Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 6017 gånger)

idamaria

  • Gäst
tobak
« skrivet: 08 mar-04 kl 21:20 »
Vi provade med tobaksodling på skattungbykursen i fjol och fick massor både av en gammal svens och en gammal svensk sort. Det enda vi hittade om tillredningen var från USA och krävde mellan 50-80 grader varmt lagringsställe med 70 % luftfuktighet i massa veckor. Detta var för hemodling, enklast variant. Men hur fasen gjorde de då i sverige och danmark med bondsorterna? Det måste finnas nåt enklare sätt eller nån smart konstruktion. Nån som vet något om hur man får tobaken god i detta kalla land? Utan el helst/ida

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:tobak
« Svar #1 skrivet: 12 apr-04 kl 19:09 »
Intressant fråga även om man slutade för många år sedan.

Har inget svar på frågan tyvärr men kan nämna ett surregat som bönderna använde.

Randpirken (Hypericum perfratum L.)

Kallades i Dalsland även för Tobaksgräs, tyvärr sviker min lilla bibel på gamla udda recept för en gång skull utan nämner bara att detta surregat som är bäst i landet...

"Som surrogat för röktobak samt till inblandning i sådan för att dryga ut den hava pirkarternas örtblad fordom allmänt anlitats i Dalsland. Tobaksrökare från andra delar av landet, vilka under kristiden uppehöllo sig i nämnda provins och där gjorde bekanntskap med ifrågavarande surregat, förklarade detta för det bästa av dem alla, som de provat...."
Vartill våra växter duga, Rektor J Henriksson 1923

     Mikael
ps
boken är även en guldgruva på att identifiera gamla växtnamn, alla växter tas upp i index över latinskt, svenskt, norskt, finskt samt! svenska landskapsdialekter. :D

Eva

  • Inlägg: 197
  • Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:tobak
« Svar #2 skrivet: 14 apr-04 kl 03:52 »
Men nog borde det gå att odla tobak i Sverige, här fanns ju massvis med såna odlingar under 1700-talet. Det kanske går att hitta något om det om du söker i historieböcker?
Jag vill bo med skogen i ryggen.

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:tobak
« Svar #3 skrivet: 15 apr-04 kl 19:38 »
Hej igen, blev verkligen nyfiken och tittade runt lite.

Hittade endast två uppgifter tyvärr

En uppgift att Skansen tydligen provodlat tobak under någon sommar, oklart när. Ev kan dom ge dig några svar eller hjälpa dig gå vidare.

En kanske mer intressant källa är Lunds folklivsarkiv som arbetar med att belysa liv och leverna från 1800 och framåt. Se deras frågelista nummer 27, Om tobak, dess odling, behandling och användning.

Tyvärr så hittar jag bara frågelistan och inga svar... men om man ringer dom och frågar så, just det projektet har ju pågått sedan 1940
http://www.etn.lu.se/LUF/insamla/

    Mikael, ickerökare  :)

ps!

Rekomenderar de flesta att ta en titt på detta folklivsarkivs sida, verkar vara en möjlig guldgruva med information för många i detta forumet, men jag tror oxå att många i formumet kan vara en guldgruva av information för folklivsarkivet! Kolla in deras listor med frågor, jag kommer definitivt ringa dom själv.
« Senast ändrad: 15 apr-04 kl 19:43 av hasteus »

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:tobak
« Svar #4 skrivet: 23 jul-05 kl 11:01 »
det här var ju riktigt intressant.
häruppe i norbotten odlades tobak på 1800-talet. bönderna hade små odlingar för eget bruk. så nog ska det gå att driva upp själva plantorna.
men det va det här med behandlingen av bladen. hur gör man sen???  50-80 grader å 70% luftfuktighet händer bara i bastun.
en kompis har varit på balkan i fn-tjänst och fick tobak av bönder där som odlade för eget bruk.ska kolla om han vet hur dom gjorde där.
men skriv om nån hittar nåt nytt i ämnet.

icko

  • Inlägg: 138
    • Skåne
    • Ickos
Re:tobak
« Svar #5 skrivet: 15 aug-05 kl 20:37 »
Jag vill minnas att ja läste nånstans att tobak odlades ända in på 1930-talet i skåne. men den tobaken var endast ämnad snustillverkning ! eller....
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:tobak
« Svar #6 skrivet: 12 sep-05 kl 22:27 »
Jag vet en man i skåne som odlar tobak. Jag kan inte sorterna men han berättade för mig att det var två olika sorter han hade, dels den "vanliga" tobaken och dels en annan. Han hade dem i krukor, jag vet inte hur torkningen gick till, men jag vet också att han odlar så att det täcker hans snusbehov...
Jag vill inte lämna ut hans uppgifter, men han läser Åter, så ifall du inte hittar svar någon annanstans kan du ju prova att annonsera i den.

lycka till
skogstrollet

tuttti

  • Gäst
Re:tobak
« Svar #7 skrivet: 16 okt-05 kl 14:45 »
var får man tag i tobaksfrön???
« Senast ändrad: 01 nov-05 kl 12:48 av tuttti »

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:tobak
« Svar #8 skrivet: 20 jan-06 kl 00:40 »
Nu frågade ju inte idamaria hur man odlade för det hade dom ju gjort utan hur man bereder tobaken efter skörd!

En länk:
http://www.cuthof.se/

Jag har frön till Tennessee Burley Tobacco om någon är intresserad!

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:tobak
« Svar #9 skrivet: 20 jan-06 kl 11:01 »
hei *
det vore verkligen kalas att kunna fermentera råtobak utan el. hoppas det dyker upp några bra tips. om man kan tänka sig att använda el så hittade jag en ganska enkel metod att bygga en liten "svettbox" av frigolit. boxen behöver vara tillräckligt stor för att få plats med ett litet oljeelement samt en luftfuktare. elementet kommer inte att dra så mycket el eftersom frigoliten håller värmen väldigt bra. för ventilation skär man helt enkelt ut ett hål i nedkant som insug och ett i överkant för att släppa ut tobakens 'dåliga doft/smak´. om värmen i boxen ligger runt 50 grader så tar det ca 4 veckor. det funkar med lägre temperatur men då tar det längre tid. det kan också komma att behövas byta termostat på elementet eftersom en del element stänger av automatiskt vid så höga temperaturer.

hur som helst, hoppas det dyker upp elfria alternativ.

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:tobak
« Svar #10 skrivet: 20 jan-06 kl 11:04 »
ps. solkatten, jag är intresserad av några frön!

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:tobak
« Svar #11 skrivet: 20 jan-06 kl 11:37 »
tobak odlades fram till 30-talet åtminstone här nere i Skåneland - av berdskapsskäl- vill jag tro.

Jag har aldrig själv odlat, och har numera befriat mig från denna last... jajaja, det har man ju sagt förr  :-X

att svetta den i flera veckor torde gälla snustillverkning, vill man ha röktobak handlar processen om ngt dygn.

När jag, ännu, sysslade med dessa dumheter ;)  la jag råtobaken (strimlad) i en plastpåse med portvin eller annat godis- en del säger att det blir gott med Coca-cola, men eftersom jag aldrig skulle dricka har jag inte provat att såsa tobak med den drycken heller- ca 1 dl vätska till 200 gram råtobak vill jag minnas. Sedan knöt jag till påsen och la den på elementet i köket. Vänd den ett par gg per dygn och sen känner man på den härliga AROMEN när det är klart.
PRESTO! ;D

good luck
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Holt

  • Inlägg: 40
    • Uppland
Re:tobak
« Svar #12 skrivet: 20 jan-06 kl 13:22 »
1915 förstatligades tobakstillverkningen i Sverige och sista svenska odlingen av tobak för kommersiellt bruk, i skånska Åhus, lades ner 1964.
Tobaksodling, som var ett kvinnogöra, var något som startade i april med förgroning, till exempel genom att kvinnorna bar fröna i en tygpåse i armhålan, där värme och fuktighet ansågs bäst för ändamålet! Plantorna behöver mycket gödsel under sin levnad och tobaken skördades i augusti, med start i plantornas övre blad. Bladen träddes på käppar och torkades utomhus i ca 2 veckor, till dess att de blev gulbruna, varefter de togs in i tobaksladan. I september, då bladen var ordentligt torra, var det dags att ta ner dem, men det skulle göras en dimmig, fuktig dag, eftersom bladen då mjuknade något. Den fermentering som efterfrågats gick till som så att bladbuntarna lades i stora högar, som, om jag förstått det rätt, kom att reagera på samma sätt som en kompost: den kemiska processen i syrefattig miljö, gjorde att högens mitt uppnådde temperaturer på 65 grader, och då bröt man upp högen och den fick svalna. Detta gjordes om, upp till 10-12 gånger innan tobaken var klar.
Nu kanske man inte odlar så stora mängder, även om det ju faktiskt ganska lätt blir det  ;)
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:tobak
« Svar #13 skrivet: 20 jan-06 kl 14:04 »
Tobak har jag varit med om att odla, i min barndom odlade nästan alla tobak, där jag bodde runt Kristianstad.

Fröna sås i drivbänk, och plantorna sättes sedan på friland.

När tobaksplantan nått  ca 25 cm nyper man av toppen, för att få stora blad. Tjyvtoppar tages av efterhand.

När plantan är uppvuxen på hösten, förfor man olika i småskalighet mot storskalig odling.

I småskalig odling, togs bladen av, och man skar med ett rakblad ett snitt i mittnärven på bladet, trädde det på ett träspett och hängde det till att torka i solen.

Längre fram förflyttades spetten til en lada för fortsatt torkning.

Man betalade efter kvalitet och vikt, så den färdiga tobaken buntades sorterade i olika kvaliteer.

För fuktig tobak, blev sämre betalt, men torr vägde mindre, därför anlitades en "Dänkekärring" som av erfarenhet visste hur mycket man vågade fukta partiet.

Man sålde till dåvarande Tobaksmonopolet, och den kommersiella odlingen upphörde med monopolet.

Detta ansågs inte i en internationaliserad värld mer behövas.
Det var grosshandlare och direktörer, som under första och andra världskriget, saknade cigarrer, som lobbade för detta beredskapsprojekt, men den tilltagande cigarettrökningen gjorde det svårt att upprätthålla denna beredskap.

När import kunde genomföras, användes den inhemska tobaken till snus.

Under beredskapstider tillverkades cigarrer bland annat av märket "La Rio Casa" (Åhus) med cedersurrogatsträ och många exotiska stämplar.

Ska cigarrer göras så rulla direkt, piptobak och cigarretttobak
lägges i arom som kan göras eller köpas i vissa tobaksaffärer.

En gång i tiden då jag rökte  och cigaretterna kostede 42 Kr/ask

Köpte jag legalt tobak från Kroatien och gjorde mina cigarretter.

Snus ska ligga i ugn upp till en vecka.
« Senast ändrad: 20 jan-06 kl 16:14 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

solkatten

  • Inlägg: 287
    • Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
Re:tobak
« Svar #14 skrivet: 24 jan-06 kl 13:37 »
Ännu en länk som jag inte hittade när jag skrev förra inlägget:
http://hem.fyristorg.com/snus-jonas/index_frame.htm

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:tobak
« Svar #15 skrivet: 24 jan-06 kl 23:03 »
Jag har snusat General i 17-18 år och när jag smakade hemgjort (och hemodlat) snus för ett tag sen kräktes jag av nikotinchocken ... så ta det lugnt, det kan bli väldigt starkt.  ;D

Vet ej vilken tobakssort detta var.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:tobak
« Svar #16 skrivet: 31 jan-06 kl 11:00 »
Vitis

Det kan vara krut i hemmagjord snus, det är olika halter av nikotin i olika tobakssorter.

Det var kanske Bondtobak som snuset var gjort av, och den går inte av för hackor, en pris snus kan döda dussintals duvor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser