Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor i norrland  (läst 1321 gånger)

Ankor i norrland
« skrivet: 24 nov-20 kl 11:05 »
Hej! Jag har några frågor om ankor då jag och min sambo funderar på att skaffa några både för äggens skull och kött.

150 meter från ladugården ligger en större bäck som oftast är delvis öppen under vintern, funkar det att ha den som deras badarställe under sommaren eller är det för långt bort?

Hur går det att ha ankor i Västerbottens inland under vintern? Hur mycket kyla klarar dom av? Om dom kan vara utomhus även under vintern funkar även då bäcken som badställe?

Hur skulle ni inreda en ladugård som vinterbostad för ankorna och vilken ras tycker ni skulle passa?


 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ankor i norrland
« Svar #1 skrivet: 24 nov-20 kl 12:00 »
Jag är bara van med myskankor, så jag vet inte hur andra beter sig, men våra skulle gärna flyga 150m för att få snattra i strandkanten av en bäck. Skulle kanske vara svårt att få dem att gå hem för kvällen (ofta som jag vallar våra från dammen när de tycker att de skall övernatta där) men ankor är läraktiga, så tränar man dem (enklast med kvällsmat) så går det säkert. Rovdjur är förstås ett problem så där långt hemifrån.

En av våra drakar fick frostskador på huvudet (de har olika mycket "kam" som liksom hos hönsen lätt förfryses), och när de går ut i torr snö (under 10-12 minus) så blir de blå om fötterna så man får fösa in dem i rastgården där de kan gå på halm eller kutterspån. Det har varit -25 här och de har gått ut. De har lite halvt om halvt isolerat, men en värmelampa som slås på när det är minusgrader. Äldsta ankan är 10 eller 11 år och hon är frisk nog att flyga fortfarande, så hon har klarat ett antal vintrar. De sitter gärna ute i rastgården när det är för kallt för hönsen att sova ute, så de är rätt isolerade. Tror inte vi har haft ankor när det varit kallare än -25, det var nog 15 år sedan vi hade -30 här. Våra får inte bada när det kryper ner mot -10, för då fryser det på på fjäderdräkten så dant. Men det går ju en gräns vid ungefär -10 då det blir besvärligt att hålla på med vatten. Ankor lär få problem med ögonen om de inte får bada regelbundet, så skaffar du ankor där uppe där vintertemperaturen ligger stadigt under -10 vecka efter vecka så får du väl låta dem bada och sedan fösa in dem i sitt hus till dess de torkat hjälpligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser