Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöblad på gammal Stiga Park.  (läst 887 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Snöblad på gammal Stiga Park.
« skrivet: 31 aug-23 kl 23:35 »
Undrar om det är heltokigt att sätta ett bakblad på vår Stiga park, häva på snökedjor och dra av de 100m2 uppfart som det ramlar lite snö på under några veckor om året?
Kommer jag i skrivande stund ihåg rätt så 8HP-motorn i den så det är ju inget styrkemonster, men visst orkar den dra runt på vagn med 150 kg grus och mig på åtminstone.
Bor i kanten av slätten i Linköping så det är ju inte speciellt stora mängder eller många rejäla snöfall som dimper ner per säsong, så att shoppa in en snöslunga känns overkill.
Sviktande hälsa gör ändå att det vora skönt att slippa harva runt med snösläpen eller spaden.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #1 skrivet: 31 aug-23 kl 23:43 »
Med kedjor klarar den kanske att skotta en gång men knappast en plan.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #2 skrivet: 01 sep-23 kl 07:19 »
Det finns snöslungetillsats att montera på Stiga Park istället för klippaggregatet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #3 skrivet: 01 sep-23 kl 15:50 »
Vart tionde år så är det ju kul med snöslunga i Linköping, annars räcker nog bladet bra. 100 m2 är inte stort, men jag skulle definitivt sätta bladet fram. Har snöröjt en del med bakblad på Grållen, och det är obekvämt i trädgården.

Sätter man fast bladet på gräsklipparen så att det åtminstone går att ha det rakt och snedställt åt höger, så blir det nog smidigt att röja. Tror piggkedjor är ett stort plus också.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #4 skrivet: 01 sep-23 kl 16:18 »
En del Stiga Park (gäller de lyxigare modellerna med hydrostat) är ju fyrhjulsdrivna. Är det en sådan trådstartaren har?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #5 skrivet: 01 sep-23 kl 17:15 »
Tror inte det med 8 hk.

Men 8 hk är rätt starkt om man får tag i marken. Här kommer det ofta bara 5-10 cm snö per gång, och då kan man ha ett 2-metersblad på den ;D  Och en spetsplog på 80 cm för vart tionde år så man kan göra gångar...

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #6 skrivet: 04 sep-23 kl 15:55 »
Tack för svaren allihop.

Den är inte 4*4, utan en äldre (mindre) modell.
Tror jag gör som Drängen föreslår och försöker få till nån variant med framplog plus piggkedjor om jag kan få fatt på det.
Tror vi fick hisnande 12 + 8 cm under två dar vid snöstromen i vintras, så är man bara på lite så kanske det går att få undan det hela.

Slunga är otrolig overkill, då är det mer befogat att köpa en Grålle eller Volvo och ha stående, den kan jag ju åtminstone köpa jord med till växthuset om jag inte vill köra pickis. :P

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #7 skrivet: 04 sep-23 kl 17:56 »
Har du en pickis med 4krafs kanske den går att röja med?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Snöblad på gammal Stiga Park.
« Svar #8 skrivet: 04 sep-23 kl 18:39 »
Har du en pickis med 4krafs kanske den går att röja med?

Skoda med 2-krafs, så hellre Stigan för att få till lilla gången till huset med.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

411 gäster, 1 användare
Nilla Fink

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser