Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något djur äter ägg varje natt  (läst 3054 gånger)

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
Något djur äter ägg varje natt
« skrivet: 20 sep-19 kl 09:21 »
Vad kan detta vara? Vi misstänkte mink för första natten var de massa fjädrar också, men nu i typ 5 dagars tid har någon kommit o gjort ett hål i väggen, rätt stort, för att äta typ 50 ägg varje jäkla dag! Alltså inte lite ägg, även de ruvade äggen har ätits så sammanlagt fett mycket ägg. Vi har inga ägg till oss själva ens (brukar få 50 varje dag runt där) VAD ÄR DETTA? vad ska man göra? Någon fälla? Hoppas någon här inne vart med om samma!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #1 skrivet: 20 sep-19 kl 10:17 »
Råtta skulle jag tro. Det och ekorre har vi råkat ut för. Titta på gnagmärkena vid hålet.

Sätt en fälla. En burfälla är bäst, för då kan du nacka eventuell råtta och släppa ut ekorre (långt bort) om det skulle vara det.


Råttor vandrar, så om du bor lite utanför som vi gör så finns de inte hos dig normalt utan kanske bara vart tionde år. Jag har sett dem 2 gånger här under de snart 30 år jag varit på platsen. De lever i Sverige endast tillsammans med folk, och här är foderspillet så lågt att de inte klarar sig ;D

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #2 skrivet: 20 sep-19 kl 10:19 »
Det känns så orimligt mycket äggätande, men.....vad vet man?

Hur stort är hålet? Kan du mäta eller fota, kanske båda två.

När det gäller fjädrarna så kan de ju rugga nu (det vet ju du bättre än jag) och kanske är det inte hela 50 ägg men mängden som försvinner verkar ju trots det, väldigt stor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #3 skrivet: 20 sep-19 kl 10:28 »
Äts äggen på plats, eller tas de med? När råttan/råttorna var här så tog de med äggen till ett gömme intill också. De kan även ge sig på hönsen.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #4 skrivet: 20 sep-19 kl 10:58 »
Är inte det vanligaste att det är några hönor som fått smak? Eller ungtuppar om sådana finns?

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #5 skrivet: 20 sep-19 kl 11:04 »
Här kommer bilderna på hålen, det är alltså i nätet, och vi har tam råttor och om detta är en råtta så måste den va monstruös? En råtta ska ju komma igenom mycket mindre... Men ja äggmängden är helt sjuk, tänker om det är en mård med ungar eller mink typ... Och dom gör rätt stora hål i äggen, typ halva äggskalet och allt innanför är uppsuget helt rent är det inuti. Hittar ingen spillning heller, så skumt är detta. Är så rädd dom ska ta kycklingar vi har, men än sålänge har dom bara gått igenom den inhägnaden. Vi har lagt dit dåliga ägg från äggkläckaren, och dom tar dom också.. Dom äter vid plats, där äggen ligger. Helt kross varje morgon av alla ägg... Lite tråkigt med att inte få några ägg, vi skulle ju inte få för oss att köpa heller.
Edit nej det är inte hönorna såklart.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #6 skrivet: 20 sep-19 kl 11:55 »
Där var det svängdörr ;D

Nu är ju det eller de djuren verkligen igång, så om du sätter dig på vakt så får du lösningen på mysteriet rätt fort. Skulle tro att du max behöver vänta till 1-2 på natten. Fredagsnöjet...


Jag är inte så van vid dessa brott. Känns ju nästan som en tam rävunge. Eller en hund. Men hålet är för litet för det...

-Livet-

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #7 skrivet: 20 sep-19 kl 12:00 »
skullä jizza att d e mänishan dåm ätär va såm hälst :-\

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #8 skrivet: 20 sep-19 kl 12:02 »
Där var det svängdörr ;D

Nu är ju det eller de djuren verkligen igång, så om du sätter dig på vakt så får du lösningen på mysteriet rätt fort. Skulle tro att du max behöver vänta till 1-2 på natten. Fredagsnöjet...

Jag är inte så van vid dessa brott. Känns ju nästan som en tam rävunge. Eller en hund. Men hålet är för litet för det...

Ja det får väl bli det haha  >:(  jag såg ett djur vid skymning här om dagen, ställde sig upp som en kanin men den hade inga öron som en, men satte sig så på bakbenen o kikade när jag kom och sprang iväg. Tänker om det kanske är den, men vet ju inte vad det var för djur. Sambon föreslog sätta upp en elak snara, för den lär ju komma tillbaka idag med, men känns lite väl tufft men ja haha! Rävar har vi häromkring men ingen har tatt höns ännu iaf!

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #9 skrivet: 20 sep-19 kl 12:02 »
skullä jizza att d e mänishan dåm ätär va såm hälst :-\

Va? Människor kommer inte igenom såna hål och äter knappast ruttna ägg haha

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #10 skrivet: 20 sep-19 kl 16:23 »
Det kan ju vara Livet...

De djur som sätter sig upp som kaniner är vesslor, minkar och mårdar. Kan ju vara en unge som inte fått smak på höns än. Det var därför jag tänkte på rävunge.

Lycka till med spaningen, och sätt gärna putsnät nedersta metern så de får svårare att komma in en annan gång. Har du ett elstängselaggregat kan du ju sätta en tråd runt hönsgården på lagom höjd för ett litet djur som snokar runt.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #11 skrivet: 22 sep-19 kl 16:11 »
Kan det vara grävling? Jag kan tänka mig att ägg är smaskens för en grävlingsfamilj. Fastän hålen är kanske i minsta laget.

 I Amerika hade nog första gissningen varit tvättbjörn, raccoon. De lär numera finnas i Tyskland också. Hoppas verkligen inte de har tagit sig till Småland.  De är mycket listiga och företagsamma, och älskar ägg och höns.

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #12 skrivet: 22 sep-19 kl 19:40 »
Mård?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #13 skrivet: 23 sep-19 kl 09:47 »
Men asså, varför plockar ni inte undan äggen varje kväll? Och har hönsen instängda i ett hus nattetid? Om ni gör detta och bättrar på hålet i inhägnaden ska det nog gå bra oavsett vem boven är.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Theank

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #14 skrivet: 30 sep-19 kl 21:24 »
Kan ni fatta min panik när jag skulle stänga till hönsen ikväll... Öppnade dörren och mötte en stor jäkla grävling! Alltså sjukt stor. Helt skakig nu, vad fan gör man nu då?? Tur hunden var med mig, det var hon som visade att något var där. Aldrig sett henne vittra så, men trodde ändå inte de skulle va en mega grävling när ja öppnade.

Och som svar, vi stänger alltid in hönsen, och äggen är gamla ruvade ägg, började med att den åt ruvhönans ägg sen har vi lagt ut ägg för att den inte ska ta mer höns... :/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #15 skrivet: 30 sep-19 kl 22:45 »
Det är svårt att få ett djur som hittat ett bra foderställe att sluta, så jag skulle nog skjuta grävlingen. Men är du envis kan du kanske få den på andra tankar. El är en bra hjälp.

Kolla om någon av jägarna har en grävlingfälla, det brukar alltid vara någon som har en.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Något djur äter ägg varje natt
« Svar #16 skrivet: 01 okt-19 kl 09:51 »
Kan ni fatta min panik när jag skulle stänga till hönsen ikväll... Öppnade dörren och mötte en stor jäkla grävling! Alltså sjukt stor. Helt skakig nu, vad fan gör man nu då?? Tur hunden var med mig, det var hon som visade att något var där. Aldrig sett henne vittra så, men trodde ändå inte de skulle va en mega grävling när ja öppnade.

Och som svar, vi stänger alltid in hönsen, och äggen är gamla ruvade ägg, började med att den åt ruvhönans ägg sen har vi lagt ut ägg för att den inte ska ta mer höns... :/

Det som är bra är att du i alla fall hittat orsaken.

Jag skulle nog göra som "själv är bäste dräng", skjuta den.
Jag har i det stora hela inget emot vilda djur och kan med el och annat hellre skjutsa bort dem men just i detta fall när de haft en stund på sig att etablera middagsplats hade jag nog tyckt att det förnuftiga varit att skjuta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
xaelanar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser