Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plocka nässlor  (läst 12840 gånger)

Fancyfia

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
Plocka nässlor
« skrivet: 02 apr-07 kl 21:54 »
Det är första gången jag plockat något för att ta tillvara på i naturen, men nu har jag varit och rotat i min kära väns trädgård och hittade vad jag letade efter, nämligen Nässlor. Men vad göra nu???:)
Dom är  jätte små, bara några centimeter ovan jord. Är de det som kallas späd? Hur länge är de "späda"
Nu kan jag inte påstå att jag plockade särskilt mycket. Tyckte att de brändes lite. Inte mycket men...Några tips där?
Om jag ska ge mig i kasst med att plocka utan hanskar, hur ska jag bära mig åt om det börjar bränna för mycket. Kanske är bra för cirkulationen?
Det fanns ju inte så himla mycket men det lär väl komma upp mer inom kort.  (Och då är jag varmt välkommen till henne...hehe kan tro det ja);D  

Ska jag skölja dom innan innan jag torkar dom, för det var tanken att torka och göra lite pulver, till min frukostfil. Ja jag vet det kanske inte blir mer än en tesked, men må så vara hahaha. Jag kommer njuta=)
Finns det något annat jag kan för för att bevara nässlorna och utnyttja under längre tid, och inte bara för nässelsoppa och te...?
 

Holt

  • Inlägg: 40
    • Uppland
Re:Plocka nässlor
« Svar #1 skrivet: 16 apr-07 kl 19:44 »
I Åter 1/98 vet jag att Cecilia Bergström skrev om nässlor och det har publicerats här på hemsidan 2000, men just nu hittar jag det inte. Leta runt lite här på hemsidan, så borde du hitta det till sist. Lycka till.
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:Plocka nässlor
« Svar #2 skrivet: 18 maj-07 kl 10:33 »
jag plockar nässlor hela sommaren.
Jag tar den översta delen som har finaste blad.
Jag brukar bara skölja av dom innan jag använder dom, en det är väl mest för att katter och hundar pinkar lite överallt här  ;D
Du kan torka dom eller använda dom färska i bröd, te, som speat, i soppa bla.
som förvaring kan du torka dessa eller frysa in, jag brukar då stoppa i en påse hela och suga ur luften ur påsen så tar det minimalt med plats. Fast helst torkar jag då jag alltid har ont om plats i frysar för mat som ej kan torkas.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Plocka nässlor
« Svar #3 skrivet: 18 maj-07 kl 10:56 »
Sök nässlor på sökfunktionen. Själv har jag lagt in ett par recept på dagliga recept. Är numera övertygad om att man kan byta ut spenat mot nässlor i alla recept. Gjorde t ex en quiche på nässlor och rökt lax igår efter vanligt recept i Vår kokbok. Har även råstekt nässlor i smör, friterat blad. I ica-kuriren förslogs nyligen nässelssallad, men där drar jag gränsen, ska man bränna sig i munnen kanske? Alltså, nässlor ska malas, kokas/tillagas eller torkas, då förstörs brännhåren.

Fancyfia

  • Inlägg: 59
    • Västergötland
Re:Plocka nässlor
« Svar #4 skrivet: 19 maj-07 kl 09:54 »
Tack så mycket. Tänkte ge mig ut i helgen å plocka lite. Eller mycket om jag har tur.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Plocka nässlor
« Svar #5 skrivet: 04 jul-07 kl 11:19 »
Föresten vilken jätte rolig artikel om nässlor i nyaste Åter! *glad*
Jag var ute och plockade idag och jag hade dubbla påsar på händerna men har ändå flott mina fingertoppar.  :-\

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Plocka nässlor
« Svar #6 skrivet: 04 jul-07 kl 11:42 »
Föresten vilken jätte rolig artikel om nässlor i nyaste Åter! *glad*
Jag var ute och plockade idag och jag hade dubbla påsar på händerna men har ändå flott mina fingertoppar.  :-\
Biodlarhandskar är bra när man plockar nässlor. "Tjocka" i handen och med långa skaft som går upp till armbågen. Suveräna ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Plocka nässlor
« Svar #7 skrivet: 04 jul-07 kl 11:44 »
Ja det låter optimalt faktiskt. Ska hugga tag i sådana nästa gång jag ser sådana då... Kan man köpa dem på typ lantmännen eller liknande?
tack för tipset.  

Eulalia

  • Gäst
Re:Plocka nässlor
« Svar #8 skrivet: 04 jul-07 kl 11:50 »
Annars blir man avdomnad rätt fort, om man kör med bara händerna.
Känns inte illa alls, värmande!
Det sägs vara bra för cirkulationen m.m

Wynja

  • Inlägg: 271
    • Västmanland
Re:Plocka nässlor
« Svar #9 skrivet: 04 jul-07 kl 12:18 »
Alltså...jag vet inte vad jag ska tro om det. Jag är inte bara svedd efter dagens bravader utan flådd också. Alltså skinnflådd på fingertopparna som vid vanliga brännskador. Dessutom gör det ont.  :-\ Ska nog dra på mig ett par handskar nästa gång.

Skågedalen

  • Inlägg: 454
    • -
Re:Plocka nässlor
« Svar #10 skrivet: 04 jul-07 kl 13:12 »
Jag har börjat ha nässlor i allt bröd jag bakar.. hur gott som helst.. men ni som är vana.. spelar det någon roll om man har torkade nässlor eller "råa" i brödet, för smaken?

jag har kört mest med råa eller förvällda men nu har jag torkat en skörd för vintern och kan jag använda det på samma sätt?
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Plocka nässlor
« Svar #11 skrivet: 22 okt-07 kl 12:23 »
Jag plockade nässlor i våras och har nu sett att det kommer nya späda nässlor på vissa ställen i min djungelträdgård... :)

Är det nån idé att plocka nu och torka, eller är det för lite näring i för att det skall vara nån nytta med?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Re:Plocka nässlor
« Svar #12 skrivet: 31 okt-07 kl 14:08 »
Jag plockade nässlor i våras och har nu sett att det kommer nya späda nässlor på vissa ställen i min djungelträdgård... :)

Är det nån idé att plocka nu och torka, eller är det för lite näring i för att det skall vara nån nytta med?

Jag vet inte vad det gäller näringen men jag plockar nässlor från tidig vår till de dör av kylan! Använder dem färska och torkade. Dricker nässelte varje dag på torkade nässlor, kan även smaksätta det ibland med lite citronmeliss och mynta. Känns nyttigt i alla fall och håller oss friska! Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

sannah

  • Inlägg: 126
    • -
Re:Plocka nässlor
« Svar #13 skrivet: 04 dec-07 kl 17:18 »
hur länge räknas de som "späda"? är det fram tills de börjar brännas?

när de är stora o stjälken trådig, hur gör man då om man vill ha de i bröd eller till soppor? plockar bara de finaste bladen?

Majkan

  • Inlägg: 221
    • Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Re:Plocka nässlor
« Svar #14 skrivet: 04 dec-07 kl 17:32 »
Jag plockar som sagt nässlor hela sommaren och hösten. Har handskar ibland, och ibland vill jag bli ordentligt bränd... har hört att det är väldigt nyttigt... om jag inte andänder den färsk på direkten buntar jag ihop några stängler tillsammans och hänger buntarna på tork. Sedan är det bara att repa av bladen och förvara dem torrt.
När jag bakar med nässlor använder jag oftast torkade nässlor och då smular jag i bladen.
Vill du ha dem färska så får man ta av bladen från den "träiga stammen".
Lycka till!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Melica

  • Inlägg: 447
Re:Plocka nässlor
« Svar #15 skrivet: 26 dec-07 kl 00:52 »
Plocka nässlor med bara händer går ju inte! Ofta bränns de fast de knappt kommit upp ur jorden.

Själv brukar jag ha en arbetshandske med skinninsida på vänsterhanden. I den håller jag en låg vid papperskasse från någon blomsteraffär. På högra handen har jag ingen handske, men jag håller i en SAX. Det fungerar jättebra att klippa av skotten när de är små. Oftast klipper jag av, låterbli att öppna saxen, utan använder den som tång för att lägga nässlan i kassen. Ibland faller nässlan ner, det är då jag använder handsken för att plocka upp den ;).

Jag tar både hela späda nässlor (tills jag tycker stammen känns för tjock), och toppar eller fina blad från stora.

När jag samlar nässlor åt hönsen så brukar jag använda lien och slå av de stora nässlorna och hänga på tork. Ganska snart kommer det upp nya små skott från rötterna.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

hobbyhäxan

  • Inlägg: 27
  • Fred & Kärlek
SV: Plocka nässlor
« Svar #16 skrivet: 09 feb-08 kl 23:09 »
Jag använder även nässlorna som gödning till mina planteringar på sommaren. Det är bara att plocka och lägga i en hink, låt stå ett par dar, vattnet blir mörk grönt... Superbra gödning!

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Plocka nässlor
« Svar #17 skrivet: 21 maj-08 kl 16:07 »
Nässlor är en väldigt näringsrik växt som innehåller mycket järn och vitaminer (något för oss fruntimmer)
men jag har för mig att man inte ska äta mycket eller varje dag då det som spenat inehåller... Hm kommer inte ihåg vad det hette men det var inte nyttigt i för stora mängder...Någon som vet?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Plocka nässlor
« Svar #18 skrivet: 21 maj-08 kl 16:29 »
Halaj!

Jag tror att du menar nitrit eller nitrat, jag minns inte vilket.

//T


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser