Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen tvål utan lut å tvålmassa  (läst 2660 gånger)

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
Egen tvål utan lut å tvålmassa
« skrivet: 26 apr-23 kl 22:41 »
Hej jag letar efter ett recept på tvål, gärna fast tvål men utan lut å tvålmassa. Gjord på enbart rena ingredienser som du kan äta och som finns hemma i skafferiet. Eller alternativ till tvål. Det är nice om den går att förvara ett tag också.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #1 skrivet: 27 apr-23 kl 07:11 »
Det är ju grundläggande i all tvåltillverkning att den baseras på att en fettsyra får reagera med natriumhydroxid (populärt kallad t ex kaustiksoda eller lut).  Om inte natriumhydroxid och fettsyra ingår i tillverkningen, så kan inte resultatet kallas tvål. 
Om man använder kaliumhydroxid (kalilut) istället för natriumhydroxid och struntar i utsaltningen efteråt, så kallas produkten såpa.

Det är slöseri att använda råvaror av livsmedelskvalitet för sådan enkel kemteknisk fabrikation som t ex tvåltillverkning.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #2 skrivet: 27 apr-23 kl 08:14 »
Det gamla sättet är att koka ur aska, ta vara på spadet, luten som du sen kokar ihop med fett. Då får du tvål eller lutsåpa.
kretslopp

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #3 skrivet: 27 apr-23 kl 08:55 »
Oki men jag vill ha rena råvaror. Aska känns inte heller så sunt att tvåla i sig i. Även om det känns bättre. Alternativ till tvål då, kokosfett som jag smälter, tillsätter doft och låter stelna?
Något annat alternativ borde finnas.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #4 skrivet: 27 apr-23 kl 09:12 »
Du kanske kan använda såpnejlikan, har för mig att man kan använda hela växten ..
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #5 skrivet: 27 apr-23 kl 11:50 »
Även om man använder kokosfett så måste ju det förtvålas med natriumhydroxid eller något annat starkt alkaliskt för att resultatet ska bli tvål.
Det kan nog vara nyttigt att repetera en del av högstadiets kemikurs innan man börjar fundera på tvålkokning i egen regi.

Man kan inte göra något tvålliknande av såpnejlika eller liknande örter, däremot innehåller de en typ av ämnen som kallas saponiner som har en del fettlösande och rengörande egenskaper. De har brukat dyka upp som ersättning för tvål och tvättmedel under kristider, t ex första och andra världskriget. Saponiner ingår också i s k tvättnötter. Se upp med att åtminstone en del saponiner är ganska giftiga, andra är slemlösande och brukar ingå i hostmediciner och halstabletter. Mer om saken står i t ex Matts Bergmarks bok Vallört och Vitlök.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #6 skrivet: 27 apr-23 kl 12:13 »
Du kanske kan använda såpnejlikan, har för mig att man kan använda hela växten ..
/Lars
Det är en tanke! Har inte sett vild såpnejlika här men jag funderar stark på att så såpnejlika på ett ställe där den kan få sprida sig

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #7 skrivet: 27 apr-23 kl 12:14 »
Det måste inte vara tvål, det kan vara alternativ till tvål som fungerar lika bra

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #8 skrivet: 27 apr-23 kl 12:17 »
Man kan nog säga att om saponinhaltiga blandningar gjorda av t ex såpnejlika hade fungerat lika bra som "riktig" tvål, så hade nog inte tvålen kommit tillbaks till marknaden efter kristiderna.
Det GÅR att tvätta sig med dem i nödfall, men man är inte nöjd med dem när man vet att det finns bättre alternativ.

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #9 skrivet: 27 apr-23 kl 15:30 »
Jag kan tänka mig två olika perspektiv.
Antingen har du hand om autister eller liknande (jag är inte särskilt insatt) som kan tänkas sluka tvål i obevakade ögonblick - då vill man förstås att den om möjligt ska vara skonsam för magen. Vanlig tvål är nog svår att slå egentligen, jag tvivlar på att mer eller mindre orena växtextrakt skulle vara snällare. Men det är möjligt.

Eller så är du försiktig med "kemikalier" och undviker natriumhydroxid, lut, av den anledningen. Det är i så fall en attityd som jag skulle kunna utmana, men det vore nog inget bra svar på din undran.

Det är, vad jag kan komma på, i det närmaste omöjligt att efterlikna tvål. Saponiner från växter skulle kunna användas med någon slags bärare, pimpsten, svamp eller jag vet inte, för att ytligt likna tvål? Samtidigt verkar dessa ämnen aldrig fått fart som människotvättmedel.

Hoppas i alla fall att du kommer fram till en lösning som du trivs med!

---

Det är rent förvånande egentligen att tvål är en så ny detalj i vardagen. Främsta metoden förr var nog att helt enkelt inte tvätta sig. Det var för dyrt (och emellanåt ogudaktigt). Kladdande med olja och aska (eller havregryn som någon bloggare föreslår) verkar också extremt o-lockande. Antikens greker använde visst natriumkarbonat, soda, och den har ett E-nummer - så den kanske är tänkbar i skafferiet.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #10 skrivet: 28 apr-23 kl 14:25 »
Jag vill minska inrtaget av kemikalier som kroppen utsätts för. Och minska konsumtion av varor som går att tillverka själv av varor som finns hemma. Allra bäst i naturen. Tex schampo av nässelvatten eller björklöv.
Hade även varit nice att hitta alternativ till rengöringsmedel till tvätt och disk för att inte förorena utsläpp av kemikalier.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #11 skrivet: 28 apr-23 kl 14:36 »
Hur definierar du "kemikalier" i det fallet? Blir t ex en viss substans mer godtagbar när den ingår naturligt i någon växt än om du anskaffar den i ren form?

Är det något fel i att låta naturprodukter delta i kemiska reaktioner med varandra för att erhålla en mer användbar och mindre skadlig slutprodukt?

För att kunna fatta kloka beslut i sådana frågor måste man ha skaffat sig en stabil grund i form av åtminstone de vanliga högstadie- och gymnasiekurserna i kemi, fysik och biologi, det duger inte att plocka åt sig lösryckta kunskapsfragment här och var på nätet.

Berberis

  • Inlägg: 1601
    • Närke
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #12 skrivet: 28 apr-23 kl 18:27 »
Det är inte alls fel att tvätta händerna med tvål för att få bort bakterier
eller ett ännu starkare medel för att få bort dödliga bakterier.
På den tiden då det kanske dög med såpnejlika, dog många kvinnor i barnsäng för att hjälpfruarna hade smutsiga händer.
För att bara ta ett exempel bland många.

Hygienens (och tvålens) historia är ett spännende ämne. Det finns böcker att låna och artiklar att leta rätt på. Ibland kommer det någon dokumentär som tar upp ämnet.
En berättelse som för länge sedan gjorde stort intryck på mig handlade om doktor Semmelweis (nu på Wikipedia). Han kämpade mot barnsängsfebern på det sjukhus där han jobbade.

Jag har för övrigt testat att tvätta textil med såpnejlikor: det blev inte alls rent. Under några år tillverkade jag egen tvål, som var helt ljuvlig att tvätta sig med. (Min naturvetenskapligt bildade make hjälpte till på sitt sätt.)

Gå gärna på upptäcktsfärd bland fakta och vetenskapliga rön. Det är mycket spännande.
En förkärlek för naturprodukter kan du hellre få utlopp för i samband med maten du odlar, lagar och äter.
« Senast ändrad: 28 apr-23 kl 23:06 av Berberis »

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #13 skrivet: 28 apr-23 kl 19:13 »
På tal om såpnejlikor, ett gammalt citat (från O.P. Swartz i boken Svensk Botanik från 1807, via den ovan nämnda Vallört och Vitlök) :
Citera
I länder där det finns munkar har man sett hur dessa av sparsamhet använt bladen till tvätt av kläder som därigenom blir tämligen rena. Flott och oljefläckar försvinner utan färgens förlust, men fläckar efter loppor försvinner inte.

Men, som redan sagt, om tiderna inte är svårare eller sparsamheten större än att det går att komma över bättre tvättmedel, så vill ingen använda såpnejlika eller något annat som bygger på saponiner för tvätt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #14 skrivet: 29 apr-23 kl 13:32 »
På museer så används såpnejlika för rengöring av väldigt sköra textila material

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #15 skrivet: 29 apr-23 kl 14:19 »
Rätt gjord asklut är ett fantastiskt tvättmedel som får lakanen kritvita. Det var efter bykningen luten användes att göra tvål av.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #16 skrivet: 29 apr-23 kl 17:51 »
Rätt gjord asklut är ett fantastiskt tvättmedel som får lakanen kritvita. Det var efter bykningen luten användes att göra tvål av.


Ja, men det förutsätter att man har tillgång till extremt mjukt vatten att tvätta i. Lut tillsammans med kalk, gips mm i hårt vatten bildar s k kalktvålar som är i stort sett omöjliga att få bort ur tvätten.
Se t ex http://runeberg.org/tektid/1936k/0053.html och http://runeberg.org/tektid/1940a/0491.html för en lite grundligare genomgång av tvättkemi och tvättmedelsproblem än vad detta forum rimligtvis är berett att lämna utrymme för.

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #17 skrivet: 29 apr-23 kl 20:41 »
Ättika är mee miljlövänligare än sköljmedel. Ättika har samma effekt på kläderna som sköljmedel. Att tillsätta ättika i tvättmaskinen har dessutom många andra fördelar. Den tar bort dålig lukt i kläderna.. Dessutom håller ättikan tvättmaskinen ren och fräsch.
Ser bara fördelar med ättika i tvättmaskin.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #18 skrivet: 30 apr-23 kl 09:34 »
En allvarlig nackdel med ättika är ju att det är en syra och den bidrar till att bryta ner växtbaserade fibrer (bomull, linne mm). Om man bara tvättar ylle spelar det förstås ingen roll.

Sköljmedel bör man inte använda överhuvudtaget, den som en gång har varit med och plockat isär en skrotad tvättmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsbehållaren, brukar sluta med det rätt omgående. Det är bara om man har extremt hårt vatten som det möjligen kan vara nödvändigt. Men då är det förmodligen i längden bättre att kosta på ett avhärdningsfilter så att tvättmaskinen får gå med mjukare vatten.

Hur definierar du miljövänlighet i detta fall, och har du studerat vad som verkligen ingår i kommersiella sköljmedel av modernare snitt?

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
SV: Egen tvål utan lut å tvålmassa
« Svar #19 skrivet: 30 apr-23 kl 10:42 »
Angående det här med kemikalier.
Att dricka vatten från kommunala reningsverk kan vara hälsovådligt.
Det innehåller massvis av ett kemiskt medel som heter H2O.

Med det vill jag säga att mycket av de tillsatta beståndsdelar som anges med en kemisk beteckning är sånt som finns helt naturligt i t ex trädgården eller skogen och är helt ofarligt.
Naturligtvis kan det även finnas skadliga ämnen i naturen. Det beror på vad man vill göra om man ska använda det ena eller det andra.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 4 användare
von tratt, Tur-Johan, Smébackskullan, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser