Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lösa odlingsproblemet?  (läst 1184 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Hur lösa odlingsproblemet?
« skrivet: 24 apr-06 kl 11:18 »
Jag kanske skall berätta hur jag bor.
Runt huset i norra Dalarna som jag hyr, finns mark som inte har odlats på många år. Börjar nu skönja marken för snön har smält, det verkar vara mest mossa i gräsmattan.
Planerar att täckodla, men skulle ju lagt ut i höstas. Hann inte det och vill inte gräva. Hur skall jag börja?

Tomatplantor växer just nu i gamla mjölkkartonger och skall ut när det blir varmare. Har hittat en södervägg för dem.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hur lösa odlingsproblemet?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-06 kl 11:38 »
Tomater växer gärna i hinkar eller andra stora behållare. Kan du få tag på välbrunnen kogödsel så är det perfekt för tomatplantorna. 12-20 liter per planta kan vara lagom.

Jag odlar mycket av mina tomater i murbrukshinkar á 12 resp. 20 liter i sån kogödsel man köper på säck. Äkta vara från en bonne är ännu bättre men mer jobb att släpa hem.

Ska du odla utan att gräva måste du höja upp bäddarna rejält och fylla med jord och gödsel och allt annat organiskt material du kan hitta, löv, gräsklipp, halm osv osv.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Hur lösa odlingsproblemet?
« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 19:45 »
"Ska du odla utan att gräva måste du höja upp bäddarna rejält och fylla med jord och gödsel och allt annat organiskt material du kan hitta, löv, gräsklipp, halm osv osv."

Lägg ett lager med tidningar underst, direkt på gräsmattan, sedan kan du ösa på med allt det där organiska materialet. Lite jord på toppen, sen kan du så eller sätta plantor. Under sommaren bryts det hela ned till prima kompostjord och tidningarna kväver ogräset, innen de också förmultnar.

Testat härhemma och befunnet fungera hur bra som helst!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Hur lösa odlingsproblemet?
« Svar #3 skrivet: 24 apr-06 kl 20:28 »
Om jag bara lyssnat på mina egna råd ibland så hade jag sluppit gräva så förbannat mycket !!!  ;D Har djupgrävt varenda jäkla land här under hösten och våren ... suck ...

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Hur lösa odlingsproblemet?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-06 kl 20:49 »
Jag har en liten trevlig bok som heter "Den arbetsfria Trädgården"
Ingrid Olausson - Ruth Stout, mitt ex är tryckt 1981.
Läs den och blientusiastisk!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

776 gäster, 2 användare
bjurn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser