Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostkaka gummiaktig?  (läst 1534 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
Ostkaka gummiaktig?
« skrivet: 29 mar-22 kl 06:45 »
Nu har jag testat att göra ostkaka på mjölk o löpe, och även om ostmassan brukar bli bra numera (det tog några gångers testande) är jag lite fundersam över den färdiga ostkakan. Ostkornen i den blir liksom lite gummiaktiga och ”gnissliga”, sådär som halloumi ungefär.

Jag har lite svårt för det där, är det någon som vet hur man undviker fenomenet? Ostkakor man köper har ju inte den konsistensen.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-22 kl 07:23 »
Ostmassan kanske fick ligga kvar för länge i vasslen?

frökenfräken

  • Inlägg: 98
    • -
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-22 kl 07:26 »
Hm, jag vet inte? Blir det så då? Jag lät den stå i 40 min efter att jag rört i löpen, sen skar jag i kuber och lät stå 10 min till, sen fiskade jag upp ostmassan och så fick den rinna av. Hade 1 msk löpe från affären till 4 liter mjölk.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-22 kl 08:07 »
40 minuter låter hemskt länge. Du ska nog inte heller röra i ostmassan och låta den vila igen
« Senast ändrad: 29 mar-22 kl 08:36 av esten »

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #4 skrivet: 14 jun-22 kl 19:17 »
Jag har kört med vinäger i över 20 år.

Men...jag misstänker att du kanske pressat ut för mycket vassle ur osten. Då kan den bli mer "tuggbar" och "gnissla" som Kaffeosten gör, den pressar man ur så mycket vätska som möjligt för att den ska just gnissla.

EDIT: Jo, just ja, man bör använda fet mjölk också. Det ger bättre resultat, har gjort på lägre fett och den blev då nästan som du beskriver "gummiaktig".

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #5 skrivet: 15 jun-22 kl 15:24 »
Hm, jag vet inte? Blir det så då? Jag lät den stå i 40 min efter att jag rört i löpen, sen skar jag i kuber och lät stå 10 min till, sen fiskade jag upp ostmassan och så fick den rinna av. Hade 1 msk löpe från affären till 4 liter mjölk.
Det är svårt att tala om exakta tider, det handlar mera om vilket resultat som uppnås.
Vid vilken mjölktemperatur tillsatte du löpen? Jag brukar ha 36-37 grader. Vad använder du för mjölk förresten? Jag har använt färsk get- eller komjölk, de är ganska lika.
Jag brukar låta mjölken stå under lock och löpa, när massan börjar släppa från grytans kant skär jag massan i kuber. Sedan väntar jag ytterligare en stund, typ en halvtimme, innan jag silar av massan från vasslen.
Jag tror att gnisslet och gummikonsistensen kommer sig av att det är för mycket vassle kvar i ostmassan när du rör ihop smeten. Är det för mycket vassle blir massan och smeten kokt i vasslen istället för bakad. Jämför med brynost från västkusten!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1635
    • -
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-22 kl 08:07 »
Va? Kryddad med gummin?

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ostkaka gummiaktig?
« Svar #7 skrivet: 16 jun-22 kl 17:21 »
Pratade med en som gjort ostkaka i över 60 år också, hon sa samma som jag, kramat ur för mycket vätska (varit för aggressiv med ostmassan) eller låtit mjölken värmas upp för snabbt eller för hög temperatur.

Hon sa också något om att man inte ska göra ostkaka när det regnar eller åskar. 🤷 Nog gammal skrock.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser