, annars blir det ju dubbelt tvinnat när tråden dras ut. Är det markerat på trådrullarna?

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Singermaskin som krånglar
« Svar #20 skrivet: 12 mar-21 kl 16:31 »
Hade inte heller en aning om att vissa trådrullar ska ligga ner. Tack för info!
Hur har det gått för dig Limjans?

Tack, det funkar bra (eller iaf betydligt bättre). Gjorde rent den, det var allt. Köpte inga nya delar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser