Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Örter mot slemhosta?  (läst 3997 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Örter mot slemhosta?
« skrivet: 05 sep-08 kl 14:45 »
Mina barn, 9 mån och 3½ år, har blivit förkylda med väldigt slemmig hosta. Nåt bra tips mot det?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Örter mot slemhosta?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 21:41 »
Något som många gånger funkar är att koka upp vatten och sen låta det svalna lite, droppa i lite färsk citron. Drick klunkvis så varmt du kan.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Örter mot slemhosta?
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 21:49 »
Köp eterisk olja, Timjan, och droppa på kudden, täcket, kanske pyjamashalskanten, så att barnet andas in ångorna. Timjan är både vidgande och slemsösande.
Undvik mjölk, det är slembildande.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Örter mot slemhosta?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-08 kl 15:39 »
Köp eterisk olja, Timjan, och droppa på kudden, täcket, kanske pyjamashalskanten, så att barnet andas in ångorna. Timjan är både vidgande och slemsösande.
Undvik mjölk, det är slembildande.


Dags igen...  sonen, som nu snart fyller 1 år, har fått hosta igen. Nu läser jag på http://paranormal.se/topic/timjanolja.html att man inte ska  använda timjanolja på barn under 6 år =/

Nån som vet?

Köpte timjanolja, men tycker att det luktar bara Teatree?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

EliJo

  • Inlägg: 30
SV: Örter mot slemhosta?
« Svar #4 skrivet: 01 dec-08 kl 12:25 »
Vi använder fänkålshonung som vi får från tyskland, men det borde gå att fixa själv.
Fänkålsolja (eller nån kemisk kopia) är väl det många hostmediciner på apoteket har som verksamt ämne.

Annars vet (hört på annat forum) jag att apoteket har timjansirap, som går att använda till mindre barn (kanske inte under ett år, men det finns ju rekommendationer på förpackningen kan man anta). Om det inte finns inne, så kan man beställa det.

Ren honung är också bra mot.......allt, typ.
Hostar man så löser man honungen i varmt vatten, gärna med citron, o dricker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser