Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Våra små odlingar: Norr om Östersund  (läst 8552 gånger)

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #40 skrivet: 27 apr-20 kl 13:58 »
Jobbigt med ditt knä! Jag har till från problem med axlar, knä och fötter. Jag tar i för mycket korta tider och tror kroppen är outslitbar. Vad jag behöver är mer försiktig styrketräning och mycket stretching. Mycket mer. Och tålamod i all evighet.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #41 skrivet: 27 apr-20 kl 15:49 »
Man börjar dras med lite olika skavanker. En höft har varit lite besvärlig de senaste åren och värk i ryggen har jag haft så länge jag kan minnas. Men det är saker som inte gör så mycket. Man får ta lite korta arbetspass och vila däremellan. Så småningom kanske man vänjer sig med knäet också.

Jag hoppade runt en sväng på mina kryckor och tittade till hur långt allt kommit. Småkrokusarna runt flaggstången växer. En blomma har hunnit slå ut. Hägg och sälg är på gång att börja slå ut. I det nyare rabarberlandet syns små röda knoppar. I det första ligger det fortfarande en snödriva. Landen är snöfria, men fortfarande blöta.

Nu har frugan kommit hem med några fröpåsar. Vintermorot Flakkée 2, Rödbeta Hullahoop mix, Kålrot Champion Purple Top. De blir det såband av. Jag beställde även frö till gul lök, Stuttgarten Riesen. Alla blev av Nelson Garden. Gul lökfrön funderar jag på att om jag sår på friland kan det kanske bli sättlök av tills nästa år. Mina tankar går mot att jag ska fräsa upp en bit på 10 - 15 m2 som enbart ska bli fröodling. Rädisor vet jag fungerar. Andra rotfrukter tänkte jag försöka låta stå kvar över vintern, och se om de överlever och kan ge frö. Om det inte fungerar vet jag att man är tvungen att dra upp och återplantera året därpå.
Man gör vad man kan för att minska kostnaderna för utsäde. I år försöker jag skriva upp allt som köps in och vad det kostar. Även frön vi skördat själva skrivs in i tabellen, men noterar noll kronor för dessa. Frön som är över sedan förra årets inköp får också kostnaden noll, men en notering om att det är inköpt tidigare år.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #42 skrivet: 06 aug-20 kl 08:49 »
Röntgenbilderna på mitt knä gav ingen ledtråd till vad som orsakat besvären. Det är inget om förvånar  mig direkt, mina olika besvär har ingen lyckats hitta någon orsak till tidigare. Vid pingst kunde jag ändå lägga bort kryckorna och har bara haft små känningar sedan dess.
Som vanligt ska man inte planera för mycket. Det är sällan som alla planer förverkligas.
Det blev ingen tunnel över huvud taget denna säsong.

Jag funderar på vad anledningen till att vi fått så dåligt resultat kan vara. Att vi inte gödslat något är naturligtvis en orsak, men kan det finnas flera?
Där vi hade potatis förra året blev det i år kålrötter, lite plocksallat, några blomkål, ett paket gula ärtor och ringblommor från frön av förra årets blommor. Sallaten tog god tid på sig, men börjar nu bli värd att plocka av. Blomkålen förväntade vi oss inte speciellt av, eftersom vi sådde några frön på friland. Av kålrötterna är det bara någon enstaka som det blivit något av. Vi sådde ca 15 kv.m av dem. Ärtorna växer bra. Ringblomsfröna kanske inte mognat när vi tog dessa. Det är inte många som tagit sig ochingen har blommat ännu.

Årets potatis växer bra. Förra året sådde vi mest gamla överblivna frön och gul lök i det här landet. Man kan nog säga att minst 95 % av potatisen växer. Det är tre stånd som gulnat och vissnat. Är det bara naturligt? Förutom förra året är det egentligen flera decennier sedan jag hade någon erfarenhet av potatisodling, så jag minns inte hur det brukar vara.

Jag börjar med dessa två land. Jag kan nämna att vi i år bara klippt gräset lite direkt runt landen. I övrigt har det fått växt fritt. Till en början blommade styvmorsviol. Senare prästkragar och rödklöver. I övrigt mest gräs av olika sorter. Om det kan ge någon indikation?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #43 skrivet: 06 aug-20 kl 23:11 »
Röntgenbilderna på mitt knä gav ingen ledtråd till vad som orsakat besvären. Det är inget om förvånar  mig direkt, mina olika besvär har ingen lyckats hitta någon orsak till tidigare. Vid pingst kunde jag ändå lägga bort kryckorna och har bara haft små känningar sedan dess.
Som vanligt ska man inte planera för mycket. Det är sällan som alla planer förverkligas.
Det blev ingen tunnel över huvud taget denna säsong.

Jag funderar på vad anledningen till att vi fått så dåligt resultat kan vara. Att vi inte gödslat något är naturligtvis en orsak, men kan det finnas flera?
Där vi hade potatis förra året blev det i år kålrötter, lite plocksallat, några blomkål, ett paket gula ärtor och ringblommor från frön av förra årets blommor. Sallaten tog god tid på sig, men börjar nu bli värd att plocka av. Blomkålen förväntade vi oss inte speciellt av, eftersom vi sådde några frön på friland. Av kålrötterna är det bara någon enstaka som det blivit något av. Vi sådde ca 15 kv.m av dem. Ärtorna växer bra. Ringblomsfröna kanske inte mognat när vi tog dessa. Det är inte många som tagit sig ochingen har blommat ännu.

Årets potatis växer bra. Förra året sådde vi mest gamla överblivna frön och gul lök i det här landet. Man kan nog säga att minst 95 % av potatisen växer. Det är tre stånd som gulnat och vissnat. Är det bara naturligt? Förutom förra året är det egentligen flera decennier sedan jag hade någon erfarenhet av potatisodling, så jag minns inte hur det brukar vara.

Jag börjar med dessa två land. Jag kan nämna att vi i år bara klippt gräset lite direkt runt landen. I övrigt har det fått växt fritt. Till en början blommade styvmorsviol. Senare prästkragar och rödklöver. I övrigt mest gräs av olika sorter. Om det kan ge någon indikation?

Att potatisen vissnat ner kan betyda att som är klara.
Gräv upp och ha till Middagen!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #44 skrivet: 11 aug-20 kl 14:54 »
Som väntat fanns det inga potatisar under de vissna plantorna.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #45 skrivet: 11 aug-20 kl 16:25 »
Som väntat fanns det inga potatisar under de vissna plantorna.

Attans, ibland vill det sig inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #46 skrivet: 17 sep-20 kl 11:32 »
Nu har jag gjort en skiss över hur trädgårdslandet ser ut för tillfället. Om man vet att garaget står i norr går det orientera sig på skissen.
Det jag tidigare kallat de olika skiftena kan man nu strunta i och i stället gå efter vad de heter på skissen. Förra året började vi med skifte sju. Där hade vi då potatis. Sedan fräste jag skifte ett och fyra. I vilken ordning det blev minns jag inte nu.

I ettan sådde vi en del gamla frön som funnits här i många år. Där satte vi också gul sättlök.
I fyran strödde jag ut gula ärtor på ungefär halva landet. Frampå hösten satte vi en del vitlök från 2018's skörd. Dem blev det inget av i år.

I år satte vi potatis i ettan. De växer bra. Bara några som det inte blivit något av. Vi kan ta upp resten av potatisen när som helst nu. En del har vi naturligtvis redan ätit upp.
I fyran satte vi gul sättlök. De ser ut att ge bra skörd. Men resten som vi sådde där blir det inte mycket av. Morötter, majrovor, rödbetor och lite rädisor. Rädisfrön tog vi från förra årets rädisor. Troligen blev det av frön som inte mognat tillräckligt.
I sjuan sådde vi längst i syd en remsa med ringblommor. Frön tog vi från förra årets blommor. Ca 20 stycken som blommat med stora fina blommor. Efterhand som de blommat över nyper jag av blomställningarna till frön nästa år. Dessutom tyckte fåglarna att de ville ha ett par solrosor där. Jag tror inte de hinner blomma om inte det kommer en värmebölja snart.
Ovanför blommorna strödde jag 500 g gula ärter. En del har fåglarna planterat om lite här och där, men ärtorna har fungerat bra och är klara att skörda.
Ovanför ärtorna sådde vi kålrötter. De blev det heller inte mycket av. Några blir det men vi behöver inte planera för något förvaringsutrymme.
Det nordvästra hörnet använde vi från början till lite experiment för att se hur det växer. Experimenten dog och vi sådde lite huvudsallad där i stället. Det fungerade i alla fall. Även om det växt sakta.

Nu på sensommaren har jag fräst för skifte två och tre. Vi planerar att sätta tidig potatis i det ena och någon vanligare i det andra. En liten plätt för experiment blev det också. Till att börja med tänkte jag pröva med höstsådd där av några olika sorter.

På skissen är det en del som inte namngivits. Bakom garaget är det två små ringar, som är s.k. staketdruvor som vi planterade förra året. En Hasanski sladki och en Labrusca zilga. Vi planterade dem en bit ifrån varandra eftersom det eventuellt kan bli något förrådsutrymme mot garaget där.
I en brun vinkelhake har vi en del jordgubbar. Inne i vinkeln är det två med gräslök, två som i år inte använts. Förra året hade vi ett par örter där. Och en som vi hade tulpaner i förra året. Tulpanerna blev inget av i år.

Skifte fem och sex är än så länge bara planerat. Varje skifte är på ca 30 m². Det verkar vara ganska lagom för 15 kg sättpotatis.
Rosenbusken ska vi bränna ner. Min mor planterade 5 - 6 buskar där på 1980-talet och den har spridit sig enormt sedan dess. Kanske skifte åtta hamnar där sedan. Vi har ett par år på oss att bestämma oss hur vi ska göra. Det kan hända att åttan hamnar där trädgårdskomposten och jordgubbarna är nu och det blir gräsmatta i stället. Nu kan man ändå snart börja med växtrotationen på ett vettigt sätt.
Två av rödvinbärsbuskarna vid häggen ska flyttas till det tomma utrymmet mellan den ensamma r.vinbär och paret svarta vinbär. Det här är andra året vi tänkt göra det, men det blir till att skjuta upp det till nästa år igen. Det börjar bli för sent på året för att göra det nu.

Utanför skissen planterade vi förra sommaren tre äppelträd. De växer på en rad väster om sommarblommorna. Det är Silva E grön, Rödluvan E och Sävstaholm E rödlätt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #47 skrivet: 17 sep-20 kl 12:40 »
Naturligtvis är inte allting lika vinkelrätt och så som skissen visar. Skiftena stämmer ganska bra men resten är det lite olika med. Men som jag fick lära mig när jag gjorde lumpen: "Om kartan och verkligheten inte stämmer överens, är det kartan som gäller"

Det var ett par saker jag glömde i mitt förra inlägg.
Väster om skifte sju, bakom bostadshuset, växer en jättebuske rödvinbär. Det är den som fått släppa till sticklingar till de övriga buskarna. Fåglarna har under årens lopp suttit i rönnen och sått, som det verkar, två sorters r.vinbär. Rönnen börjar nu bli lite skröplig så den måste jag snart såga ner. Den var nog ganska gammal redan när vi flyttade hit 1971.

På altanen har vi ju haft tomater, gurka och paprika. Vi har tagit någon tomat och någon gurka då och då de senaste månaderna. Tomater och paprika sådde vi frön från förra årets skörd. Om sommaren varit gynnsam eller om de klimatanpassat sig ska jag låta vara osagt men de har gett mer än vad de gjort tidigare år. Vi har inte haft någon extra värme på i sommar. Det visade sig förra sommaren att det kostade lite väl mycket i energiförbrukning.
Nu börjar det bli för kallt även där så paprikaplantorna och några av de gurkplantor som fortfarande ser ut att kunna ge lite har fått flytta in igen. Det ser de ut att vara mycket nöjda med.
Gurkorna är en sort som inte blir så långa. Det har då i stället blivit fler av dem. Det passar bra, eftersom man kan plocka någon lite oftare i stället. Tomaterna har vi plockat av och låter dem eftermogna inomhus.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #48 skrivet: 17 sep-20 kl 22:25 »
Imponerande vilken koll & organisation du har !

Om du inte tidigare hade berättat annat så hade jag trott att du kanske hade en bakgrund i det militära.

Har bara en liten kommentar, och den har att göra med innevarande odlingsår 2020.

Här i södra ändan av landet så har jag och mina odlingsgrannar haft problem med att en stor del av den vanliga vårsådden med grönsaksfrön inte grott.
För egen del omfattade det mest morötter. Inga av dem grodde. Trodde först att det blivit problem med plantjorden, bytte denna, men det gjorde ingen skillnad.
Sådde om i slutet av juni, och den sådden grodde.

Men några 'ursäkra' grönsaker har fortsatt att krångla. T e x rödbetor!  Har innan betraktat rödbetor som omöjliga att misslyckas med.

Potatisen. Den tidiga gav jättebra skörd, den senare precis som din. Gräver/drar upp stjälken, ingenting under.

Några enstaka grödor har grott som vanligt och bättre än förra året: broccoli och bönor.

Fråga: kan  grönsaker få Corona  ???

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #49 skrivet: 17 sep-20 kl 23:58 »
Imponerande vilken koll & organisation du har !

Om du inte tidigare hade berättat annat så hade jag trott att du kanske hade en bakgrund i det militära.

Har bara en liten kommentar, och den har att göra med innevarande odlingsår 2020.

Här i södra ändan av landet så har jag och mina odlingsgrannar haft problem med att en stor del av den vanliga vårsådden med grönsaksfrön inte grott.
För egen del omfattade det mest morötter. Inga av dem grodde. Trodde först att det blivit problem med plantjorden, bytte denna, men det gjorde ingen skillnad.
Sådde om i slutet av juni, och den sådden grodde.

Men några 'ursäkra' grönsaker har fortsatt att krångla. T e x rödbetor!  Har innan betraktat rödbetor som omöjliga att misslyckas med.

Potatisen. Den tidiga gav jättebra skörd, den senare precis som din. Gräver/drar upp stjälken, ingenting under.

Några enstaka grödor har grott som vanligt och bättre än förra året: broccoli och bönor.

Fråga: kan  grönsaker få Corona  ???

Förutom Corona så fick vi kämpa med vädret.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #50 skrivet: 18 sep-20 kl 09:40 »
Jag vet inte om grönsaker kan få corona, men det finns i alla fall jordgubbar med corona. Min fru har uttryckt önskemål om att vi ska skaffa den sorten.

Det där med koll och organisation vet jag inte om jag kan hålla med om. Det är väl snarare tvärtom. Om man däremot är lite pedantisk underlättar det en del att organisera och hålla koll. Jag för protokoll på när, var och hur mycket vi sår och planterar olika grödor. Eventuell omskolning, när vi börjar skörda och ungefär hur stor totalskörden blir. Annars skulle jag inte ha någon pejling på vad som blir gjort.
Jag har två vad man skulle kunna kalla slogans. "Det jag kommer ihåg minns jag väl" och "Jag har ett väldigt bra minne - men är mycket disträ"

Om man fortsätter i ämnet att hålla koll. Den här sommaren har vi gått igenom och städat bort en massa bråte som vi haft lagrat i uthuset sedan jag tillsammans med min fru flyttade tillbaka hit. Det är sånt som vi bara stuvade in och tänkte gå igenom senare. Det dröjde länge innan senare inträffade. Då dök det plötsligt upp några fröpåsar med bäst före datum 2008 och 2009. Tydligen hade vi ambitioner att börja odla redan då. Och hur fröpåsarna hamnat i uthuset kan man bara gissa sig till.
En del grönsaker och en påse blomfrön. Risp står det att blommorna heter. Blomfröna blandar jag med de andra blomfröna jag tagit reda på. Prästkragar och ringblommor. Blåklint och solrosor tänkte jag också blanda i. Jag har tidigare faktiskt tvivlat på att solrosor skulle kunna stå upprätt i de vindar som råder här högst uppe på åsen. Det har nu fåglarna visat att det kan de visst göra.
De andra fröerna kan få ingå i mina studier av höstsådd.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #51 skrivet: 18 sep-20 kl 21:06 »
Jag vet inte om grönsaker kan få corona, men det finns i alla fall jordgubbar med corona. Min fru har uttryckt önskemål om att vi ska skaffa den sorten.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Om man fortsätter i ämnet att hålla koll. Den här sommaren har vi gått igenom och städat bort en massa bråte som vi haft lagrat i uthuset sedan jag tillsammans med min fru flyttade tillbaka hit. Det är sånt som vi bara stuvade in och tänkte gå igenom senare. Det dröjde länge innan senare inträffade. Då dök det plötsligt upp några fröpåsar med bäst före datum 2008 och 2009. Tydligen hade vi ambitioner att börja odla redan då. Och hur fröpåsarna hamnat i uthuset kan man bara gissa sig till.
En del grönsaker och en påse blomfrön. Risp står det att blommorna heter. Blomfröna blandar jag med de andra blomfröna jag tagit reda på. Prästkragar och ringblommor. Blåklint och solrosor tänkte jag också blanda i. Jag har tidigare faktiskt tvivlat på att solrosor skulle kunna stå upprätt i de vindar som råder här högst uppe på åsen. Det har nu fåglarna visat att det kan de visst göra.
De andra fröerna kan få ingå i mina studier av höstsådd.

Ja, det är en hel del man får lära sig på det här forumet. Som att Corona också är en jordgubbssort (men om man skall vara noga skall namnet här stavas med K). I en annan tavla har jag fått lära mig att det finns en potatissort som heter Obelix.

Gamla frön?  Jo, tack .... . Hittade 8 år gamla frön häromdagen på hyllan där jag brukar ha frön. Var visst en del turbulens i livet då, så de hamnade aldrig i jorden.

'Bra att ha' tänkandet är INTE bra när det blir så många bra-att-ha-saker att de skymmer varandra så att det blir svårt-att-se-saker  :(


 

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Våra små odlingar: Norr om Östersund
« Svar #52 skrivet: 24 okt-20 kl 21:30 »
Fyran och sjuan har jag hunnit höstfräsa. Jag hade velat fräsa ettan också, men kung Bore lade sig i den saken. Det har varit vinter här sedan förra helgen. Ca 10 cm snö och minusgrader i stort sett hela tiden. Det gjorde att jag inte heller hann så något i experimentlandet. All sten ligger kvar i tvåan och trean. Det är mycket mindre sten i de första landen nu. Kanske en sten/meter mot för 10 stenar/meter i de nyfrästa landen. Det verkar kunna bli plusgrader igen den närmaste veckan. Om den mildperioden är tillräckligt lång för att jag ska göra något mer tvivlar jag på.

Vi har slutskördat gurkor och paprika. Av gurkorna blev det totalt 13 stycken under säsongen. Genomsnittsvikten ligger väl på ca 175 g. Paprikorna blev det ungefär ett kilo gissar jag på när jag väger dem med armen. De flesta klarröda, från små till lite större.
Jag höll på att glömma redovisa hur det gått med den gula löken. Ca 1,5 kg av varierande storlek. De flesta runt 4-5 cm i diameter. En blev nog sju cm.
Sammanfattningsvis har det väl varit både ris och ros den här säsongen. Förhoppningsvis blir det mera ros nästa säsong. Vi har blivit lovade att hämta välbrunnen hästgödsel i grannbyn. Enligt uppgift har den legat i två år nu, så det kan nog bli bra.

Så till något helt annat som egentligen inte har med den här tråden att göra. Efter att ha testat olika gratis webside- och bloggtjänster på nätet har jag hittat en som jag tycker uppfyller mina krav någorlunda. Tanken med den är att berätta mer detaljerat vad vi sysslar med.
Under 2020 har jag i ett vanligt textdokument skrivit odlingsdagbok. Därför blir det naturligtvis så att det handlar mest om detta. Med hjälp av bilder och deras datum har jag börjat komplettera detta år.
Så småningom ska jag försöka sätta ihop något om de tidigare åren också. Från och med i går gör jag inlägg i bloggen. Om någon är intresserad av att läsa om vårt liv kan ni hojta till så lägger jag in en länk här.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser