Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diod  (läst 2855 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #20 skrivet: 25 okt-20 kl 09:30 »
Var mäter du mellan fas och nolla då? På huvudgeneratorns statorlindning eller på matarens roterande ankarlindning (den senare har väl förresten ingen framdragen nolla?) .   Det slog mig att om huvudgeneratorn har kortslutna varv i någon härva, så kan det leda till att kraftig växelström induceras i fältlindningen och det skulle möjligen kunna förstöra dioder i bryggan.

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #21 skrivet: 25 okt-20 kl 18:44 »
Mätningen har skett i uttaget där man ansluter kabeln, provaren visar samma resistens mellan nollan och alla 3 faserna.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #22 skrivet: 25 okt-20 kl 19:12 »
Det är nog som det ska vara.  Vad är det för någonting du har använt att mäta med? Varvkortslutningar upptäcker man knappast genom en ohmmätning med likström, det är säkrare att använda en mätbrygga eller LCR-mätare som mäter med växelström, och mäta upp både induktans och förlustfaktor för var och en av de tre faserna. Tänk på att mätvärdena kan variera beroende på i vilket läge rotorn står (högst induktans då rotorns poler står mitt för statorhärvorna i aktuell fas, lägst då en pollucka är mitt för).

ab

  • Inlägg: 72
SV: Diod
« Svar #23 skrivet: 28 okt-20 kl 20:22 »
Jag har lämnat elverket till en elektriker nu, det är han som mätt sista gången och det är mellan faserna och jord som det finns resistens, jag skrev nollan men det kanske blir skillnad?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diod
« Svar #24 skrivet: 29 okt-20 kl 10:02 »
Elverket kan vara tänkt för att ha nollan direktjordad till stommen (i vissa fall kan säkerhetsföreskrifter kräva det). Det bör ju i så fall synas i schemat i manualen, eller gå att hitta en avsiktlig förbindning som går att lossa för isolationsprovning.

Räkna inte med att en elektriker i betydelsen elinstallatör nödvändigtvis är kompetent att lösa den här typen av problem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser