Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövruskor  (läst 9083 gånger)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #20 skrivet: 20 aug-07 kl 23:22 »
Ja, jag tycker ju inte heller att dom där torra lövruskorna ser så aptitliga ut.
Det passar nog inte som stapelföda.
Men som jag uppfattat saken så var det inte avsikten heller utan det var några stycken som skulle prova på det.
Risken är förstås att någon med ett eller annat hektar mark och alldeles för många djur,
kan få för sig att löv och ris kan ersätta vanligt grovfoder.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #21 skrivet: 21 aug-07 kl 09:42 »
Lite kuriosa från en tid då löv inte ansågs som nödföda utan ingick som en naturlig del av djurens vinterfoder.

BJÖRKLÖV;
Hade stor betydelse som foder åt får, getter och kor. I Bingsjö räknade man med 200 kärvar för varje får eller get under vintern. (Levander 1943, s.189) Enligt Tillhagen var behovet ca 300 kärvar löv för att klara vinterns behov för en get eller ett får.(Tillhagen 1995)

Finns på nedanstående länk
http://www.hemslojd.org/rama/Bj%C3%B6rken/Anv%C3%A4ndning.htm
« Senast ändrad: 21 aug-07 kl 09:43 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Margit

  • Gäst
Re:Lövruskor
« Svar #22 skrivet: 21 aug-07 kl 15:27 »
Nu slog du huvet på spiken zeke!

Precis när löven är färska och sitter kvar på trädet, så finns lite energi i dem som motsvarar ett sämre hö.
Jag har stoooora ögon  ;D ibland ser man mer än man vill också...

Men att kalla torkatlöv för "foder" utan nöd före, är en annan sak...
Och bokmal tja... undrar vad dom skulle tycka om det.

/Rosa

Jag blev nyfiken, vem är källan?

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Re:Lövruskor
« Svar #23 skrivet: 21 aug-07 kl 22:03 »
Hej

Det finns en intressant artikel i tidningen Åter nr.2-06 "Lövtäckt och lövfoder" och i boken "den siste bonden på Tämmesboda" berättar Sven att förr i tiden tog man in mycket löv som foder till djuren, som mest band de drygt tvåtusen lövkärvar per säsong.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #24 skrivet: 22 aug-07 kl 12:09 »
Var på en föreläsning för ett par år sedan som handlade om utfodring, näringslära, etc för hästar. Det var i Hushållningssällskapets regi och föreläsaren var H-S hästkonsulent, med specialkunskaper i just nutrition. (Nu är det så att jag har så urdåligt minne vad gäller namn att jag inte är helt säker, men jag tror hon heter Benderoth eller nåt sånt.)
I alla fall, hon hävdade att löv och bark, liksom halm räknas till grovfoder. Dock med vetskapen att näringsvärdet varierar jämfört med tex hö. Däremot finns andra, och värdefulla, mineraler o spårämnen i denna typ av grovfoder. Även andra fördelar finns, tex har aspbarken effekt mot inälvsmask.

Jag vet, detta var en föreläsning om HÄSTARNAS kosthållning, men i avseendet näringsinnehåll bör det i detta fall inte skilja sig åt om näringen äts av hästar eller getter/får.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #25 skrivet: 22 aug-07 kl 12:12 »
Näringsinnehåll är inte samma, för icke idisslare som idisslare.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hönstanten

  • Gäst
Re:Lövruskor
« Svar #26 skrivet: 22 aug-07 kl 12:46 »
När våra får och getter kommer in i ny hage där det finns "blandgräs" med örter och allt i, vall med klöver och några stackars kvistar med torkade löv som blåst ner under vintern går alla djuren som dammsugare och äter alltid först upp dom torkade löven. Så att påstå att får och getter inte tycker att det ser så smaskigt ut eller smakar gott så har vi nog inte frågat dom...
Däremot att enbart utfodra djuren på torkade löv är nog svårt men som komplement tycker jag det är utmärkt. Dessutom barkar dom ju snabbt och får i sig mineraler. (Bäst att förtydliga sig så man inte får ett påhopp; Djuren har dock alltid fri tillgång på mineraler i balja.)
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 12:47 av hönstanten »

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #27 skrivet: 22 aug-07 kl 12:46 »
Citat Rosa; "Näringsinnehåll är inte samma, för icke idisslare som idisslare".

Det gäller väl för allt foder ???.

Min poäng var att löv och bark fortfarande räknas som grovfoder, inte nödfoder eller på annat sätt behöver vara en dålig ersättning  till det "vanliga" fodret.
Har man bara en stark rygg och gott om plats för lövruskeskörden så kan det komplettera höet, halmen och kraftfodret på ett för djuren, bra sätt.
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 12:47 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lövruskor
« Svar #28 skrivet: 22 aug-07 kl 13:45 »
Lite OT men en gång läste jag om att det är riktigt bra näringsvärden i gamla skosulor av läder..Alltså på ren analys  ;D Men det är ju förstås helt annan sak om det är lämpligt som foder  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hönstanten

  • Gäst
Re:Lövruskor
« Svar #29 skrivet: 22 aug-07 kl 13:49 »
Lite OT men en gång läste jag om att det är riktigt bra näringsvärden i gamla skosulor av läder..Alltså på ren analys  ;D Men det är ju förstås helt annan sak om det är lämpligt som foder  ;)

Du kan väl provsmaka dom då så får vi höra om det smakar bra.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #30 skrivet: 22 aug-07 kl 17:31 »
Lite OT men en gång läste jag om att det är riktigt bra näringsvärden i gamla skosulor av läder..Alltså på ren analys  ;D Men det är ju förstås helt annan sak om det är lämpligt som foder  ;)
Framgick det om det gällde till idisslare eller icke idisslare ;) 8)?
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 17:31 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Lövruskor
« Svar #31 skrivet: 22 aug-07 kl 18:41 »
nä, minns inte.. det var nog hästar det handlade om i nån artikel om just foderanalyser.. Försöker hålla mig påläst på forskningsfronten med man kan inte memorera allt ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

 

leifhh

  • Gäst
Re:Lövruskor
« Svar #32 skrivet: 24 aug-07 kl 10:57 »
vissa diskussioner går i repris..... men under olika rubriker....

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=75;action=display;threadid=14167;start=0

min ståndpunkt, med stöd i agrarhistorisk forskning, är att torkat löv absolut inte är något nödfoder men kom att uppfattas som sådant efter mekaniseringen av jordbruket då det är mer arbetskrävande att manuellt samla löv än att mekaniskt bärga hö. löv blir då något man tar till i nödfall.... en uppfattning som lever kvar hos många, även här inne på alternativ.nu där en av tankarna är att gamla metoder seriöst skall beaktas....

när jag gått igenom äldre reseskildningar och folkminnesuppteckningar från bla bohuslän i jakt på uppgifter om lövtäkt nämns löv som foder, men takhalm och granruskor som nödfoder.

mot slutet av länken ovan finner ni en lista över näringsinnehållet i lite olika lövslag, läs och begrunda.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #33 skrivet: 24 aug-07 kl 11:50 »
Här går många diskussioner i repris, nästan de flesta faktiskt..

Det jag tycker är så tråkigt just med Lövtrådarna är att det finns de som på allvar tror att man kan fodra djuren med torkade löv dvs att det kan ersätta kraftfoder/hö.

Man ska ju vara fullständigt medveten om att så inte är fallet, men det är inte alla (verkar inte så i alla fall).
Vissa drivs av någon märklig tanke att djurens mat ska vara gratis.... då är den bra oavsett vad den innehåller.

Hur många hinkar torkat löv det det på 1 kg kraftfoder ?
Åtskilliga och då bara till 1 tacka...

Lika tråkigt är att se små magra dåliga djur ute på gårdarna.
Och så kommentren sen -det är Allmogedjur  :-\  håhåjaja...

Jag har sett såå dåligt utfodrade Gutefår att man skulle kunna tro att det var en dvärgvariant  :o
Jag tycker sånt är pinsamt.

Sen klagar man på djurhållningen hos vad man kallar "storbönder"  :-X
Men där utfodras djuren genomtänkt.

Min åsikt och iaktagelse.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #34 skrivet: 24 aug-07 kl 12:17 »
Ur boken Får av Erik Sjödin (3:e uppl. 1974):

Citera
Om fåren har tillgång till löv eller ris, minskar detta risken för parasitsmitta,eftersom dessa foderslag är fria från parasiter.

Citera
Utan tvekan är torkat löv ett bra vinterfoder, men med nuvarande priser på arbetskraften är det knappast lönsamt med sådan foderberedning. Däremot bör man inte försumma att tillföra fåren ris eller buskar av tall, asp, gran eller sälg (Sjödin menar nog nyhugget, zeke´s kommentar) under eftervintern, vilket ger fåren trivsam sysselsättning, samtidigt som de tillförs värdefulla vitaminer och mineralämnen. Lammlamhet kan praktiskt taget helt förebyggas pådetta sätt utan extra preparat eller i kombination med starkt reducerade mängder E-vitaminpreparat.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #35 skrivet: 25 aug-07 kl 12:49 »
Citera
Förr i världen var den så kallade lövslåttern lika viktig som höskörden. Får och getter utfodrades i stor utsträckning med torkat löv, vintern igenom. Det var inte någon dålig föda. Moderna analysmetoder har visat att råproteinhalten i blad och fina kvistar från björk, asp, sälg och vide till och med är högre än i luzernhö.
Bästa tiden för lövslåttern infaller vid midsommar. Då är näringsvärdet i grönmassan störst. Om man skördar vid den här tiden sitter också löven kvar på kvistarna efter torkningen.


http://www.jagareforbundet.se/akila/default.asp?pageid=17166

Tyvärr känner jag inte ursprungskällan till det markerade påståendet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #36 skrivet: 25 aug-07 kl 12:55 »
Jag har dokumentet någonstans
och energin gällde väl gröna blad på träden före midsommar.
Inte efter torkning....

letar..letar..letar....

Fast intressantare vore att få veta hur många liter torkade löv det går på 1 kg ?
Ingen lövfantast som kan berätta det ?
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 12:58 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Lövruskor
« Svar #37 skrivet: 25 aug-07 kl 13:19 »
Jag har dokumentet någonstans
och energin gällde väl gröna blad på träden före midsommar.
Inte efter torkning....

letar..letar..letar....

Fast intressantare vore att få veta hur många liter torkade löv det går på 1 kg ?
Ingen lövfantast som kan berätta det ?

Näringen försvinner väl inte i nån större grad när man torkar.
Däremot blir det förstås mer svårsmält än när det är färskt, men det gäller gräs också.
På sensommarn börjar träden dra näringen ur bladen, det är därför dom gulnar.
Men ingen väntar väl så länge med lövtäkt.
Sen är ju åtminstone större löv rätt skrymmande jämfört med gräs, det packar sig inte lika lätt,
så det är inte rättvist att jämföra näring/liter.
Det ska då vara om man mal både löv och gräs.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Lövruskor
« Svar #38 skrivet: 25 aug-07 kl 13:23 »
Nä jag tänkte inte på jämförelse så.... utan hur stor volym löv blir, innan man uppnått någon mängd (kg)  ?

typ
-Vad är det där för hus ni byggt ?
-Jo det är Lövförådet till 2 tackor  ;D ;D

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Lövruskor
« Svar #39 skrivet: 25 aug-07 kl 13:24 »
Nä jag tänkte inte på jämförelse så.... utan hur stor volym löv blir, innan man uppnått någon mängd (kg)  ?

typ
-Vad är det där för hus ni byggt ?
-Jo det är Lövförådet till 2 tackor  ;D ;D

/Rosa

 ;D ;D ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

824 gäster, 6 användare
xaelanar, per.martinsson, Lucy Rist, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser