Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fröså kvitten  (läst 4719 gånger)

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Fröså kvitten
« skrivet: 13 feb-19 kl 09:25 »
Har fått två kvittenfrukter av mina föräldrar som i sin tur fått dem av sin granne. Frukterna är i storlek som ett äpple. Jag tror efter lite googling att det är japansk kvitten. Nu undrar jag om dessa går att fröså? Eller är det som med äpplen att det kan bli lite vad som helst när man frösår?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Fröså kvitten
« Svar #1 skrivet: 13 feb-19 kl 19:19 »
Ja, det ska gå. Arterna förökas med frö. Sås tidigt på våren,
läser jag i en bok: Wright-Bondesson "Att föröka trädgårdsväxter" (1974)
Jag har också noterat att de kan behöva stratifieras (ligga i en kruka med jord/mull utomhus över vintern).
Då kan du så en del av fröna nu snart och spara några. (Om det misslyckas kan du prova att stratifiera resten sedan).

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Fröså kvitten
« Svar #2 skrivet: 14 feb-19 kl 18:26 »
Javill, menar du äkta kvitten eller rosenkvitten? Den japanska är, så vitt jag förstår, rosenkvitten. Äkta kvitten är inte lika vanlig eller lika härig. Jag har frön av rosenkvitten och tänker provså hälften inne och hälften ute nu medan det fortfarande är lite kallt. Jag är osäker på om de behöver stratifieras men det kan vara värt ett försök. Kom gärna tillbaka och berätta hur det gär för dig!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fröså kvitten
« Svar #3 skrivet: 14 feb-19 kl 23:10 »
Ja japansk kvitten och om rosenkvitten är samma så är det det. Inte äkta kvitten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Fröså kvitten
« Svar #4 skrivet: 15 feb-19 kl 17:03 »
Ok. Jag har sått en kruka inne och en ute nu. Jag vet inte om det funkar men gör ett test. Annars går det jättebra att ta sticklingar av rosenkvitten. Jag har en lite kvist på tillväxt i trädgården men den växer ganska långsamt, funderar på att flytta den till våren. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Fröså kvitten
« Svar #5 skrivet: 14 apr-19 kl 09:48 »
Uppdatering: ingenting verkar ha grott ännu, varken ute eller inne. Jag har också fått lära mig att rosenkvitten inte är självfertilt så hursomhaver behöver jag hitta ännu en sort om det skulle bli nåt av sådden. 
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fröså kvitten
« Svar #6 skrivet: 14 apr-19 kl 11:13 »
Om det inte är självfertilt så blir det nog inget här heller.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Fröså kvitten
« Svar #7 skrivet: 14 apr-19 kl 16:46 »
Om det inte är självfertilt så blir det nog inget här heller.
Vanlig rosenkvitten är självfertilt. Jag har själv sått rosenkvitten och lyckats. Rosenkvitten sår sig själv också, så man kan få buskar lite varstans. Tanten som bodde här före oss kokade rosenkvittengelé, som hon gärna sålde. Jag rev bort de flesta buskar, vilket var ett drygt jobb på grund av de sega och starka rötterna.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fröså kvitten
« Svar #8 skrivet: 14 apr-19 kl 18:58 »
Vanlig rosenkvitten är självfertilt. Jag har själv sått rosenkvitten och lyckats.

Vad bra! Då ger jag inte upp ännu.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Fröså kvitten
« Svar #9 skrivet: 14 apr-19 kl 20:22 »
jag fick en bärkasse full av såna äpplen.. de stoppade jag ner i jorden häromdan.. hoppas de gror. När vi var barn kallade vi dem för svinäpplen.. för det gjorde svinont när man kastade dem på varann...haha
Fjäderfän och kaniner

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Fröså kvitten
« Svar #10 skrivet: 15 apr-19 kl 16:34 »
Jag har frö sått Rosenkvitten för många år sedan. De växer både i torpet ock här hemma i trädgården. Det blir stora frukter på dem.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Fröså kvitten
« Svar #11 skrivet: 15 apr-19 kl 19:37 »
Vanlig rosenkvitten är självfertilt.

Jamen så trodde jag också. Den som sa annat kan ju ha fel!  ;D När jag funderade lite till insåg också att de frukter jag tog frön från växte i en liten häck med rosenkvitten och de var nog alla samma sort, tror jag. Så då är det bara att vänta och se om det gror då!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 3 användare (1 dolda)
papwe, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser