Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)  (läst 44980 gånger)

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« skrivet: 21 sep-13 kl 23:08 »
Är verkligen inne på att bygga ett "tiny house".

Håller på att läsa på via böcker och internet och planerar som bäst. :P

Har ni tips på vart man kan få tag på en lämplig trailer som huset ska stå på?

Har begränsad budget men gott om tid. Arbetslös...
Så om man kan få tag på en trailer som behöver lite jobb superbilligt vore det ju toppen.

Ska man kolla efter trasiga/nedbrända/krockade husvagnar?

P.s Vet att det är mycket jobb att bygga ett sådant hus, men nu tar vi en sak i taget här. :)

Huggorm

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #1 skrivet: 21 sep-13 kl 23:12 »
Ett husvagnsunderrede är det absolut billigaste och enklaste. Ibland kan man få gamla husvagnar helt gratis eftersom de är svåra för ägarna att bli av med. Skrotarna vill inte ta emot dem eftersom det är för mycket jobb att riva dom. Vem vet, det kan till och med finnas husvagnar som man får betalt för att ta emot  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #2 skrivet: 21 sep-13 kl 23:56 »
Tänk på att det lätt blir stora tyngder när man bygger på traditionellt sätt. Försök hitta en stor boggievagn.

Inte för att de skänker bort grejerna, men kolla med stora husvagnsförsäljare. Ibland slaktar de vagnar, och har man tur kan ett underrede bli billigt.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #3 skrivet: 22 sep-13 kl 00:03 »
Det är mycket lämpligt att börja med att tänka igenom bygget noga, göra ritningar och materiallistor så att man kan beräkna i förväg hur tungt huset blir. Glöm inte taktäckning, inredning, tekniska installationer mm. När man väl har den siffran kan man försöka få tag på ett lämpligt vagnsunderrede - eller inse att det hela blir för tungt och man måste ändra sina planer.

Tänk också på att alltsammans inte får bli tyngre än att du får dra det lagligt med den dragbil och den körkortsklass du har.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #4 skrivet: 22 sep-13 kl 00:57 »
Det är mycket lämpligt att börja med att tänka igenom bygget noga, göra ritningar och materiallistor så att man kan beräkna i förväg hur tungt huset blir. Glöm inte taktäckning, inredning, tekniska installationer mm. När man väl har den siffran kan man försöka få tag på ett lämpligt vagnsunderrede - eller inse att det hela blir för tungt och man måste ändra sina planer.

Tänk också på att alltsammans inte får bli tyngre än att du får dra det lagligt med den dragbil och den körkortsklass du har.


Tack för svaren!

Torbjörn: Mmm, får ju självklart tänka till innan. Men först behöver jag någonstans att vara för att bygga. Har en bekant med gård som kanske har plats i en av sina lador för trailern. Skall förhandla med honom inom snar framtid, får nog ta vägen förbi systembolaget för att få honom på rätt humör inför förhandlingen. :D
Får jag fixat plats kan jag börja jaga trailer, och får jag tag på en trailer kan jag ju fixa upp den och bygga "grunden" under vintern.

Tror inte vikt och dragbil behöver spela så stor roll i mitt fall. Jag planerar inte att flytta på "huset" så ofta och har bekanta med både lastbilskörkort och traktorer. Tänker det får bli lite omständigt när det ska flyttas så kan man bygga mer "fritt" än behöva väga varje liten skruv. Går ju säkert hyra en stor dragbil för en dag långt i framtiden då bygget är klart...
Beskedet att man kan hitta gratis husvagnar låter ju lovande.

Vad tror ni om den här designen som koncept? "Fencl"... http://www.tumbleweedhouses.com/products/fencl/#ad-image-0
Ser ju för jädra mysigt ut på bilderna på hemsidan.
Står att "dry weight" (vikt utan möbler gissar jag?) ligger på drygt 2,6 ton.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #5 skrivet: 22 sep-13 kl 08:27 »
Då skall du hålla dig till en 3,5 tons släpa för bil som max om du vill kunna flytta den med hjälp av personbil. Nöjer du dig med att puttra i 40km/timme när du väl flyttar vagnen så är det bättre du bygger den som traktorvagn, då slipper du oroa dig för vikten och du slipper besiktning m m. Då kan du bygga stort ;D

Huggorm

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #6 skrivet: 22 sep-13 kl 10:17 »
Har man gott om pengar är det ju rätt bra att bygga på en lastbilstrailer, så som cirkusvagnen som finns till försäljning här på forumet. Då kan man bygga tungt om man vill och gott om plats blir det också.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #7 skrivet: 22 sep-13 kl 11:38 »
Att kunna dra med personbil, men i 40km/h, känns ju som ett förståndigt tillvägagångssätt. 40km/h är ju väldigt mycket högre hastighet att flytta på än om jag skulle bygga en friggebod på marken.  :P
Förhoppningsvis hittar man ett fint ställe att parkera/hyra på sen. Man kanske köper ett gammalt torp som har el och egen brunn, bor i "husvagnen" och renoverar torpet när man har lust, säljer det och bara tar huset och kör vidare...

Att bygga på lastbilstrailer har jag tänkt på. Men det borde väl bli mycket dyrare att bygga större? Mer isolering, virke, material, tid...
Tänker också att om man bygger på ca. 15m2 behövs det inte lika mycket energi att värma upp och blir billigare att bo. Kanske räcker med kroppsvärmen och värmen från laptopen under hösten, om man har solfångare på taket och bara ett litet värme-element på vintern?

Visste inte att man slapp besiktning med traktorvagn, det var ju glada nyheter, borde bli lite enklare. Måste finnas många vagnar runt om på gårdarna ute på västgötaslätten där trailern är i okej skick men inte används...

Jag har funderat på att bygga på en stor lastbilskärra och låta huset stå på halva och ha ett växthus på andra halvan... Men tror jag kommer bli inspärrad på psyket när jag berättar för familjen då.  ;D

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #8 skrivet: 22 sep-13 kl 11:53 »
Skall du ha en ide som retar många så bo i en kontainer ;D

En 30 fots får du ett rymligt boende i och när du vill flytta så finns det gott om bilar som hanterar kontainrar. Ytterskalet är då helt klart, inbrottssäkert och åskskyddat. Det enda du behöver göra är att isolera och ta upp fönster. Bulk-kontainrar har ofta takluckor som du lätt ersätter med ljusinsläpp.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #9 skrivet: 22 sep-13 kl 12:08 »
Skall du ha en ide som retar många så bo i en kontainer ;D

En 30 fots får du ett rymligt boende i och när du vill flytta så finns det gott om bilar som hanterar kontainrar. Ytterskalet är då helt klart, inbrottssäkert och åskskyddat. Det enda du behöver göra är att isolera och ta upp fönster. Bulk-kontainrar har ofta takluckor som du lätt ersätter med ljusinsläpp.

Haha, tanken på att anta den utmaningen är lockande! :D
Kanske skaffa en fin rätt ny container och måla den rostfärgad med vita fläckar (måsskit) och slå lite med slägga på den så den ser extra sunkig ut.

I mitt drömtorp har jag tänkt skaffa en eu-container och gräva ner den och ha som jordkällare.

Jag har läst det är rätt mycket krångel med att bo i container, problem med fukt och isolering.
Tror du det kommer bli billigare att bygga en container på hjul än ett "traditionellt" tiny house?

En lite mer seriös tanke angående containerbygge är väl att det kanske blir svårare att kunna få ställa huset där man vill. Stugan på bilden i tråden är ju jättevacker. Tänker om man t.ex hittar ett äldre par på någon gammal herrgård som låter en parkera huset på gården om man hjälper till med gräsklippning, laga staket och dylikt...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #10 skrivet: 22 sep-13 kl 12:57 »
Du har helt rätt i att en vacker vagn som är välgjord kommer att vara mycket lättare att få parkera ett tag. Kommer du med en graffittimålad kontainer så skall det till ett öppet sinnelag och en lämplig plats för att bli välkommen. Även om du lackar den riktigt snyggt så kan det nog kännas som att du kommit för att stanna när lastbilen ställer av den.

Isolering är en utmaning när ytterskalet är helt tätt. Får du ut inomhusluft i isoleringen blir det blött i väggarna. Fukt inne blir det inte mer än i andra byggen.

Svårt att säga när det gäller kostnader. Du får en nästan ny 30 fotare för 30 000. Panel och tak och färg till motsvarande storlek på regelbygge går nog på 20 000. Isoleringen blir dyrare till kontainern, men om du sprutisolerar den så kan du räkna bort en hel del på stommen. Jag tycker inte du skall ge dig på kontainern som förstabygge, men den är en kul tanke ;)

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #11 skrivet: 22 sep-13 kl 21:37 »
Låter som ett roligt projekt. Lite avis är man, men har ju min gård som slukar all tid, så ngn vagn blir det inte för mig förens man blir pankis om 40 år.

Har funderat på personer som dig, folk som vill leva billigt men har tid och vill bo i vagn. Har som sagt en gård, och skulle vara kul att avyttra en bit mark för en vagnare mot att få lite hjälp på gården, låt säga 2 arbetsdagar i månaden mot plats för vagn osv.

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #12 skrivet: 22 sep-13 kl 21:56 »
octavianus!!?
Vart har du den gården?Har gått i dom tankarna en stund,fast tvärt om då ;)
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

octavianus

  • Inlägg: 118
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #13 skrivet: 22 sep-13 kl 22:21 »
ligger ca 3-4 mil norr om Uppsala, eller en halvtimme med bussen.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #14 skrivet: 23 sep-13 kl 00:02 »
Låter som ett roligt projekt. Lite avis är man, men har ju min gård som slukar all tid, så ngn vagn blir det inte för mig förens man blir pankis om 40 år.

Har funderat på personer som dig, folk som vill leva billigt men har tid och vill bo i vagn. Har som sagt en gård, och skulle vara kul att avyttra en bit mark för en vagnare mot att få lite hjälp på gården, låt säga 2 arbetsdagar i månaden mot plats för vagn osv.

Är nog jag som ska vara avis på dig, en hel gård. :P

Precis! Borde ju finnas många som dig som har en liten avskild plats på gården att hyra ut i utbyte mot lite arbete.

Jag gillar verkligen den ekonomiska tanken bakom vagnhus. Just nu är jag "fast" i en lägenhet med en hyra på över 4000kr/mån, och skulder till csn osv...
Får man bara byggt vagnhuset, jobbar och lever snålt är jag nog snart skuldfri. Och kan t.ex  bo på västkusten och paddla kajak på sommarhalvåret och vid någon fin skog i värmland på vintern medans man jobbar några månader om året.
Och just nu skulle jag kunna använda tiden jag har till att bygga på huset.

Men först förhandlingar med Tobbe över några kalla öl om plats i ladan...  :)

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #15 skrivet: 23 sep-13 kl 02:38 »
Även vi kan erbjuda P-plats!  På två ställen!  ;)

Välkomna med PM!
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #16 skrivet: 23 sep-13 kl 10:57 »
Tack för visad respons Octavianus och Blåsippan!
Nu vet jag att ni finns :-)
Är lite låst i en lgh just nu, men den ska säljas.Återkommer, om ni har tur ;-)
Mvh Rickard
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #17 skrivet: 23 sep-13 kl 16:35 »
En Fencl tror jag du kan bygga på ett enkelt husvagnsunderrede faktiskt. Jag misstänker att min första vagn var tyngre än så och den klarade en flytt på 40 mil bakom personbil :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #18 skrivet: 23 sep-13 kl 17:16 »
Man får väll kolla upp vad däcken klarar för belastning, jag antar att de smäller före ramen viker sig, åtminstone om man satt fast huset på ett bra sätt

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #19 skrivet: 23 sep-13 kl 17:29 »
Om man skall bygga ett hus på en vek vagn, vilket alla husvagnsundereden är, så gäller det att bygga väggarna som takstolar med nocken över axlarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser