Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvspånskivor på stålram  (läst 701 gånger)

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
Golvspånskivor på stålram
« skrivet: 03 jan-24 kl 12:31 »
Vill börja med att önska alla ett Gott nytt år.

Har kommit till det stadiet att golvet ska läggas i vår villavagn som vi håller på att renovera men blev lite osäker.
Vi har lagt asfaboard sen stenull nu ska golvspånet på. vad jag förstått det som så ska man inte ha någon ångspärr i golvet men hur lägger man skivorna? Känns lite fel att lägga skivorna direkt på stålramen. Funderar på om man ska lägga typ syllpapp eller ska man använda ångspärr då det är fritt luftflöde under vagnen?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #1 skrivet: 03 jan-24 kl 15:02 »
Röstar på ångspärr.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #2 skrivet: 03 jan-24 kl 15:02 »
Hur såg golvkonstruktionen ut från fabrik? Och verkade den ha skött sig bra under åren innan den revs ut eller hade det blivit fuktproblem på ett tidigt stadium?

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #3 skrivet: 03 jan-24 kl 15:45 »
Hur såg golvkonstruktionen ut från fabrik? Och verkade den ha skött sig bra under åren innan den revs ut eller hade det blivit fuktproblem på ett tidigt stadium?
Det är en vagn från 1988.
Det är en tjock svart plast som ligger ovanpå stålramen och mellan dom längsgående balkarna är det 1 centimeter tjocka brädor typ in kilade. på detta ligger det byggplyfa som blivit fuktskadat i hörnorna av väggen.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #4 skrivet: 03 jan-24 kl 15:56 »
Skall du kallställa vagnen kan ångspärren bli ett problem. Har du alltid varmare inne i vagnen än ute så går ångspärr bra.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #5 skrivet: 03 jan-24 kl 16:10 »
Skall du kallställa vagnen kan ångspärren bli ett problem. Har du alltid varmare inne i vagnen än ute så går ångspärr bra.
Vagnen står på en camping året runt så på vintern kommer den att vara kall.
Funderar på om det kryper in fukt mellan balkarna och golvspånskivorna? Eller är det så lite fukt att det inte gör någon skada. Kan syllpapp vara någon lösning?

korren

  • Inlägg: 230
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #6 skrivet: 03 jan-24 kl 16:33 »
Skall du bara bo där på sommaren kanske du skall skippa isoleringen?, mindre risk för fuktskada.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14454
    • Östergötland
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #7 skrivet: 03 jan-24 kl 20:42 »
Isolering skulle jag ha, men inte golvspån. Plywood eller hellre rent trä, för blir det blött så går det inte sönder som spånet gör.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #8 skrivet: 04 jan-24 kl 11:45 »
Skall du bara bo där på sommaren kanske du skall skippa isoleringen?, mindre risk för fuktskada.
Tanken är att vi renoverar vagnen nu för att längre fram ha den som permanent boende. Till våren skall vi installera luftsolfångare. Därför så vill vi isolera golven också.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #9 skrivet: 04 jan-24 kl 14:10 »
Då blir nog som sagt ångspärr bästa lösningen, samma som i resten av vagnen antar jag. Och så får man hoppas att luftsolfångaren fungerar.

frasse72

  • Inlägg: 11
    • Halland
SV: Golvspånskivor på stålram
« Svar #10 skrivet: 04 jan-24 kl 16:49 »
Då blir nog som sagt ångspärr bästa lösningen, samma som i resten av vagnen antar jag. Och så får man hoppas att luftsolfångaren fungerar.
Tack så mycket. Då vet jag hur jag ska gå vidare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser