Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gråa glas i diskmaskinen  (läst 31133 gånger)

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
Gråa glas i diskmaskinen
« skrivet: 27 feb-11 kl 13:05 »
Det händer ibland att jag får missfärgade glas i diskmaskinen. De blir som kalkiga mjölkiga invänigt. Jag vet inte om det beror på att salt eller glansmedel tagit slut, men det händer innan lampor lyser. Finns det någon som har ett bra tips hur man får bort denna beläggning. Det är inte kul att duka med rena glas som ser smutsiga ut. Tacksam för svar.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #1 skrivet: 27 feb-11 kl 13:06 »
Jag har haft i ättika i sköljmedelsbehållaren med bra resultat

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #2 skrivet: 27 feb-11 kl 21:59 »
Har du mycket hårt vatten? I så fall är det ju viktigt att eventuella avhärdningsanordningar fungerar som de ska. Eventuellt kan man behöva prova med olika märken av diskmedel för att se om något annat fungerar bättre. Om du använder fosfathaltigt diskmedel, prova med fosfatfritt och se om det blir någon skillnad.

 

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #3 skrivet: 27 feb-11 kl 22:47 »
Vet faktiskt inte om jag har hårt vatten. Egen källa. Däremot ska det vara flourrikt.
Diskmedelsförpackningen säger fosfonater.

Men, de glas som fått beläggning. Försvinner beläggningen om man tar ättika i sköljmedelsbehållaren, stället för spolglans??
Provade lite ättikssprit i ett av glasen men såg ingen skillnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #4 skrivet: 27 feb-11 kl 23:39 »
En sak till: försvinner beläggningen om du handdiskar glasen?

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #5 skrivet: 27 feb-11 kl 23:44 »
Så blev mina glas också innan jag bytte diskmedel, tror det har något mer vattnet att göra. Eget vatten här också. om jag var du skulle jag prova att byta diskmedel. Jag bytte till en billigare sort  :P

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 23:52 »
Min sambo hade massviss med kalkiga/gråa glas. De blev som nya genom att handdiskas, sköljas i kallt vatten och efter det få ligga en lite stund i en balja kallt vatten med en skvätt ättikssprit i. Sedan torkade jag den med en luddfri handduk.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #7 skrivet: 28 feb-11 kl 00:02 »
Det finns också exempel på motsatsen - glas som har blivit gråare och gråare efter att bara handdiskas i många år, men som blir klara efter att ha körts en gång i diskmaskin.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #8 skrivet: 28 feb-11 kl 00:07 »
Kan det vara en protein-hinna? Varmt vatten och proteiner sägs kunna ställa till det när man diskar, så att det inte blir rent. Särskilt om man diskar glas tillsammans med proteinrika matrester. Eller egentligen alltid, men det syns bäst med glas.

Att inleda med sköljning med kallt vatten skall hjälpa. Kallt vatten sköljer bort proteinet. Varmt vatten får det att fastna.
« Senast ändrad: 28 feb-11 kl 00:10 av sɹǝpuɐ »

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #9 skrivet: 28 feb-11 kl 05:22 »
Om det är det som jag tror det är, får många med egen brunn i skåne det problemet. Mycket kalk i vattnet. Det vattnet smakar äckligt om det inte finns en avkalkare mellan brunn och kran.
Jag har för mig att de kan tillsätta salt för att få det bättre. Men jag är inte helt säker. Jag skulle ta ett vattenprov, låta det stå en stund, och sedan röra om i det. Ser du små vita flagor i vattnet är det mycket möjligt att det är mycket kalk i vattnet.
Kolla också som någon föreslog att maskinen fungerar ordentligt. Att det inte är igenkalkat någonstans (eller liknande).
Lycka till!
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #10 skrivet: 28 feb-11 kl 09:31 »
Har samma problem,häller en tesked citronsyra på locket när jag ser att det börjar bli avlagringar och diskar som vanligt (utan fördisk)blir jättebra och man behöver inte göra det ofta
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Granbackstove

  • Inlägg: 814
    • Uppland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #11 skrivet: 13 mar-11 kl 23:28 »
Det händer ibland att jag får missfärgade glas i diskmaskinen.

Eftersom det bara är ibland tror jag på sɹǝpuɐ teori om proteinhinna. Jag har varit med om liknande när jag t ex har haft vispat ägg i ett glas och sedan slarvat med ursköljningen.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #12 skrivet: 18 mar-11 kl 12:59 »
Är det tillfälligt så är det troligen nån skit som följt med in. Observera att maskinen ska vara inkopplad på kallvatten. Här hemma är den inte det och jag har inte orkat byta så då blir det problem emellanåt då det ska sköljas kallt först.

Samma gäller för övrigt tvättmaskin. Förr var inte uppvärmningsslingorna så effektiva så man tog in varmvatten istället.

Agustiflora

  • Inlägg: 27
    • Östergötland
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #13 skrivet: 20 mar-11 kl 18:08 »
Jag har nu provat olika sätt, bytt diskmedel, sköljlmedel, provat citronsyra. Misstänker att det är proteinhinna som är orsaken till beläggningen. Men hur får man bort den då man fått det fast på glasen?

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #14 skrivet: 21 mar-11 kl 21:01 »
Det är inte så att det är kristallglas. För då är det nog kört...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Gråa glas i diskmaskinen
« Svar #15 skrivet: 21 mar-11 kl 23:38 »
Jag har nu provat olika sätt, bytt diskmedel, sköljlmedel, provat citronsyra. Misstänker att det är proteinhinna som är orsaken till beläggningen. Men hur får man bort den då man fått det fast på glasen?
Vad för olika diskmedel har du provat? Är du säker på att du har testat både fosfathaltiga och fosfatfria diskmedel?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

783 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, per.martinsson, Be, agneta bergkvist, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser